Worms: Desková hra

Hry recenze

Popadněte bazuky a udělejte ze všech na stole prachsprosté spálené hrobečky. Wormsové opouštějí počítače a vrhají se na deskoherní stoly!

Co si budeme nalhávat, adaptace počítačových her na deskoherní stoly to nemají vůbec jednoduché. Často je totiž provází velká očekávání, když dochází k převádění těch největších klasik. Zdá se ale, že se začíná blýskat na lepší časy, když nedávno konečně po letech připlula adaptace slavných Heroes of Might and Magic III a nyní vydavatelství TLAMA games přináší další zvučné jméno, a to nic menšího, než desítky let prověřené testosteronem, napalmem a střelným prachem napěchované červy, alias Worms. Tahle tahová plošinovková strategie spatřila světlo světa už v roce 1994 a provází nás v různých verzích dodnes, a to nejen na PC, ale i na mobilech, tabletech či X-boxu. A ano, ani po třiceti letech tahle banda červů nic neztrácí ze svého nenáročného kouzla a stále baví tak jako na začátku. Zejména pokud si chcete užít oddechovou, nevážnou a vtipnou střílečku – vyvražďovačku.

Jenže Wormsíci na stole? Bude to fungovat? Na kickstarteru sice hra nalákala pěknou řádku podporovatelů, ale osobně jsem se trochu bál, aby nešlo jen o nostalgickou vlnu s víceméně průměrnou a nezáživnou hrou. Přeci jen může být takový typ hry zábavný i v podobě figurek, kartónu a kostek? No ano, překvapivě může. A překvapivě se jedná o povedenou hru, která přináší přesně to, co jsme měli na monitorech rádi. Připraveni na čerstvou vůni napalmu po ránu? Jdeme na to!

Worms: Desková hra je karetně kostkovou figurkovkou Matta Gilberta a Jacka Ceasara, kteří jí vytvořili pro 2-4 hráče od 12 let a s herní dobou okolo 30-45 min na jednu partii. Každý hráč se ujímá party wormsíků v podobě pěkných figurek a na hexové mapě se snaží zlikvidovat soupeře a zároveň nebýt zlikvidován. Nebo se neodrovnat rovnou sám, protože i to se vám nejednou stane. Každopádně cíl je jasný – přežít v lepší kondici než ostatní soupeřící týmy.

 

Bazuky, traverze, i výbušná ovečka – vybavení

Wormsíci hrají už od prvního pohledu na jasně nostalgickou vlnu. Pokud tak znáte jejich digitální podobu, budete skákat nadšením ze zpracování a ze všech známých herních aspektů. Jednoduše řečeno graficky hra vychází z předlohy, a to ať už na mapových dílcích, kartách či přímo u figurek červů.

První na řadě tu máme pravidla. Narovinu říkám, že by mohla být přehlednější a o něco uhlazenější. Ona totiž ve své podstatě nejsou složitá, jen mají zvláštní strukturu, kdy se třeba přečtete celou sekvenci tahu, ale až záhy (o pěkných pár stran dál) se dočkáte vysvětlení všech použitých pojmů v rejstříku. Pokud nemáte s hrami zkušenost, bude pro vás naskočení do Wormsů trochu složitější, byť se nejedná o kdovíjak komplexní deskovku. A to jen proto, abyste ve finále zjistili, že v pravidlech všechno někde je a jakmile si všechno sedne, plyne to rychle, ale vysvětlení hry a první začátky jsou bolestivější. Na druhou stranu kvituji zařazení první výukové partie, která vás protáhne základy hry – nemá cenu si hrát na hrdinu, i brigádní generál nějak začínal.

Na druhou stranu musím pochválit herní materiál, ať už se jedná o 16 detailních figurek červů, miniatury min či zásob, přehledné a pěkně udělané karty vybavení, ale i letecké podpory, mapové dílky či další žetony. Snad jen těch map by mohlo být v základní hře o pár kousků víc, protože v plném počtu hráčů použijete všechny a trochu větší variabilita by nebyla na škodu.

Už rozbalení pro mě osobně byly malé vánoce a zážitek. Ano, jsem velkým fandou předlohy, takže jsem se na hru těšil, ale její zpracování mě i tak více než potěšilo. Jsem rád, že se tvůrci drželi zažité lehce komiksové grafiky, ale zároveň udrželi herní a funkční přehlednost a šikovně zvolenou a jasnou ikonografii, podpořenou pár klíčovými slovy, které vám rychle přejdou pod kůži.

 

Chytej svatý granát a bacha na miny – jak na to?

Co je u Wormsů boží z herního hlediska, to je příprava. Nejde teď o sestavení mapy z dílků nebo zásoby žetonů a karet, to je takový standard, ale příprava prvků na plán. Před začátkem partie se totiž hráči střídají a dle své volby na hexy plánu připraví figurky wormsíků, ale také miny, barely či krabice, podle počtu hráčů. Vtip je v tom, že dopředu nevíte, za který barevný tým hrajete, protože nejprve se prvky na plán rozmístí a až následně se losuje, kdo bude hrát za koho. Můžete tak intrikovat a připravovat na plánu minové pasti atd., ale to se může lehce obrátit proti vám. A ano, tady už asi vidíte, že Wormsové se neberou moc vážně a stejně jako jejich předloha jsou hlavně o zábavě. Skoro se mi chce napsat, že by to klidně mohla být pokročilejší párty hra se pořádně škodolibými kolegy.

Jakmile máte hru nachystanou, každý hráč má svůj barevný tým určený a každý má základní herní karty v ruce, může začít divoká přestřelka. Jakmile se hráč dostane na tah, odehraje přesně danou sekvenci. Vybere si jednoho svého červa na plánu, kterého aktivuje. Toho může vyléčit, pokud je zraněný (leží na boku). Následně se může až dvakrát pohnout po plánu, a to buď plazením (bezpečný způsob) nebo skokem (rychlejší, ale nebezpečnější varianta).

A pak tu máme zásadní část – použití zbraně. Zbraně a vybavení ve hře symbolizují karty, kdy technicky vzato každý červ má dostupné vše, co má hráč na ruce. Každá karta zbraně má akční lištu se symboly, které hráč postupně vyhodnocuje – ať už se jedná o další pohyb, vyhodnocení textu na kartě, či zahrání další karty. Text na kartě pak jasně udává, jak takovou zbraň využít, kam a jak s ní lze dostřelit a jaký má efekt. Na vyhodnocení se pak používají kostky, a to tím způsobem, že zbraň podle přesnosti udává určitou vzdálenost kam je s ní až možné střílet a kdy tak dosáhne maximálního možného počtu hodů, v opačném případě (zvětšení) vzdálenosti pak o kostky přicházíte. Vtip je v tom, že vás stejně ve finále zajímá jen jeden hozený výsledek, ale chcete mít zkrátka výběr a možnost hodit ten nejlepší zásah, bez toho, aby vaše snažení skončilo někde úplně mimo. Nedej bože střelbou do vlastních řad! A už jsem zmínil sílu větru? Ano, i ta hraje ve střelbě svou roli!

Na konec tahu hráč vyhodnotí kartu letecké podpory a předá žeton zaměření (označující mj. aktivního hráče) dalšímu v pořadí.

A jak hra končí? Inu jakmile je jeden hráč, respektive jeho tým, zcela eliminován, každý má ještě jeden tah a vyhrává hráč, kterému zůstalo nejvíc červů na plánu. Gratulujeme.

 

Dojmy

Jak začít v dojmech – inu chtěl jsem nostalgii, dostal jsem nostalgii. Worms jsou totiž ve všech ohledech transformovaná vynikající předloha na deskoherní stůl. Tedy jen s jedním rozdílem, protože na PC pro mě Worms byla prostě a jednoduše dvojkovka. Na stole ale přeci jen hra mnohem více subjektivně vynikne ve třech či čtyřech.

Zpracování téhle hry je takovým pohlazením po duši. Všechny možné i nemožné ikonické zbraně svatým granátem počínaje, výbušnou ovečkou konče. Miny, bedny, figurky wormsů. Malí neduh vůči „traverzovým“ figurkám, které trochu plavou v podstavcích, takže je lepší je přilepit.

Musíte se smířit s tím, že ač Wormsové slibují strategickou střílečku, obsahují hromadu, hromadu náhody, a to pozitivní i negativní. Sebelepší plán může být utopen v hlubokém moři neúspěchu, ať už špatným hodem, tragickým odhozením, úplně zbytečnou kartou vybavení nebo prostě tím, že se proti vám všichni spiknou. Koskovým festival tady do hry promlouvá opravdu silně a nebral bych hru nijak vážně. Pokud tedy tenhle prvek, který navíc často nijak neovlivníte, nemáte rádi, držte se od Wormsů dál. Na druhou stranu co si budeme nalhávat, kolikrát jste v počítačové předloze prostě zkusili náhodu, zda vám něco vyjde?

Hra umí nabídnout docela extrémní situace, kdy se nám reálně stalo, že než se čtvrtý hráč dostal na tah, byl konec hry a on eliminován, aniž by si jednou vystřelil. Zkrátka smůla. Ale jak říkám, tahle hra se nebere vážně a ve své podstatě je to fakt uvolněná zábava skoro až na pomezí strategických a párty her. A to teď vůbec nemyslím jako výtku, ale fakt a pochvalu, protože přesně takový typ hry jsem od Wormsů na stole čekal.

Co za mě zaslouží pochvalu, to je příprava hry. Ta nejen přidává na variabilitě a znovuhratelnosti, ale zároveň hráčům předkládá pěkné dilema, co kam rozmístit. Také tím eliminuje špatné začátky, respektive výhodu zkušenějších hráčů. Druhou věcí jak pak zbraňový karetní systém a také velké dostatečné množství možných vybuchujících hraček v něm obsažených s pěknou variabilitou, kdy je prostě rozdíl, zda použijete bazuku, uzi nebo aktivujete naštvanou stařenku.

Wormsové na stole dokáží vykouzlit řadu situací, kdy se musíte smát i neštěstí. Zkrátka přijmete fakt, že jste sice zlikvidovali dva soupeře, ale i vás samotného vítr zanesl do moře a utopil. Zároveň mám ale za to, že síla téhle hry stoupá a padá se správnou partou hráčů. Pokud budete mít kované stratégy, kteří si rádi každý tah promyslí do poslední detailu, nebude to titul pro ně. Pokud ale máte ameritrashové hráče, kterým nevadí náhoda, a do všeho se vrhají po hlavě, Worms bude brilantním kouskem ve sbírce.

Osobně beru Worms jako lehčí, přístupnou, vtipnou a nenáročnou hru, kterou ale můžu vzít jak mezi ostřílené deskovkáře jako perfektní vtipný filler, tak ale i mezi nehráče nebo jen fandy PC předlohy, kteří uvidí kouzlo wormsů na stole.

Nemusíte se mnou souhlasit, můžete nadávat na kopec náhody, blbé kostky, špatné karty, cokoliv dalšího, ale faktem zůstává, že Worms: Desková hra je překvapivě vtipná, povedená a dobře udělaná adaptace počítačové hry na deskoherních stolech, která zejména s dobře naladěnými hráči umí vytvořit nezapomenutelné okamžiky u stolu!

 

Hru můžete se slevou koupit přímo u TLAMA games zde!

 

Worms: Desková hra

Autoři: Matt Gilbert a Jack Ceasar

Vydavatelství: TLAMA games

Rok vydání: 2024

Počet hráčů: 2-4

Věk: 12+

Herní doba: 30-45 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři