Ubongo Trigo Mini

Výzva v podobě klasické kostičkových dílků je vám málo? Přivítejte trojúhelníky v Ubongu Trigo na cesty!

Ubongo je letitá klasika. Také již vyšlo nezměrné množství variant, od té úplně původní klasické velké krabicové skládačky, přes mini verzi, až po 3D stavby, které značně potrápí mozkové závity. Ubongo jako takové je sice pěkná, promyšlená a v mnoha ohledech pěkně designovaná hra, ale má trochu nevýhodu v rozměrech. Zejména ve chvíli, kdy si jí chcete vzít třeba na cesty, což se v probíhajícím létě vždy hodí. No a právě proto je zde verze Mini, která v podstatně menší krabičce nabízí stejně intenzivní a hlavu mnohdy vařící zážitek. Klasická verze se už menšího zpracování dočkala, ale nyní přináší vydavatelství Albi trojúhelníkovou verzi s podtitulem Trigo.

Ubongo Trigo je hrou, stejně jako ostatní tituly série, polského designéra Grzegorze Rejchtmana a je určena pro 1-4 hráče s věkovým doporučením 7+ a herní dobou okolo 20 min na partii. Úkol hry je prostý – podle zadání si nabrat dílky a z nich složit dané obrazce. A to co nejrychleji, dříve, než se to povede ostatním.

Hra přichází v sympatické malé, skoro až kapesní krabičce s jednoduchým designem, která ale překvapí svým obsahem. Skoro se totiž dá říct, že by stačila polovina rozměrů boxu, neboť po otevření na vás vypadne jen jeden balíček 32 oboustranných karet zadání, dvoje pravidla (česká a slovenská) a 28 herních dílků rozdělených do 7 barevných sad po čtyřech. Zpracování hry je víceméně velmi jednoduché. Ostatně nelze se ubránit pocitu, že se prostě ve všech ohledech jedná o malou a primárně cestovní hru. Dílky jsou z docela slabého kartonu a nejsou nijak velké a stávalo se nám, že v případě větších rukou byla manipulace o něco těžší. Jinak ale musíme uznat, že hra jednoduše splňuje to, k čemu je designována, a to jak rozměry, tak i cenou.

Herně je celá hra velmi jednoduchá. Zamícháte karty zadání, a to buď jednodušší, nebo složitější stranou směrem dolů a rozdáte sady dílků. Každý hráč si vezme jednu kartu a ponechá jí zatím lícem dolů. Jakmile mají všichni připraveno, karty se otočí, hráči si vyberou dané dílky a snaží se co nejrychleji zaplnit oba obrazce na kartě.  Jakmile má první hráč úspěšně hotovo, mají ostatní navíc 20 (případně 30) sekund na složení. Všichni kdo byli úspěšní, si své karty ponechají jako bod, ostatní musí dát své „body“ prvnímu hráči. No a následuje další kolo.

Jakmile je odehrána osmička kol, hra končí, spočítají se body a určí vítěz. Jednoduché, že? V případě sólo varianty si hráč nastaví 20 minut a snaží se vyřešit co nejvíce skládaček, než čas vyprší.

Dojmy, pojmy, shrnutí

Ubongo Trigo je, ostatně stejně jako klasické Ubongo, příjemnou, pravidlově a mechanicky nenáročnou, ale přesto často mozkové závity a hlavu zamotávající, abstraktní hrou, kterou si užijete s kýmkoliv. Hra je plně jazykově nezávislá, takže jí můžete zahrát s hráči napříč věkovým i jazykovým spektrem a vždy se budou bavit při skládání méně či více náročných puzzlů. Někdy i nejjednodušší zadání dokáže pořádně potrápit, protože v rychlosti prostě správný výsledek nevidíte, i když leží přímo před vámi.

Ano, ve výsledku zjistíte, že hra není nic extra objevného, stále se jedná o Ubongo ve své nejčistší formě jen s jinými dílky a zadáním, ale ono je to vlastně dobře. Mechanicky hra stále dobře a čistě funguje a baví.

Oproti např. 3D verzi není Trigo verze o moc složitější než klasické Ubongo, i když změna tvaru dokáže potrápit. I přesto si myslím, že doporučený věk 7+ je úplně v pohodě a dokonce bych se ho nebál o rok snížit. Hra pěkně podporuje představivost a prostorové myšlení. To ale mluvím o základní variantě, ta těžší už je o poznání větší výzva.

Co se nám hodně líbilo, to je komplexní balení hry, které dovoluje vzít si jí kamkoliv sebou. Navíc nepotřebujete ani moc místa na stole nebo na dece, vše se odehrává na klasické „magicové“ kartě zadání.

Ubongo Trigo Mini je příjemná, cestovní verze klasiky, která přináší do osvědčeného puzzle systému skládání nový, trojhranný rozměr, který zabaví hráče napříč věkem, ale i deskoherními zkušenostmi, ale který dokáže solidně potrápit mozkové závity, ať už budete kdekoliv. Tak létu zdar!

Hru můžete koupit přímo u Albi zde!

Ubongo Trigo Mini

Autor: Grzegorz Rejchtman