Vítejte v temně magickém Elnerethu, kde se magičtí mistři utkávají v touze po moci a zničení magických svatyní ostatním. Přijmete tuhle výzvu i vy?
Před lety jsem hodně hrál klasické karetní Magicy. No a jako mnoho dalších skončil, protože ustát neustálý příval nových edic, karet a nutnosti rozšiřovat sbírku už nejen nešlo, ale hlavně mě to nebavilo. Od té doby hraju už jen klasické deskovky a jakýmkoliv sběratelským karetkám se obloukem vyhýbám. Čestnou výjimkou jsou LCG jako třeba Arkham Horror a různé menší „kompletní“ hry jako třeba Star Wars Deckbuilding game. A stejně jako obě zmíněné, i novinka Svatyně: Strážci věků přichází v české verzi od Blackfiru, ale hlavně nabízí magický karetní souboj pro jednoho až dva hráče, který mi osobně částečně připomněl právě slavné Magicy, částečně třeba populárního Mozkožrouta. Z jednoho si bere karetní podstatu, kombinace a další nápady, z toho druhé svižnost a nepotřebu cokoliv před hrou stavět. Připraveni? Tak pojďme hned na dvojitý výlet do Elnerethu.
Proč dvojitý? Inu protože hra sice prošla kickstarterem, kde byla v jednom velkém boxu, ale do retailu se dostává ve dvou boxech nesoucích názvy Krajina soumraku a Krajina úsvitu, kdy obsahově jsou si velmi podobné, akorát každá z nich obsahuje jinou kombinací tří jedinečných frakcí. Ano, lze je kombinovat a ano, ideální je mít komplet, protože šestka frakcí? To je krásné číslo! A protože až na rozdílné frakce jsou oba box stejné, spojili jsme je v jeden článek.
Svatyně: Strážci věků je lehce asymetrickou soubojovou karetkou Leonardo Romana pro 1-2 hráče od 10 let a s herní dobou pohybující se mezi 25-35 min. Každý z hráčů se ujme jedné z temně fantasy laděných frakcí a úkolem není nic menšího, než svolat své učedníky, shromáždit kouzla a zničit soupeřovy svatyně dřív, než se tak stane obráceně. Podobně jako v legendárním Higlandereovi, největším mistrem může být jen jeden z vás.
Magické vybavení
Hry přicházejí v menších papírových krabičkách, na kterých naleznete buď obrázky frakcí Thannen, Antar, Ganto (úsvit) nebo Kras, Morlan, Wut (soumrak). Jasně, z tohohle toho moc nevyčtete, ale vězte, že se prostě v obou případech jedná o 3 frakce temné fantasy smyšleného světa Elenerath, který je plný válek a šarvátek způsobených snahou o zachování magických esencí a svatyní. Jinak řečeno – každý kouzelník chce mít tu největší moc.
Po otevření krabička na vás vypadnou 3 balíčky karet pro jednotlivé frakce. Ty se vždy sestávají z 1 karty mistra – mocného bojovníka v podstatě zpodobňujícího samotného hráče ve hře, 22 učedníků – vojáků, přívrženců a zkrátka bojových jednotek, 6 rituálů – kouzel, magických formulí, ovlivňujících hru a také čtveřice ústředních svatyní, kolem kterých se hra točí. K tomu tu máme platíčko žetonů a sáček plastových magických krystalů esence a sadu pro sólo hru.
Poslední věcí v krabičkách jsou pravidla. A teď zcela upřímně – absolutně nejslabší část hry. Ne že by se z nich hra nedala pochopit, to spíš naopak a vysvětlena je ve finále dobře, ale jde o jejich formát, který má tak? No kolik… A7? Titěrná, malá, strašně špatná na čtení, a to ani nenosím brýle a zároveň se díky formátu roztáhla na úctyhodných 64 stráneček. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale tenhle nápad se nepovedl a mnohem lepší by byl třeba rozkládací leták. Na druhou stranu díky vydavatelství Blackfire si můžete pravidla stáhnout v pdf a libovolně zvětšit.
Jinak ale nemám po obsahové stránce hry žádných výtek. Graficky mi hra na první dobrou úplně nesedla, ale nakonec jsem si zvykl a ve finále si i lehce počítačový, temně laděný, grafický háv hry oblíbil. Všechny karty jsou přehledné, jasné, jednotlivé frakce od sebe odlišené a i na symboliku si rychle zvyknete. Škoda jen, že jakmile jsem hry obalil, musel jsem řešit jiné boxy.
P.S. Pozor na kartu Rozhodný šaman – errata ke stažení zde.
Jak se hraje?
Na začátku partie vás čeká přetěžký úkol výběru frakcí. Ty se neliší jen různou kombinací útoku a obran či klíčových slov a efektů, ale skutečně se za každou hraje odlišně a vyžaduje jiný přístup. To je na jedné straně vítaná věc, na straně druhé vnáší do hry potřebu si jednak frakce vyzkoušet, ať víte, co vám sedne a zároveň se frakcemi trochu sžít, abyste věděli, co a jak ideálně použít a neházeli jen na stůl kartu za kartou.
Každopádně jakmile máte frakci, vyskládáte její svatyně libovolně do řady a poznačíte její „životy“ a také spoutaní, udávající kdy se dostanete k její schopnosti s vlivem na hru. Vedle si připravíte svého mistra a zamíchaný balíček frakce (28 karet). To samé samozřejmě udělá i soupeř a vzhůru do souboje. Celá hra se dokud jeden z hráčů nepřijde o své svatyně, které jsou ve hře od počátku a k nim se na virtuální hrací pole o rozloze 3x4 pole (linie svatyní, obrany a útoku, vždy po jedné kartě), přidávají učedníci a mistři a promlouvají mocná kouzla.
Začínající hráč si dobere 4 karty a má pevně dané 4 kroky tahu. Na začátku tahu si vezme dvě esence/zdroje, případně vyhodnotí případné efekty vážící se na počátek. Následně má možnost vyvolávat, tedy hrát karty. Pak si projde možností útoku na soupeře, respektive jeho svatyně, které ovšem mohou být bráněny. Na konci tahu si pak hráč obnoví zranění na svých jednotkách, dobere karty, znovu aktivuje vyčerpané karty – zkrátka provede údržbu a na tahu je soupeř.
Ano, sekvence kola je v zásadě naprosto jednoduchá a pokud máte zkušenosti s libovolnou soubojovou karetkou, budete jako doma. A to i díky nebo možná přes množství akcí a možností, které se dají dělat a efekty či klíčová slova, která souboj ovlivňují. Právě proto je třeba znát fungování a principy hrané frakce, protože zatímco někdo pracuje s vyčerpáním, jiný zase s odkládacím balíčkem či větší podporou ostatních jednotek. Frakce jsou zkrátka diametrálně odlišné a stejné jsou jen v základních prvcích. Vtip je samozřejmě i v tom, jak jednotlivé strany pracují s řadou obrany a útoku a kam se jednotlivé karty hodí a kde naopak nevyniknou.
Hra obsahuje též velmi pěkný a funkční sólo mód, kde se postavíte kterékoliv z frakcí ve speciálně upraveném režimu. Osobně se mi ale Svatyně líbí nejvíc jako dvojkovka.
Dojmy
Svatyně: Strážci věků je velmi pěkně designovaná a udělaná karetní dvojkovka plná překvapení. Ne že by vyloženě obsahovala něco nového a nikdy neviděného a v různých ohledech mi připomíná jiné podobné hry svými prvky, ale to jak funguje je čisté, svižné a funkční a hlavně nabízí plno hratelnosti a zábavy.
Díky množství obsahu – celých šest rozdílných frakcí – hra nabízí opravdu mnoho variability a bezpočet různých strategií a možností. Subjektivně vám jedna frakce může třeba připadat slabší, ale většinou to bývá jen pocit a stačí se zamyslet nad fungováním dané strany a správně využít její silné stránky. Každá totiž vyniká v něčem jiném a nelze tak ke hře přistupovat vždy stejně, a to i s ohledem na nepřítele, protože musíte reagovat na jeho plány a silné stránky. Tím chci říct, že hru si užijete o to víc, jakmile strany a jich styl aspoň nějak znáte a víte s čím a jak pracovat. Učící křivka je ale poměrně strmá, takže to neznamená, že musíte strávit desítky partií s jednou stranou. Stačí dvě tři hry a už víte. Zároveň musím říct, že zdejší vyváženost je velmi povedená mezi všemi frakcemi.
Hra má od začátku do konce docela rychlý spád a náplň, což je pocitově dáno i tím, že neobsahuje vyloženě slabé karty. Některé jsou situační, to ano, ale každá má přímý dopad na hru. Z počátku jsme měli problém se zorientovat v množství ikonek a symbolů, ale vše si rychle sedlo a po pár hrách už jsme ani nenahlíželi do pravidel.
Může se zdát, že kola trvají díky čtveřicí fází a možným efektům dlouho, ale hra je až překvapivě svižná a hratelnost a tempo jsou víc než dobré. Málokdy se stane, že by se tah zasekl a hráči museli dlouho přemýšlet, a to i přes jistý šachoidní ráz celé hry.
Do hry samozřejmě promlouvá, jako u všech karetek, náhoda. Není zde ale nijak frustrující, ať už díky rychlé herní době, ale i faktu, že většinou se dá s průběhem něco dělat. Tlačí na vás soupeř? Zatlačíte jinde. Špinavé triky jeho učedníků? Zbavte se jich!
Další věcí, která se mi na hře líbí, je, že ač obsahuje dostatek plně fungujících frakcí, nabízí i možnost jednoduchého deck-buildingu, kdy si prostě vezmete 28 karet napříč frakcemi s jediným omezením, že každý karta může být jen v jedné kopii (jinak ve frakcí až ve dvou). To do hry přináší další vrstvu pro všechny, kdo mají stavbu balíčku rádi. A je pravda, že hledat propojení mezi jednotlivými kartami je příjemné.
Další výhodou je, že každá krabička stojí cca 400 Kč. A plně vám stačí ke hře i ve dvou a užijete si s ní hru bez jakýchkoliv omezení. Tím chci říct, že hra na to co nabízí je v podstatě strašně levná a stojí jako jeden předkonstruovaný balíček jiné hry.
Svatyně: Strážci věků je pěkně udělaná karetka, která vychází ze sběratelských karetek, ale v jedné (respektive dvou) krabičce nabízí plnohodnotný, pěkně hratelný a možná až překvapivě strategický zážitek plný magických kouzel, roztodivných bytostí fantasy světa a hlavně šikovně udělané hratelnosti. Hra stojí někde na pomezí vyloženě komplexních sběratelských karetních her a úplně těch základních. Kombinuje v sobě podle mě šikovně výhody obou světů, a pokud máte soubojové karty rádi, tak není o čem a tyhle malé krabičky vám nesmí uniknout.
Krajinou soumraku můžete koupit zde!
Svatyně: Strážci věků – Krajina soumraku a úsvitu
Autor: Leonardo Romano
Vydavatelství: Blackfire
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 1-2
Věk: 14+
Herní doba: 25-35 min
Autor: Adam Vondra Vondris