Pilník zapečený v bochníku chleba. Lopatou se podkopat ze dvora. Kladívkem za pár let udělat díru skrz zeď. Nebo uplatit stráže? Jak by vypadal váš Útěk z vězení?
Vždy mě fascinovalo, jak ostatní fascinují různí zlodějíčci, gauneři, lotři, hajzlíci, gangsteři a prostě všichni ve vězení neustále přemýšlení nad útěkem, snaží se o něj a místo aby je společnost odsoudila za jejich činy, ještě jim mnohdy fandí. Nebo aspoň ve filmech, v reálu těch útěků asi zase tolik nebude (statistiku nevedeme, sorry).
Každopádně pokud mě paměť neklame, tak téma útěku z vězení ještě v deskové hře nebylo. Nebo aspoň já jí nehrál. Útěk z vězení je ale tématem deskové hry, nesoucí název - fakt originálně - Útěk z vězení.
Hra Davida Simidea je určena pro 2-6 hráčů s věkovým doporučením s ohledem na téma a některé motivy 14+. Herní doba se pohybuje okolo 45 min na partii. Cíl je hry je úplně jednoduchý - být první, komu se podaří prokopat z vězení. Na druhé místo se tady nehraje. Buď utečete nebo budete zavřeni na doživotí. Tečka.
Čím se prokopat ven?
Víte co mě hned na úvod u Útěku z vězení strašně potěšilo? Velikost krabice. Nekoná se totiž žádný přemrštěný box, napůl plný vzduchu, ale poměrně kompaktní rozměry až po okraj naplněné obsahem. Hned od prvního pohledu na box dává také hra jasně najevo svůj osobitý grafický styl.
Po otevření na hráče čekají logicky pravidla. Ty jsou docela krátká, dobře napsaná, stačí jedno přečtení a v podstatě vše víte. Následuje oboustranný herní plán - klasická varianta a týmová verze. Pak nějaké ty žetony k vyloupání, klasika - tedy až na peníze v podobě cigaret. Mezi nimi ovšem (a v dnešní době možná skoro netradičně, když žijeme v podstatě v době „plastové“) i 14 figurek postav - 12 pro hráče, 2 pro volitelné rozšíření s vyrovnaným počtem obou pohlaví.
Co tu máme dál? Třeba šestici hráčských desek, opět oboustranných, pro každou postavu. Strany se vždy liší jen pohlavím, stejně jako figurky.
Poslední co tu najdete, tj. hromada karet, která je rozdělena mezi zbraně, nalezené předměty - nečekejte nic světoborného, ale i z tkaniček nebo šroubováku se toho dá v lágru dost vymyslet, nástroje - jak jinak se chcete prokopat ven? nebo třeba zástupce šestice drsně drsných gangů, ovládajících basu.
Co potěší, je jednoduchý papírový insert, do kterého se hra jednoduše rozloží.
Zpracování hry je dobré. Tady platí jednoduchá rovnice, za málo peněz hodně muziky. Hra stojí pár stovek a za tu cenu dostanete obsahu až až, navíc v pěkné kvalitě. Všechny kartónové dílky jsou kvalitní, akorát silné, stejně jako karty. Osobně se mi hodně líbí komiksové nadsázkové ilustrace, ale to je samozřejmě věc názoru.
Jak se prokopat?
Asi nebude překvapením, že doprostřed stolu se před partií rozloží herní plán příslušnou stranou nahoru a na něj se připraví příslušné balíčky karet. Bokem se položí zásoby žetonů cigaret (platidlo) a nakládačky (když si vzájemně dáte do čumáků). Každý hráč si vezme jednu figurku, desku, náhodnou kartu minulosti a 3 karty hledání z vrchu balíčku do začátku. Všechny figurky se následně postaví do cel a vzhůru do útěku.
Hra je poměrně jednoduchá. Hráči se střídají v tazích, kdy vždy mohou vykonat až dvě akce, mezi které se řadí:
1. hledání - podle umístění své figurky na herním plánu získá hráč 1 až 3 karty z balíčku,
2. pohyb - ten je rozdělen na běžný a opatrný. V prvním případě stačí jedna akce, ale rozhoduje o všem kostka. Opatrný pohyb je lepší, ale zase hráči sebere rovnou dvě akce,
3. přidání se ke gangu - hráč odhodí určité karty doplňků, získá kartu dané bandy a může využívat její schopnosti,
4. zahrání karty akce - některé karty umožňují zvláštní akce, kartu jednoduše ukážete, odhodíte a provedete její efekt,
5. vydírání - co by to bylo za vězeňskou hru, pokud byste nemohli šikanovat slabší a brát jim jejich těžce nastřádané věci? Je to takový souboj kdo z koho, kdy se vydíraný může vzdát, ale také může dojít k souboji, který končí pár vyraženými zuby a docela nepříjemnými žetony nakládačky, které pak musí hráči léčit na ošetřovně, což stojí zbytečně čas,
6. výroba - některé předměty - zvlášť ty na lepší únik - musíte vyrobit. Zkrátka lopatu v cele nenajdete.
To je přehled obecných akcí, které lze dělat (skoro) všude. Pak je ve hře ale navíc pár možností, které lze provádět jen někde. Mezi ty patří kopání (cela), prodej a nákup (volnočasová zóna), krádež lžíce (jídelna) a léčení (ošetřovna). K tomu může hráč kdykoliv zahrát (a pouze jednou) svou kartu minulosti a získat z ní výhodu do hry.
Jeden hráč odehraje a hraje další. A takhle stále dokola. Do kdy? No sakra dokud někdo neprokope celý tunel ven, ne asi? Potřebná délka tunelu je měřena v kartách nástrojů, přičemž lžíce vám dá 1 bod, krumpáč 2 a lopata 3. Jakmile jeden z hráčů nastřádá potřebný počet, okamžitě se stává vítězem a vyhrává. Ostatní budou sedět na doživotí, hotovo šmitec.
Před začátkem hry se mohou hráči rozhodnout zařadit mini rozšíření Michel/Michelle, které přidá v podstatě virtuálního alfa hráče, který šikanuje ostatní a zvyšuje interakci.
Kromě základní hry, kde každý kope sám za sebe je možnost si Útěk z vězení zahrát i týmově. V této verzi se hráči rozdělí na dvě party, hraje se na druhé straně plánu a modifikují se akce. Třeba kopat mohou hráči jen v cele svého týmu, ale vyrábět jen u soupeřů. Hráči se mohou shlukovat s týmovými parťáky na stejných místech bez nutnosti hodu nebo využití opatrného pohybu. A při souboji si hráči mohou pomáhat (samozřejmě v jednom týmu). Celkově je týmová hra fakt povedený mód, který je snad ještě lepší, než hra samotná.
Prokopání k cíli
Útěk z vězení se povedl. Tedy ten herní, jak se povede ten skutečný, to už je na vás. Pěkně vypadající a skvěle fungující hra, postavená na jasně daném cíli a v podstatě principu worker placementu - umístím svou figurku na místo na plánu a vykonám danou akci. Plus nějaký ten set collecting, skrytá tajemství, hand management a konflikt.
Jak jsem už psal výše, hra má povedené zpracování. Krabice je plná obsahu, všechno pěkně vypadá a je naprosto funkční. Grafický styl nemusí každému sednout, ale za nás se víc než povedl.
Ač to vypadá jako složitější hra, tak opak je pravdou. Pravidla jsou relativně jednoduchá, žádné skryté nástrahy. Během chvíle je vysvětlíte a můžete se pustit do partie i s méně zkušenými hráči. Pár karet nějak upravuje základ, ale nejedná se o nic složitého. Navíc všechno je tak nějak tematicky logické. Pár věcí jsme si museli dohledat, ale bylo to spíš z toho, abychom vše do důsledků hráli 100% správně, než že by to nebylo logické.
Hra je konfliktní. Tedy nemusí být, ale nějak se z ní pak vytrácí část kouzla. Doporučujeme hrát rovnou s rozšířením, které přidává zajímavý prvek a nutnost strategizování a přemýšlení dopředu. K tomu sedí i téma, které je ve hře pěkně rozloženo a ve všech aspektech má svou roli.
Hra je docela rychlá. Ve dvou jsme neměli problém dostat se lehce nad 30 min, v 5 pak uváděných 45 minut bylo zhruba ideálních. Navíc díky insertu a pěknému rozložení, netrvá příprava a ani úklid nijak zvlášť dlouho. Navíc základ mají všichni stejní, takže třeba výběr postav je vážně jen o líbivosti vzhledu.
Při čtení asi každého napadlo, že ve hře má podíl náhoda. Ano, a docela velký. Není to jen v kostce při pohybu, ale také při tahání karet. Není to sice tak, že by náhoda rozbila hru nebo zásadně ovlivnila hraní, ale je s ní třeba počítat.
Útěk z vězení je milým překvapením loňského roku. Tedy tak moc milým, jak může pokus o útěk z lochu být. Hra tak trochu profrčela trhem, ale podle mě je neprávem trochu přehlížená. Přitom se jedná o tematickou, chytrou, přístupnou a dobře vypadající hru pro široké spektrum hráčů. Rozhodně to není hra pro nekonfliktní hráče, kteří si rádi hrají sami pro sebe, tady by o konflikt neměla být nouze. Vlastně je to takový závod s jasným cílem - být první, první kdo se prokope ven. Celé to ale dobře funguje a Útěk z vězení tak nemůžu jinak, než doporučit.
Útěk z vězení
Autor: David Simide
Vydavatelství: ADC Blackfire
Rok vydání: 2021
Počet hráčů: 2-6
Věk: 14+
Herní doba: do 45 min
Autor: Adam Vondra Vondris