Ve stínu pyramid: Zásvětí

Hry recenze

Smrt je jen začátkem a ve starém Egyptě rozhodně neplatí, že si své bohatství nevezmete do hrobu. Připravte se pořádně na cestu do Zásvětí.

Hra Ve stínu pyramid Toma Cleavera je dnes již bohužel nedostupné zboží, a pokud o ní stojíte, musíte sáhnout buď po bazarech nebo anglické verzi. Právě tento titul je ale nesmírně důležitým milníkem menšího vydavatelství BoardBros, protože se jednalo o jejich historicky první a také úspěšný titul. Musím se přiznat, že jsem hru hrál až dlouho po jejím vydání, a to jen jednou, ale jako milovníka mechaniky deck-buildingu a starého Egypta mě i přes své malé rozměry okamžitě dostala. Ne, nesehnal jsem jí a dodnes jí nemám, ale díky nadšencům z BoardBros už nemusím jen smutně koukat, protože nedávno na trh přinesli samostatně hratelné pokračování nesoucí podtitul Zásvětí.

Autor zůstává, základní mechaniky kombinující karetní deck-building a set collecting také. Zásvětí (jasně, název tady budu zkracovat) je určeno pro 1-4 hráče od 12 let s herní dobou okolo 30-45 min na partii. Hráči se v rolích významných šlechticů a měšťanů Egypta v době mocných faraonů připravují na luxus posmrtného života a snaží se svou hrobku co nejlépe vybavit a zaplnit – tedy posbírat a zapečetit do ní co nejhodnotnější karty a jejich sady.

 

Výbava na onen svět

Hra přichází v sympaticky malé a skladné krabičce, které nechybí praktické (bože tohle na každé hře!!) výřezy pro lepší otevírání. Po otevření na vás nedýchne prach hrobek ani faraonská kletba, ale pravidla a lehce přes 100 karet.

Začněme u pravidel. Jednoduchá, přehledná, dobře napsaná i přeložená. Jakmile máte s deskovkami aspoň základní zkušenosti, nebude mít problém vše okamžitě pochopit. A i pokud moc zkušeností nemáte, nemusíte se hry bát, protože se jedná příjemně přístupný titul, který boduje jednoduchými pravidly, ale slušnou strategickou hloubkou.

Hlavní část herních komponent zabírají herní karty artefaktů rozdělené do 3 skupin podle věků – hezky od I. do III. Zatímco ty první jsou určené jako počáteční a jsou rozděleny do 4 stejných sad, druhé dvě jsou o poznání zajímavější a slouží právě pro shora proklamovaný deck-building. Mezi nimi najdete jednak unikátní karty (speciální karty cílící na schopnosti) a karty sad, které jsou naopak víc než zásadní pro vítězství. O tom ale dále.

Celkově se mi zpracování hry velmi líbí jak kvalitativně, tak graficky, kdy každá karta obsahuje povedenou ilustraci, ale i historický kontext daného předmětu/reálie či místnosti a její krátký popis. Herně je pak vše pěkně přehledné a jasné, ikonografie pěkně udělaná.

 

Jak se hraje?

Z herního hlediska hra hodně čerpá z „klasických“ deckbuildingů. Tedy každý hráč dostane 10 slabých počátečních karet a postupně do svého základního balíčku nakupuje/přidává lepší a silnější karty a případně některé posílá pryč. Samozřejmě k tomu hra obsahuje několik herních, i tematických twistů.

Předně nabídka karet není žádná tradiční řada, ale šesti karetní pyramida, kde se dá v zásadě brát karty jen z nejspodnějšího patra a do prázdného prostoru „spadnou“ karty z pater vyšších. Také karty během hry nejen hrajete, ale postupně i zapečeťujete, tedy je odkládáte do své hrobky, čímž se připravujete na posmrtný život, ale hlavně tím sbíráte potencionální body na konci hry, protože právě jen karty uložené do hrobky se počítají.

Jak se to ale ve zkratce hraje? Inu jakmile je hráč na tahu, může zahrát libovolný počet z karet v ruce (standardně 5), přičemž je může využít buď pro jejich schopnost, nebo pro jejich hodnotu a tím nakoupit nové karty z pyramidy (zpravidla lepší, silnější, hodnotnější). No a nakonec může jednu z karet zapečetit do hrobky a tím si jí trvale uložit. Ale zase přijde o kartu z balíčku.

Karet je několik druhů – sice všechny fungují v zásadě stejně a mají hodnotu pro nákup, mají schopnost a dávají body na konci, ale zatímco ty základní jsou zkrátka slabé, během hry lze získat podstatně silnější, ať už co do hodnoty pro nákup, tak i co do schopností, ale hlavně bodové hodnoty. Některé přinášejí na konci hry sami sobě (základní a unikátní), ale některé tvoří sady a body hráč získá podle počtu karet v sadě (počet karet ze sady na druhou).

Jakmile je dobrána zásobní nabídka karet, hra končí a nastává počítání bodů – základní a unikátní karty, plus karty v sadách. A tedy jen ty v hrobce zapečetěné, všechny ostatní body nenesou.

Kromě základní varianty lze hru jednoduše zkombinovat s původní základní hrou, ale díky tomu též do hry přidat až další dva hráče. Zároveň hra obsahuje dvě možné modifikace „Poloviční sady“ a „Delší partie“ (pro tu potřebujete opět první díl). No a ano, můžete si zahrát i sólo a natrénovat si budování posmrtného života osamoceně.

 

Dojmy?

Ve stínu pyramid: Zásvětí je velmi povedeným a příjemným deck buildingem s částí set collectingu, který funguje naprosto skvěle a je šikovnou menší hrou. Rozhodně kvituji (i proto, že původní hra už není k dostání), že jí BoardBros vydali. A v ideálním čase před dovolenýma, protože tuhle hru si pěkně sbalíte kamkoliv sebou díky jejím rozměrům.

Moc nás oslovilo zpracování. Minimalistické rozměry, pěkně tematicky udělané karty a vše přehledné. Hodně se mi líbí historický přesah karet v podobě flavor textu.

V zásadě se herně nejedná o nic extra převratného a hra je ve svém základu ten nejčistší deck building, který známe ať už z klasiky klasik Dominionu nebo třeba Star Realms. Jenže musím říct, že se jedná o jednu z mých nejoblíbenějších mechanik, což se možná i na hodnocení hry podepisuje. Vezmete karty z ruky, něco použijete na efekt, něco nakoupíte. Ovšem twist v tom, že si balíček můžete (a musíte) pravidelně čistit a karty ukládat do hrobky pro zisk bodů funguje skvěle a dává hře úplně jinou herní vrstvu a přemýšlení. Zároveň karty silně pracují s herním balíčkem a jeho úpravami, což hře dává hráčtější feeling i přes její jednoduchý princip.

Zároveň šikovně funguje doplnění o set collecting, kdy stále přemýšlíte nejen nad cenami a efekty, ale i nad vhodností barevné karty do sbírané a ukládané sady.

Co mě u hry tak malých rozměrů a mechaniky příjemně překvapilo, to je téma. Jasně, není to žádná příběhovka, ale mechanika a téma jsou spojeny pěkně, ať už v podobě nabídky v bortící se pyramidě, tak i ukládání karet do hrobky.

Hra nabízí velmi pěknou dynamiku a spád. Z počátku jsem se trochu obával postupného vyhodnocování efektů, ale není se čeho bát. Ostatně efekty nejsou složité a zásadně nekomplikují hratelnost.

Hra má různý spád v různých počtech hráčů. Osobně se nám nejvíc líbila ve dvou. Ve čtyřech už je hra přeci jen delší hlavně v čekání na tah, ale i nabídka se rychleji mění a karty mizí. Zároveň je hra ve větším počtu pocitově větší závod, protože zkrátka musíte karty ukládat pravidelně, než hra skončí dřív, než se nadějete. Ve dvou je hra volnější, přístupnější, na vše je víc času.

Znovuhratelnost a variabilita je též velmi pěkná a ani po mnoha partiích nehrozí (proměnná nabídka, různé strategie) žádná nuda nebo zbytečná repetitivnost.

Pro dobré hodnocení hry hraje i časová nenáročnost, která se pohybuje okolo 30 min.

Příjemnou „změnou“ je i nenásilné téma, které nás sice zase vrací k Dominionu, ale proti němu je Ve stínu pyramid podstatně svižnější, rychlejší, efekty karet zajímavější (pocitově) a hra zkrátka nabízí modernější design.

Ve stínu pyramid: Zásvětí je přístupný, šikovný, tematický a dobře navržený deck building, který zaujme nejen všechny zkušené egyptology, ale hlavně všechny hráče napříč věkem, od mladších, až po zkušené faraony. Hra toho na jednoduchých pravidlech nabízí víc, než se možná zdá, a i když se v zásadě jedná o klasiku, přináší velmi pěkné novinky a herní mechaniky, které jí dostatečně odlišují od jiných her žánru.

 

Hru můžete koupit přímo u BoardBros!

 

Ve stínu pyramid: Zásvětí

Autor: Tom Cleaver

Vydavatelství: BoardBros

Rok vydání: 2024

Počet hráčů: 1-4

Věk: 8+

Herní doba: do 30 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři