V pohádkové říši, za sedmero horami, sedmero řekami, pod křídly sedmera krkavců a schovaní za sedmero kartami sešly se postavy pohádek a příběhů, aby své síly změřily.
Má navrch Drak nebo ho do kapsy strčí Jeníček? Dokáže porazit Mařenka Upíra nebo Petr Pan spíš předčí Obra? Takové otázky si jistě kladly pohádkové postavy napříč klasickými příběhy a tak se sešly, aby poměřily své síly v karetním souboji. A jistě není náhoda, že takový souboj dostal jméno Za sedmero kartami a mě hrozně připomíná mou oblíbenou komiksovou sérii Mýty vydavatelství Crew, která se také hemží pohádkovými postavami vrženými do dění mi své příběhy.
Jenže musím trochu přibrzdit, protože ač by se to mohlo z popisu jevit, tak Za sedmero kartami od Mindoku zdaleka není žádná velká nebo snad příběhová hra, ale naopak kapesní menší karetka vhodná na rychlejší hraní či letní výpravy do neznáma a na dovolené.
Tahle netradiční hra v sobě kombinuje několik tradičních karetních mechanik – draft, štychovku a engine building – rozdělených v podstatě šikovně do tří kapitol, kdy každá je trochu jiná, ale všechny na sobě závisí a jsou spolu pevně propojené. Hru Joe Houta si můžete zahrát ve 2-6 hráčích od 10 let a s herní dobou do 30 min. Hráči ve hře tvoří svůj tým pohádkových hrdinů, aby s ním následně soupeřili ve štychovém souboji a ve finále využili své hrdiny k bodování svého úsilí. A překvapivě ten mix funguje dobře!
Zpracování
Drak pod drápy Kocoura v botách, k tomu křepčící Červená Karkulka – krabička hry jasně napovídá o svém obsahu a pohádkových postavách z dílny designéra Jana Bintakiese, který se postaral o celou výtvarnou stránku hry, která je plná barevných pohádkových postav na kartách. Těch je rovných 50 s hodnotami, nečekaně, 1-50 a každá s jednou z pohádkových postav napříč všemi myslitelnými příběhy. Po boku zde tak stojí Drak, Jeníček a Mařenka, ale i Geppetto, Jakub a fazole nebo Šmudla s Kejchalem. Výběr je opravdu široký, i když všichni asi víme, že i kdyby bylo karet 3x tolik, stále by bylo kde brát. Každá karta obsahuje kromě hodnotového čísla i jméno postavy, povedenou ilustraci, případně schopnost a jednu či více kategorií, do které náleží, efektivně řešenou symboly. Musím říct, že z hlediska zpracování se nám karty hodně líbily už při rozbalování. A stejně tak se nám hodně (jakože opravdu hodně) líbí plný sáček více než 100 dřevěných žetonů bodovacích drahokamů ve třech tvarech a barvách.
Pravidla hry jsou velmi jednoduchá a přístupná a i méně zkušení hráči s nimi nebudou mít problém. Výhodou je pak i vysvětlení různých symbolů, podmínek a schopností. Během testování jsme nenarazili na žádné pravidlové problémy.
Celkově nás Za sedmoro kartami svým zpracováním, grafikou i kvalitou více než příjemně překvapilo, a na malou karetku se jedná až o prémiové zpracování. Navíc musím zmínit, že pokud si hru objednáte ve speciálkách, dostanete většinou i bonusové promo v podobě Džinky s novými pravidly.
Jak na to?
Jak už jsem psal, hra v sobě kombinuje trojici mechanik, ale přitom zůstává pravidlově přístupná a dobře vysvětlitelná.
Na začátku hry zamícháte všechny postavy a na stole vytvoříte zásobu žetonů. Každý z hráčů dostane 8 karet a může se hrát.
Celá partie se dělí na tři fáze, tři pohádkové kapitoly. V té první probíhá klasický draft karet. Každý si vybere jednu kartu z ruky dle své volby, ostatní pošle dalšímu hráči a takto až do doby, než má každý 7 postav. Ve dvou a třech se pravidla mírně liší. Jednak funguje dvojice virtuálních hráčů (ve dvou) a zároveň se dobírá, jednak se po získání 4 karet rozdává nová várka. Ale není to o nic komplikovanější.
Druhá kapitola je štychovka. Hrají se klasické štychy, kdy každý postupně vyloží jednu kartu z ruky a dle hodnoty se určí vítěz. Žádné ctění barvy, žádná nutnost hrát vyšší hodnotu. Záleží jen na výběru hráčů a případně využívání schopností postav. Po zahrání štychu se určí vítěz, který dostane drahokam hvězdy (vítězný bod), ale také se se rozdají důležité bodovací drahokamy z banku dle schopností karet – některé odkazují na specifické podmínky, některé na jiné postavy atd. Zahrané karty se neodhazují ani je nezískává vítěz, ale zůstávají u svých majitelů.
Poslední kapitolou je bodování. Nyní si každý hráč vyhodnotí schopnosti svých, ve druhé kapitole zahraných, karet a opět získá příslušné drahokamy. Třeba Jakub vám přinese drahokamy za Obra, trpaslíci za počet jiných drahokamů, některé postavy za své „kamarády“.
Jakmile mají všichni „obodováno“ spočítají se body ze získaných drahokamů v průběhu hry a kdo má nejvíc bodů, stává se vítězem!
Dojmy
Za sedmero kartami je naprosto skvělá, dynamická, originální a fungující karetka, která vás okamžitě vtáhne svou jednoduchostí a promyšleností, ale i pohádkovými ilustracemi a nápadem. Tohle se opravdu povedlo, a pokud máte rádi draftovačky, štychovky nebo jen hledáte rychlovku k vodě či na chatu s přáteli, tak tohle je velké malé doporučení.
Moc se mi líbí zpracování celé hry, ať už se jedná o povedené pohádkové ilustrace více či méně známých postav, rozložení karet, ale i pevné dřevěné žetony, které hru katapultují o kousek výš oproti běžnému kartonu.
Líbí se mi nápad kombinace tří mechanismů, které spolu fungují v kapesní hře a v jednotlivých kapitolách jsou zároveň oddělené i provázané. Na to, jak je hra v zásadě snadná, přináší zároveň malý mozkovar už od počátečního draftu, protože musíte přemýšlet nejen nad tím, co by si vzít, ale i jak vám budou karty společně fungovat nebo co si nadraftují ostatní. Je totiž důležité si uvědomit, že provázanost schopností a jejich vyhodnocování závisí v každé kapitole na něčem jiném.
Hra má od začátku do konce velmi solidní spád a tempo a v zásadě se nezasekává. Doporučených 30 min tak platí i v maximálním počtu hráčů. Ostatně musím říct, že Za sedmero kartami je hra ideální pro vyšší počtu karetníků, ideální 4+. Ve dvou s virtuálními hráči nás tolik neoslovila a raději sáhneme třeba po Osmeru od Mindoku.
Hra netlačí na to, abyste klasicky vyhrávali štychy nebo brali jen silné karty, ale je důležité zamyslet se na schopnostmi a jejich využitím/spojením.
Líbí se mi celkové potlačení náhody na úkor hratelnosti a taktizování, protože svou „štychovou“ ruku si každý má šanci vytvořit hned na začátku.
Rozhodně se nejedná o hru pro děti, i když to tak může zasazením vypadat, naopak je nutnost u partie dost přemýšlet, kombinovat a zároveň správně vyhodnocovat jednotlivé bodovací podmínky.
Za sedmero kartami je svěžím, originálním a více než povedeným karetním příspěvkem, kterým Mindok ukazuje, že má absolutně skvělý „čuch“ na povedené kapesní karetky. Tematické, fungující, nápadité a skvěle hratelné – to vše jsou atributy, které Za sedmero kartami katapultují mezi nejlepší karetky letošního roku.
Hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Za sedmero kartami
Autor: Joe Hout
Vydavatelství: Mindok
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 2-6
Věk: 10+
Herní doba: do 30 min
Autor: Adam Vondra Vondris