Vydejte se v rolích lovců monster do fantaskního světa podmanivé fantazie a ulovte ty nejzajímavější tvory z bájí a legend.
Také máte hry, na které netrpělivě čekáte a vyhlížíte jejich vydání? Tedy ne že bych měl jednu, spíš je to většinou a pravidelně celý zástup, ale jednou z nich, která se mi už od pohledu a prvních informacích zalíbila, bylo Údolí věčnosti (Vale of Eternity) od Mindoku. Líbivá barevný vizuál plný monster a postav, přístupná, ale chytrá pravidla a k tomu mé oblíbené mechaniky jako draft či engine building? To je lákavá a skoro až neodolatelná kombinace, kterou jsem musel minimálně vyzkoušet.
Tedy vítejte v Údolí věčnosti, místě plném roztodivných tvorů z příběhů a bájí, draků či salamandrů, duchů, gryfů či trolů a mnoha dalších. Dokážete je zkrotit a využít k vítězství?
Tahle karetně kombinační hra Erica Honga je určena pro 2-4 hráče od 10 let a s herní dobou pohybující se okolo příjemných 30-45 minut na jednu partii. Každý z hráčů se stává jedním z lovců, jejichž cílem je chytat, krotit a podmaňovat si roztodivné tvory, příšery či draky a snaží se získat co nejvíce bodů k vítězství.
Sada na lov monster
Údolí věčnosti hned na první pohled boduje svou grafikou a vizuálním stylem. Už od krabice je celek krásně barevný a výtvarně příjemně vytvořený a také líbivý.
Po rozbalení na vás v první řadě vypadnou pravidla. Ta jsou dalším plusem hry. Jsou přehledná, jasná a přístupná a díky nim do hry během okamžiku naskočí i méně zkušení hráči a celé rodiny. Navíc na vše jsou zde příklady a vysvětlení.
Nejen graficky, ale i kvalitou komponent nás hra příjemně překvapila. Tvrdé kartónové desky a žetony, dřevěné herní komponenty pro hráče, ale i takový detail jako žeton pro hráče začínajícícho. Vše je dostatečně velké a přehledné, ale zároveň ne zbytečně přeprodukované.
Tím hlavním je ale 70 karet bytostí. Každá bytost, každé monstrum, je jedinečná, náleží k jednomu z pěti živlů, má svou cenu pro vyložení a přináší jedinečné schopnosti a dopad na hru, ať už se jedná o okamžitý nebo pravidelný či trvalý efekt. Nedílnou součástí jsou samozřejmě velké, barevné a originální ilustrace na každé kartě. Co se podle mě povedlo, to je pěkná herní přehlednost karet, ale také všech ostatních komponent.
Zkrátka zpracování celé hry je pěkné, barevné, atraktivní, visuálně přívětivé a herně zcela funkční. Za tohle má Údolí věčnosti velký palec nahoru.
Jak na to?
Co se herní stránky týká, není ve svém základu Údolí věčnosti nijak extra složitou hrou. Na začátku hry si každý hráč vezme žetony jedné z barev, připraví se dvě desky herního plánu a zamíchá balíček karet bytostí, z nichž se následně vyloží karty k desce věčnosti (ta barevnější) dle počtu hráčů. Jako poslední se připraví zásoba drahokamů (platidlo) a vzhůru do hry.
Celá hra probíhá na jednotlivá kola (maximálně 10) s pevně danou strukturou.
Na začátku si hráči postupně v pořadí označí svými žetony bytosti v nabídce karet. Tedy samozřejmě se nabídka případně nejprve doplní. Každý má dvě volby, tedy vybere si postupně přesně dvě karty.
Pak nastává fáze akcí. Opět v pořadí hry se každý z hráčů dostane na řadu a může vykonat libovolný počet akcí, které chce a může provést (zaplatit). Aktivní hráč může prodat bytost, kterou si označil v nabídce za cenu odpovídající jejímu živlu. Nebo si může kartu vzít z nabídky do ruky. Dále může kartu zahrát zaplacením její ceny v drahokamech, kdy ale platí, že lze mít vyloženo maximálně tolik bytostí, jaké právě probíhá kolo (např. 4 ve čtvrtém kole hry). Jako poslední může hráč zaplatit cenu a uvolnit jednu z dříve vyložených karet, aby si uvolnil místo nebo třeba pro efekty. Jakmile hráč nechce nebo nemůže nic dalšího zahrát, pasuje a hraje další hráč, případně se kolo posune dál, a to do fáze efektů, kde se postupně provedou efekty vyložených karet hráčů.
Hra může skončit buď na konci 10. kola nebo v případě, že některý z hráčů nastřádá aspoň 60 bodů. Vítězem je pak hráč s nejvíce body.
Dojmy
Kombinační karetní engine building, to je moje krevní skupina. Doslova! Strašně rád hledám správné karetní kombinace, skrytá i viditelná komba a mám dobrý pocit, pokud mi to vyjde a najdu tu nejdokonalejší synergii. A pokud má taková hra navíc super jednoduchá a přístupná pravidla? Pak moje nadšení ještě roste. A přesně tahle dvojce se spojila v Údolí věčnosti.
Ano, Údolí mi v jistých ohledech připomíná naší oblíbenou Res Arcanu – pár karet, ale moře možností, jak je využít, spojit, vytěžit a maximalizovat body a cestu k vítězství. Údolí funguje na částečně podobném principu, tedy vytvoření dobrých komb a jejich spouštění a získávání bodů, ale v o něco lehčím konceptu a se sníženou komplexitou.
Tím ale nechci říct, že by zde bylo komplexity málo. Akorát je dána na přívětivou a dobře zvolenou hladinu, kdy nabízí spoustu možností, přemýšlení a možností, ale zároveň není přílišně zahlcující a vyloženě netrestá za chyby. Nazval bych to komplexní elegance, kde z mála vytvoříte hodně, aniž byste nové hráče odradili širokou škálou nebo obtížným vstupem do hry.
Ano, to je velká výhoda hry, protože vstup do ní i pro méně zkušené hráče je zcela bez problému. Pravidel není mnoho a zároveň se dají lehce naučit – cena za bytosti je předtištěná, možnost mít jich maximálně tolik, kolikáté je kolo a mít maximálně čtyři drahokamy zároveň. To je možná tak nejvíc, co se musíte naučit.
Díky svým jednoduchým pravidlům a celkové přístupnosti je hra pěkně svižná, netrpí na přílišnou paralýzu – tedy částečně v ní paralýza samozřejmě je, ale nic extrémního, a i když hráči hrají postupně, hra se nezasekává a netrvá příliš dlouho, a to i díky otevřenému draftu.
Na co hra trochu trpí, to je počet bytostí a efektů. 70 se nemusí zdát málo, ale přeci jen časem seznáte, že některé karty jsou lepší, něco funguje lépe, něco hůře a pak při hodně pravidelném hraní a plném počtu hráčů už dopředu víte, jak chcete a možná i musíte hrát k vítězství. Naštěstí ale existuje rozšíření, kterého se snad dočkáme. Přeci jen potenciál tuhle hru expandovat je obrovský.
Zajímavé je, jak z mála dokáže hra vytvořit slušný mozkolam. 4 možné akce, ale strašně záleží na jejich pořadí, vyhodnocení, časování, propojení mezi sebou.
Herně zajímavým prvkem jsou podle mě mince. Vždy můžete mít maximálně 4, ale bez ohledu na jejich reálnou hodnotu. Takticky a herně moc pěkný prvek.
Hra funguje v jakémkoliv počtu hráčů – možná je dobré zmínit, že ve dvou logicky pomaleji protáčíte karty a může se stát, že vám nepřijde, co byste zrovna chtěli, ale zase hra subjektivně vybízí k vymýšlení více nových možností a propojení.
Může se vám při prvních partiích zdát, že hra má pomalý rozjezd a nasbírat 60 bodů je nekonečný čas, ale věřte mi, že s trochou umu jde hra ukončit i mnohem dříve, než odbytím desátého kola. Samozřejmě záleží i trochu na štěstí v tom, jak karty a v jakém pořadí dojdou, ale jde to.
Trochu nevýhodu vidím v tom, že zkušenější hráč má přeci jen větší přehled o síle karet a může tak mít o něco navrch.
Údolí věčnosti je pro mě velmi pěkným a příjemným doporučením pro všechny hráče, kteří hledají přístupnou, ale zároveň velmi chytrou a promyšlenou kombinační karetní hru, která rozkvétá objevováním a kombinací a opakovaným hraním díky svým možnostem a skrytým tajemstvím. Ne, nejedná se o nijak velkou hru co do komplexity nebo velikosti, ale o to větší přináší překvapení, zábavu a zároveň nádherné ilustrace. Zkrátka palec nahoru!
Hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Údolí věčnosti
Autor: Eric Hong
Vydavatelství: Mindok
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 2-4
Věk: 10+
Herní doba: do 45 min
Autor: Adam Vondra Vondris