TIS-100

Hry recenze

Do rukou se Vám v této hře dostává zabugovaný archaický počítač TIS-100 z roku 1975. Vaším úkolem je počítač rozšlapat a doprogramovat porouchané segmenty.

Herní průmysl je přeplněn nařachanými AAA tituly. Člověk aby si bral na jejich dohrání týdenní prázdniny a pořád plnil to samé..zachraňoval svět, království, buchtu, vlastní kejhák.
Originalita jde stranou konzumu. Až na drobné vyjímky (namátkou velmi povedená free flashová hackerská adventura MU Complex 2) jsou dnešní hry přístupné každému a pokud se vám nedaří dokonce podají pomocnou ručku.

Zach Barth ze Zachtronics Industries má o hraní zcela jinou představu a TIS-100 je skvělou puzzle hrou, kdy nad řešením jednoho úkolu strávíte klidně 2-3 hodiny. 

Do rukou se vám dostává zabugovaný archaický počítač TIS-100 z roku 1975, ke kterému jste obdrželi i nascanovaný manuál v PDF. (Před hrou doporučuji prostudovat) Vaším úkolem je počítač rozšlapat a doprogramovat porouchané segmenty. Čekají Vás tedy kola typu: Signální zesilovač, Počítač sekvencí, Test obrazového výstupu. Cíl kola je vždy jiný, ale princip stejný. Ze vstupních hodnot musíte odesílat správné výstupní hodnoty.

Jak se s tím poprat ? 

V černobílém rozhraní máte k dispozici až 11 propojených procesních uzlů (nodů) do kterých zapisujete programovací příkazy. Těch není mnoho. Uzly si mezi sebou dokáží posílat číselné hodnoty. Ukládat je do vlastní paměti (ACC) či mezipaměti (BAK) a odčítat/přičítat konstantní/vstupní hodnoty. Dále může naprogramovat jednoduché rozhodovací větve kdy nod na základě aktuální hodnoty paměti (ACC) provede dané příkazy pokud je ACC >,<,nebo = 0. Celý program nodu pak tvoří cyklická smyčka až 12ti řádků. A to je téměř vše.

S malou programovací výbavou budete muset tvořit hotové zázraky. Porovnávat hodnoty, počítat řetězce, Násobit či dělit se zbytkem...Každé kolo před vás postaví novou a mnohdy náročnější výzvu, kterou je nutné rozložit na elementární operace. Naštěstí si programovací dovednosti vybrušujete postupně, od lehkých úkolů až po ty nejnáročnější. Často si budete muset strom rozhodovacích algoritmů nakreslit ručně. Když pak konečně daný problém vyřešíte, můžete program optimalizovat a snažit se minimalizovat počet instrukcí/cyklů/zapojených uzlů. 

Kromě 20 hlavních úkolů na vás čeká časemještě dalších 20 náročnějších. Komu by to nestačilo ten si může vytvářet kola další. Troufám si tvrdit, že z minimalistického programovacího jazyka těží hra už v základu své maximum a nic převratného se v modderství nedokáže odehrát.  

Tak jako tak, pokud máte chuť ve volném čase místo neustálého lienárního zachranování světů potrápit projednou mozek je grafikou i možnostmi minimalistický TIS-100 tou správnou volbou. 

Autor: Jan Gončarov Goncis

Galerie:

Kam dál?

Hry recenze

SpaceChem

Partneři