Z děr kolem Mordoru vylézají zástupy pavouků, k Železnému pasu postupují Enti mstící se za vykácené lesy. Po řece se k Bílému městu plaví korzáři a Slunce zastiňují křídla orlů.
Válka o prsten – jedna z nejepičtějších deskových her, která se k nám kdy dostala. Velká, megalomanská, epická, nádherná a jedinečná. A také mnohdy komplikovaná, dlouhá, se spoustou pravidel a možností. A když si jí okořeníte o expanze, tak ještě větší, epičtější a komplikovanější. Zatímco první rozšíření přináší mocné pány a vládce, druhé rozšíření doplňuje šiky armád, které proti sobě chřestí zbraněmi, kusadly či mocnými křídly. Přivítejte ve Středozemi mocné válečníky.
Ano, prostý název Válečníci Středozemě, takový nese druhá velká expanze pro Válku o prsten brněnského vydavatelství REXhry. Frakce, mocné frakce Středozemě, jako Mrtvé muže z Šeré Brázdy, fangorští Enti, orli z Mlžných hor, korzáři z Umbaru, zlí muži z Vrchoviny i pavouci z nejtemnějších míst Mordoru. To všichni jsou povoláni do zbraně a útoku proti nepřátelům. Středozemský konflikt je tak ještě větší, než dřív.
Musím říct, a asi se budu opakovat, že jednoduše miluju ilustrace Války o prsten, a to už od pouhých krabiček. Válečníci nejsou výjimkou, kdy na jejich víku John Howe vytvořil krásnou malbu Entů bojujících v Železném pasu. Už na první pohled je jasné, že toho tenhle box ukrývá opravdu mnoho. Po rozbalení na vás vypadnou pravidla s množstvím nových prvků a přehledové tabulky. Ano, připravte se na to, že expanze přidává další porci nových pravidel a pravidýlek v celkem rozsáhlém obsahu.
Pod pravidly najdete celých 48 figurek šestice frakcí, po třech pro každou ze stran konfliktu a k nim nové kostky, ale také hromadu karet, ať už šest velkých přehledovek, tak i celých 62 hracích karet, rozdělených mezi události, události frakcí nebo zvláštní volání do bitvy. Ano, rozšíření přináší asi tolik prvků, s kolika by si vystačila běžná středně velká dvojkovka. A vše je strašně hezké, tematické, nádherně ilustrované a vytvořené. Nutno podotknout, že ne všechny nové karty využijete bez dalšího se základem, protože u některých karet dochází k nahrazení starších verzí novými.
Pocitově přinášející Válečníci do hry větší změny, než předešlí Páni, a to nejen z hlediska herního materiálu, ale i pravidel. Poměrně zásadně se totiž mění, respektive doplňují některé základní prvky, jako přidání nového balíčku karet událostí frakcí pro obě strany, zcela nové fungování nových frakcí – ne, nové armády nejsou běžnými stranami konfliktu, jako je to v případě stran ze základní hry, ale i speciální kostky s novými symboly.
Frakce nejsou od začátku ve hře, nemusíte s nimi počítat při setupu (respektive je dáte bokem i s jejich vybavením). Jsou totiž parádně tematické a do hry vstupující za splnění zvláštních pravidel, které je třeba splnit, a která se nacházejí na jejich kartách. Mrtvé muže tak může přivést do boje jen Aragorn nacházející se kolem Erechu, Enti slyší na volání společenstva a jeho členů ve Fangornu, Umbarští korzáři vyslyší volání svých bratří z východu a pavouci, nebo-li Potěr Oduli se na lov vypraví už ve chvíli, kdy Společenstvo zmizí z roklinky. Frakce nejen že do hry nevstupují stejně jako normální armády a jednotky, ale ani stejně nefungují a jejich využití ve střetech a bitvách závisí na zvláštních kartách a jejich využití. Osobně musím říct, že se mi tenhle systém ve hře tematicky velmi líbí, protože když si vzpomenu na Pána prstenů, žádná z uvedenžch frakcí se nechovala zcela řekněme standardně, byť mrtvé armády i korzáři se zapojili částečně do Bitvy na Pelennorských polích a muži z Vrchoviny na volání Sarumana vyrazili pro Rohanu. Každopádně ve hře se jedná spíše o strategicky podpůrné a lstivě využitelné armády a pomocníky.
Zajímavé je, že každá z frakcí se chová odlišně a má svoje pravidla. Ano, navíc k těm obecným pro všechny, má ještě každá ze šesti stran své zcela specifické podmínky nejen pro vstup do hry, ale i pro pohyb, manipulaci, útoky či i vyřazení ze hry. Ano, hře to sice přidává na síle a tématu, ale vše se naučit a správně dle pravidel zahrát – inu, z Války o prsten se stále více stává základ raketové vědy pro skutečné deskoherní nadšence a milovníky Pána prstenů.
Dojmy
Má pro mě Válka o prsten a její expanze vůbec nějaká negativa? Ano! Pravidla. Každá další expanze nabobtnává už tak rozsáhlá pravidla základní hry o spoustu dalších prvků a drobných kliček k zapamatování a nutnosti pozornosti. Válka o prsten je vskutku epická a krásná hra, ale její hraní a zážitek strašně závisí na tom, jakým způsobem a kolik do ní chtějí hráči investovat a jak moc si jí chtějí užit. Novými rozšířeními při jejich hraní, minimálně ze začátku, ale pravděpodobně i dalším hraními, dochází k tomu, že budete mít pravidla a přehledové listy v ruce více než často, což ještě prodlužuje herní dobu a náročnost na hráče. Jedno kolo pak máte klidně na hodinu hraní, a to už je fakt dost. Naše nejdelší hra byla v součtu cca nějakých 8 hodin. Sice extrémně užitých a pamětihodných, ale je to dlouhé, o tom žádná.
Zároveň jsou ale Válečníci Středozemě prostě skvělým rozšířením. Zařazení „nových“ stran konfliktu ještě o další kus tlačí na téma, hloubku, prožitek a možnosti. Armády mrtvých mužů vstupujících na pomoc Gondoru, pavouci nebo Enti demolující Železný pas, prostě tady už se dostáváte doslova na maximum toho, co ve hře můžete čekat, a co čekáte od příběhu Pána prstenů. Ze hry se začíná stávat doslova interaktivní kniha na stole plná pokladů a jedinečných okamžiků. Jen prostě potřebujete správné spoluhráče.
Rozhodně doporučuji se nejprve seznámit se základní hrou a všemi jejími prvky a až postupně přidávat expanze, byť byste chtěli takové orli sebevíc. Válečníci toho totiž pravidlově přinášejí hodně.
Pokud vás Válka o prsten oslovila a máte rádi velké epické střety, kde můžete strávit hodiny plánováním, hraním a prožíváním příběhu, tak směle do Válečníků. Ono totiž hra jako celek se třeba pro mě osobně stává stále více příběhovou hrou v kulisách válečného střetu, než hrou válečnou, protože si užívám prvky a herní momenty, zvraty a napětí, které tahle hra přináší a žádný jiný titul mi nikdy nezprostředkoval atmosféru Pána prstenů tak jako Válka o prsten, a to o to víc, když k ní postupně řadím jednotlivá rozšíření.
Rozšíření můžete koupit na Planetě her zde!
Válka o prsten (druhá edice): Válečníci Středozemě
Autoři: Francesco Nepitello, Marco Maggi, Roberto Di Meglio
Vydavatelství: REXhry
Rok vydání: dotisk 2025
Počet hráčů: 2-4
Věk: 12 let
Herní doba: 180+ min
Autor: Adam Vondra Vondris