Zažít rekonstrukce tankových bitev východní fronty 2. světové války na stole? S Liškou žádný problém!
Tiger vpravo, Tiger vpravo! 1500 m a blíží se!
Protipancéřovou, rychle! Makej Voloďo nebo je po nás…
Nabito, zamířeno – PAL!
A na druhé straně širé otevřené pláně ruských stepí se stěna německého Tigeru jen otřese. Chvíle, která se zdá věčností se neskutečně vleče. Náhle se však začne mohutná věž obrněnce otáčet, jakoby se nic nedělo. Jeden výstřel a ze sovětské T-34 okamžitě vytryskne ohnivý sloup a posádka snažící se o únik.
I takhle nějak mohl vypadat jeden z mnoha desítek, stovek a tisíců střetů sovětských a německých obrněnců na východní frontě mezi krvavými roky 1941 – 1945, kde spolu obě armády kropily bojiště krví a nesmiřitelným nepřátelstvím. A přesně do této doby vás zavede válečná hra Tankový duel: Nepřítel na dostřel z dílny GMT a hlavně českého vydavatelství Fox in the Box. Takže jste připraveni nasoukat se do tanků a vyrazit do svých bitev?
Tankový duel je válečnou žetonkovou hrou za kterou stojí Mike Bertucelli, a která vznikla v českém překladu na základě hlasovací kampaně. Určena je pro 2-8 hráčů od 12 let a s herní dobou pohybující se okolo 120-180 min na partii (a subjektivně se po odehraných partiích snižuje). Hráči se ujmou jednotlivých tanků a jejich posádek a snaží se, jak jinak, rozstřílet soupeře na kovový šrot a splnit případně podmínky misí za zisk vítězných bodů.
Výbava správného tankisty
Tankový duel přichází na poměry GMT v poměrně silné a robustní krabici (oproti třeba nedávno recenzované Comancherií má zhruba dvojnásobnou výšku) a také se při jejím zvedání lehce zapotíte. Ostatně co čekat od hry, ve které najdete hned 16 různých tanků. Tedy ne doslova. Přeci jen je to pořád válečná „žetonkovka“ a tak na vás pod víkem čekají zejména plata desítek žetonů k vyloupání – od různých ukazatelů a stavů až po členy posádek. K nim tu máte 16 velkých oboustranných desek tanků rozdělených rovnoměrně mezi obě strany konfliktu – tedy 8 (nebo vlastně 16) německých a stejný počet sovětských. Desky jsou z pevného tvrdého kartónu a kromě hlavní ilustrace příslušného obrněnce zde najdete i několik stupnic (palba/rychlost, vzdálenost), pole pro karty a žetony, ale také tabulku výzbroje, dle které se počítá do jisté míry pravděpodobnost zásahu.
Dále tu najdete zejména pravidla rozdělená do dvou obsáhlých sešitů. Prvním z nich jsou takřka 20 stránková pravidla, druhým pak průvodce hrou, kde kromě dosti důležité výukové hry najdete i pokročilá a volitelná pravidla, hru jednoho hráče s automatickým protivníkem, ale také rejstřík karet a komentář autora. Ano, jedná se stále o poměrně hutnou válečnou hru od GMT, ale pravidla jsou napsaná dobře a průvodce hrou s obsáhlým příkladem všemu hodně pomáhá. Ostatně na nějaké škále obtížnosti bych Tankový duel hodnotil jako jednu z těch možná nejpřístupnějších her vydavatele. Při prvních hrách nedáte pravidla a obsáhlé nápovědní listy z ruky, ale dobře zde funguje uřčení hrou a většina věcí je naprosto logických a hry se není třeba bát. Ano, uděláte chyby, ale to už zkrátka k učení GMT her patří, není třeba si za to trhat hlavy. Hlavní je si užít tankový souboj do poslední nábojnice.
Poslední komponentou je hromada více než 100 různých hracích karet, které hru ovládají. Ano, nenajdete zde kostky, vše je řízeno kartami, a to včetně kontrol úspěchů a neúspěchů. Na kartách tak najdete možnosti co v tazích dělat, poškození, volitelné moduly jako pěchotu či děla, ale i mise a rozsah poškození v případě (ne)úspěšného zásahu. Všechny karty bych ale rád pochválil za jejich produkci a přehlednost. To je něco, co mi u některých jiných her vydavatele chybí, tady máte aspoň obrázky a karty tak nepůsobí stroze a hře dodávají na realitě.
Pokud nemáte zkušenosti s hrami od GMT nebo obecně hrami válečnými, asi vás zpracování Tankového duelu v mnoha ohledech nenadchne. Někteří možná dokonce řeknou, že je hra ošklivá nebo působí odfláknutě. Jenže opak je pravdou a zpracování celé hry a jejích komponent je na vysoké úrovni a velmi kvalitní. Hromady dobře udělaných žetonů, velké přehledné desky tanků, ale i ilustrované karty. Hra na první pohled působí bez mapy na stole abstraktně, ale jakmile začnete hrát a komponenty se kupí na stole a kolem tanků, vše dostává reálnější obrysy a funkčnost a vypadá to dobře a vy se postupně noříte do role velitele tanků v kovových útrobách nasáklých potem, kouřem a vůní oleje.
Nastartovat, vpřed, nabít a pal!
Ani náhodou si netroufnu (a ani nechci) pokrýt nějak komplexně pravidla hry. Jak jsem už psal, nejsou extra složitá, ale je jich dost. Pojďme si ale rychle přiblížit průběh hry.
Na začátku čeká na hráče výběr scénáře (6 generických, dva historické) nebo nastavená vlastního podle pravidel. Podle doporučené tabulky si pak každý hráč vezme tank – důvod je jednoduchý, střet např. Tigeru a T-34 z roku 1940 by byl hodně jednostrannou záležitostí. Na své desce hráči zaznamenávají stav posádky, rychlost, palbu, poškození, vzdálenost – zkrátka všechny důležité herní ukazatele. Následně se připraví balíčky karet (dobírací, poškození, mise aj.) a může se vyjet do bitvy.
Hra se následně hraje na jednotlivá kola skládající se z jasně daných fází. Nejprve si všichni hráči doberou karty do limitu v ruce. Následně se určí iniciativa pomocí čísla na vybraných kartách hráčů z ruky. Kdo má nejmenší číslo, hraje jako první a tak dále. Vtip je v tom, že čím nižší číslo, tím efektem silnější karty. Takže už zde čeká mnohdy dosti neradostná volba co obětovat a co si nechat do dalšího hraní.
Pak už následuje nejdůležitější část kola – gáze tanku. V té hráči hrají postupně a každý vždy nejprve v administrativní fází zkontroluje vítězné body, stav svého tanku a poškození, poklopy, útěk – typická administrativa, že? Následně hráč provede akce se svým tankem či na bojišti. Hráči se tak virtuálně pohybují, zaměřují, manévrují či střílí. Jako opravdový tankisté se svými železnými monstry. Jako poslední část může hráč odhodit kartu pro vyčištění ruky a hraje další hráč v pořadí určeném iniciativou.
Pokud by snad byl nějaký z tanků zničen, ve fázi posil jsou síly doplněny a nikdo tak není trvale vyřazen ze hry (a že se ty tanky ničí!).
No a v podstatě takto „jednoduše“ až do konce hry. Ten nastává ve chvíli, kdy se projde hrou daný určený opakovaný počet herního balíčků. Následuje součet bodů – ze plnění podmínek mise, zničené tanky, posádky atd. a určení vítězné strany. Máte málo? Tak vzhůru do dalšího souboje.
Hru je, jak už bývá zvykem, hrát i sólo s velmi dobře udělanou umělou inteligencí, respektive automatickým protivníkem „Tankobotem“. A podle mého názoru to funguje víc než dobře a GMT zde opět potvrzuje, že v rámci sólo hraní jsou jedním z předních vydavatelů.
Dojmy
Tak si to vymezme rovnou. Tankový duel je válečná hra. VÁLEČNÁ! Takže na nějaké bratříčkování zapomeňte, tady je to jen o přežití a rozstřílení ostatních. Tedy soupeřů, střelba do vlastních řad se nepočítá. Je to ale dobrá hra? Na to není tak jednoduché odpovědět a záleží na hodně proměnných. Asi jako když za vytrvalého sněžení střílíte na IS-2 na 1600 metrů. Šance na dobrý výsledek je, ale dokud neuvidíte plameny, můžete se jen modlit. Tak pojďme postupně.
Zpracování je podle mě super. Dobře, vyplatí se si pořídit nějaký ten insert, než mít žetonky a karty v pytlíčcích, ale to je tak všechno. Jinak je všechno pěkné, přehledné, skvěle přeložené – velká pochvala i do Lišky i GMT.
Nedá se říct, že by hra obecně byla lehká. Je lehká a snadná na kategorii válečných/GMT her. Pokud tento žánr a vydavatele znáte, budete přístupností skoro až překvapeni a po pár hrách hrajete zcela plynule. Pokud s takovými hrami zkušenosti nemáte, je tu výuková hra, která vás vše šikovně naučí. Nebo ne úplně vše, ale do hry naskočíte bez větších problémů. Ono to totiž skutečně není zvlášť složité a základní sekvence se dá naučit rychle. A pak si můžete zvolit přidávání různých dalších vymožeností a zhustíte si atmosféru na stole do komplexního zážitku – pěchota, počasí, dělostřelectvo a další. Prostě než si ve hře vše vyzkoušíte, máte zábavu na dlouhé měsíce.
Ano, to se dostáváme plynule k variabilitě a znovuhratelnosti. A ta je prostě obrovská. Velké množství originálních tanků, speciální režimy, různé mise a podmínky – je toho hodně.
V komplexně pěkném pravidlovém rámci a hratelnosti nabízí hra možná až nečekaně hutný tankový simulátor. Máte tu všechno možné – vzdálenosti a jejich vliv na dostřel a přesnost, různou munici, posádku, která je ovlivněna zraněními, pohyb, terény které ovlivňují jednotlivé stroje, pověstné štěstí v bitvě, ale i vliv velikosti stroje či ráži děla. Zkrátka simulaci tanku do všech možných podrobností, která dělá hru nejen opravdovou, ale hlavně zábavnou a je splněným snem všech tankových nadšenců. A vůbec ve finále nevadí, že hra je do jisté míry abstraktní tím, jak jí chybí herní plán a většina věcí se tak odehrává jen v myslích hráčů. Mnoho hráčů to nejspíš bude ve finále považovat za nudu a jen „tabulkové“ hraní si na vojáčky, ale osobně to téma a realitu prostě ve hře vidím a je třeba si uvědomit, že hra je i o tom mikromanagmentu správy vlastního tanku.
Ne, Tankový duel rozhodně není hrou pro všechny. První je samozřejmě téma. Mohl bych hru vychvalovat do nebes, ale střílení z tanku na tank nebude to pravé ořechové pro všechny. Druhým velkým, a podle mě i hlavním prvkem, který od hry hráče odradí je velká míra náhody. Jak už jsem psal, vše je řízené kartami. Iniciativa, pohyb, boj, střelba, průraznost – zkrátka vše. A karet je 100, tedy s velkým rozpětím, které může silně ovlivnit celou hru. Dá se s tím pracovat, ale zažil jsem hry, kdy prostě byli hráči natolik frustrovaní, že prostě od hry naštvaně odešli. Což se na jednu stranu dá pochopit ve chvíli, kdy vás x-krát za sebou „pojede“ prosté otočení karty z vrchu balíčku. Simulace válečné štěstěny je tedy skoro dokonalá. Bohužel i bohudík.
Na druhou stranu je strašně dobře udělaný boj v tom smyslu, jak jednotlivé proměnné promlouvají do šancí na úspěšný zásah a jeho důsledky pro soupeře. Zásah? Ano? Super! Kam? Věž? Prorazila? Zabilo to někoho? Vlastně jsem ve finále zjistil, že při každém mini souboji jsem napjatý očekáváním jak to dopadne a co se stane. A to je věc, kterou u podobné hry zkrátka chcete zažít. Zároveň se mi strašně líbí tak logika a realističnost jednotlivých prvků – zemřel řidič? Tak jste přikovaní na místě apod. prvky.
Co se herní doby týká, tak záleží na počtu hráčů a zkušenostech. Osobně pro mě byla hra nejlepší ve 2-4, kdy má buď každý jeden stroj, případně víc, kdy ovšem takové ovládání vůbec není těžké. Větší počty také fungují, ale přeci jen se čekání na tah prodlužuje a hra se stává subjektivně chaotičtější a divočejší (ostatně jako větší tankové bitvy). Hra se dá dohrát během hodiny až dvou, ale klidně u ní můžete při častém tápání v pravidlech (počáteční hry) a více hráčích skončit i o hodinu, hodinu a půl déle. Jenže ono to ve finále nevadí, protože sice můžete čekat na tah, ale reálně se stále něco děje a vy sledujete všechny hráče u stolu.
Hra také přináší rozhodování na mnoha úrovních, takže i při čekání na tah si můžete rozmýšlet své další dění. 1000 m k Pantheru? To se nevyplatí střílet. Ale zase když přijedu blíž, musím příští kolo hrát co nejdřív, jinak mě jeho průrazná munice zlikviduje. Hra je zkrátka plná rozhodování a menších či větších dilemat.
Asi bych mohl ještě pokračovat mnoha odstavci a stranami textu, protože Tankový duel je zase jednou „liščím“ originálním a jedinečným počinem. Určitě se tradičně nezavděčí všem a rozhodně nelze jednostranně říct, že se jedná o skvělou hru pro každého hráče. Mám pocit, že ideální je být fanouškem druhoválečné a zejména tankové historie, protože pak je tu pro vás doslova deskoherní klenot. Pro všechny ostatní je tu povedená válečná hra, která i díky své přístupnosti lehce poslouží jako vstup do tohoto žánru.
Hru můžete koupit přímo u Fox in the Box!
Tankový Duel: Nepřítel na dostřel
Autor: Mike Bertucelli
Vydavatelství: Fox in the Box
Rok vydání: 2022
Počet hráčů: 2-8
Věk: 12+
Herní doba: až 180 min
Autor: Adam Vondra Vondris