Klimatické změny, rostoucí teploty i znečištění, to vše ničí podmořský korálový život. Dokážete se stát úspěšnými zachránci a výzkumníky a zachráníte korály?
Hned tři velké a komplexnější hry si připravilo vydavatelství TLAMA games v rychlém sledu na začátek podzimu. Zatímco však Soumrak vzal hráče do soupeření čarodějnic a Inferno rovnou do pekla, a to poměrně shodně v temnějším vizuálu, třetí novinka nesoucí název Zachraňte korály se nese v mnohem pozitivnějším a barevnějším duchu. Tahle hra od Board&Dice vás vtáhne do fascinujícího podmořského světa korálů, který nabízí domov takřka 25% všech druhů životních forem. Jenže tahle rajská zahrada je, a to nejen ve hře samotné, ohrožena klimatickou změnou, rostoucí teplotou, nadmírou znečištění či rybolovem a zkrátka lidskými zásahy a vymírá. Křehký systém je stále více narušován a pro jeho záchranu je třeba bojovat na mnoha úrovních. Takže vzhůru na moře, ujměte se kormidla moderního plavidla a zapojte se do záchrany podmořského života.
Možná by to mohlo vyznít, že Zachraňte korály je kooperativní titul, ale opak je pravdou. Jedná se o středně těžší euro titul s variabilními schopnostmi hráčů, pohybu po plánu, budování převahy na plánu, využívání schopností, set collectingem či plněním úkolů. Určená je pro 1-4 hráče od 14 let a s herní dobou okolo 60-90 min na partii. Za hrou stojí zkušená dvojice Martino Chiacchiera a Federico Pierlorenzi, kterým navíc se sólo režimem vypomohl mj. osvědčená Dávid Turczi. Ve hře v průběhu tahů hráči brázdí mořské vlny svou výzkumnou lodí, najímají posádku, prozkoumávají a rozšiřují útesy, snaží se zbavit znečištění, správně využívat omezené zdroje, ale zároveň plnit dostupné mise. To vše za účelem zisku zcela nezbytných bodů, které určí vítěze.
Z čeho se skládá?
Hra Zachraňte korály připlouvá v barevně vizuálně líbivé krabici, které dominuje jednak výzkumná loď, jednak korálové moře plné života. Osobně mám rád „líbivé“ hry s tématem fauny či flóry a ve spojení s grafikou mě tak tahle hra už na první pohled potěšila. A o to víc jsem se na její vydání těšil.
V první řadě najdete v boxu narvaném až po víko obsahem pravidla. Ta se dělí na multiplayer a sólo v samostatných sešitech. Příjemně mě překvapila přístupnost celého konceptu hry, i když zvládnutí pravidel je trochu výzva, nebo aspoň pro mě, a to s ohledem na jejich strukturu a rozložení jednotlivých prvků. Je ale pravda, že jakmile všechno zacvaklo a hra se na stole rozjela, vše bylo najednou jasné, logické, přehledné. Ostatně jak uvidíte dále, hra se skládá z pouhých dvou možností, co v tahu dělat.
Obsahově je hra bohatá skoro jako život v oceánech. Vše navíc s krásnou, barevnou a výraznou grafikou, které je ovšem nejen líbivá a na stole skvěle vypadá, ale i herně funkční, za což hra vděčí dobře udělané ikonografii a pěkně zvoleným velikostem. Před první hrou vás čeká množství loupání kartónových dílků, kterých je opravdu dost a najdete mezi nimi třeba mince, kyslíkové láhve pro potápěče, členy potencionální posádky či desky mořského dna, ostrovů a znečištění nebo desku nabídek. K tomu si připočtěte ještě pořádně velký herní plán a balíček karet, rozdělený mezi úkolové mise, cíle a karty pro sólo.
Co se mi velmi líbí, to je výbava pro hráče. Nejde jen o dřevěné sady komponent, ať už jde o loď, umělé útesy či ukazatele ve výrazných barvách, které se při hře neztratí, a se kterými se dobře hraje, ale hlavně o šikovně vyřešenou dvojitou herní desku. Jako ruku na srdce, tohle je vylepšení, které by měla mít každá eurovka. Tady jsou desky pro hráče nejen dvojité, ale hlavně otevírací, kdy do nich vždy vložíte speciální desku, nebo spíš velkou kartu, lodě. Díky tomuhle systému stačí 4 kartonové lodě, ale k nim máte rovnou deset (pět oboustranných) karet lodí s jedinečnými schopnostmi pro hráče.
Celkově je zpracování hry rozhodně nejbarevnější a nejvýraznější z trojice novinek od Tlamy a mě osobně i nejvíce sedlo. Vizuální stránka je zkrátka příjemná, doslova vás sebere na vlně a vtáhne vstříc korálovým mořím a útesům. I přes svou barevnost je hra pěkně přehledná a jasná ve všech ohledech a neztratíte se v ní. Materiálově je vše kvalitní a dobře udělané. Budu se opakovat, ale hodně mě potěšilo zpracování komponent pro každé hráče, od potištěné miniatury lodi až po desku. Snad jediné, co nám trochu vadilo, to jsou překryvné destičky v okamžiku, kdy hrajete ve třech hráčích.
Jak na to?
Zachraňte korály je rozhodně komplexnějším titulem, který potěší kombinační a přemýšlivé hráče – ostatně stejně jako další hry od Board&Dice či Tlamy. Ono nejde o to, že by hra byla těžká na naučení, naopak pravidlo je příjemně přístupná, ale hra nabízí velké množství věcí a možností, co vymyslet, zkombinovat a jak hrát. A přitom je vše postavené jen na dvou základních akcích.
Příprava hry je taková malá hra ve hře. Vzhledem k množství komponent si pár minut rozhodně vyhraďte a hře by možná slušel pěkný funkční insert na všechny herní prvky. Plán, na něj ostrovy, znečištění, karty, bokem zásoby žetonů, každý hráč se musí vybavit lodí, žetony ve své barvě, naškálovat stupnice, připravit loď – inu není toho málo. Ale tak co čekat od záchrany korálů? To není práce pro každého.
Celá hra se hraje na předem neurčený počet kol, ale je rozdělena v zásadě do dvou bloků, rozdělených bodovou hranicí 22. Jakmile totiž jeden z hráčů dojde k téhle hranici, musí se rozebrat tzv. karty cílů. Ty určují jeden z bodovacích prvků pro každého hráče na konci hry a herně se jedná o zajímavý prvek tím, že si je berete až v průběhu hry, když už víte, na co se zaměřujete a jakým směrem jste se pokusili vydat k cíli a vítězství. Hra pak následně pokračuje druhým „blokem“, a to až do nasbírání 45 bodů, kdy se odehraje jedno poslední kolo a nastává počítání bodů a určení vítěze.
Jak už jsem zmínil, jakmile se hráč dostane na tah, má dvě možnosti – nabíjení, či plavba. Nabíjení neslouží jen k získávání energie k plavbě lodí, ale má zajímavý herní prvek – při téhle akci můžete vyhodnotit všechny akční pole, které jste překročili na počítadle bodů. Získáváte energii, posunujete se po různých stupnicích, řetězíte akce, můžete najímat posádku, aktivovat její členy atd. Možných akcí je několik, ale jádrem hry je jejich propojení a kombinace a řetězení, kdy se vám často stane, že uděláte a) na to naváže b), to vám přihodí c) jen abyste mohli aktivovat d) atd. Z počátku partie tenhle prvek není tak výrazný a dominantní, ale jak hra směřuje k cíli a vy máte odhaleno, respektive překročeno a zpřístupněno několik akčních polí, dokážete si způsobem vyhodnocování slušně zavařit hlavu.
Druhou možností na tahu je plavba. Ta se skládá z trojice dobrovolných a jednoho povinného kroku. Jako první může hráč umístit umělý útes ze své lodi. Proč? Protože si tím umožňujete cesty zdarma po plánu mezi ostrovy, jednak tím probíhá boj o převahu na daném úseku oceánu a o speciální destičky znečištění, ze kterých mají hráči body. Po umístění korálu dochází k přesunu lodi na jiný ostrov, a to buď po úsecích s umělými korály, nebo zaplacením energie. Následně může hráč vyložit kartu mise, pokud splňuje její podmínky a vyhodnotí. No a jako poslední může hráč vyhodnotit efekt ostrova, kde svou plavbu skončil (pokud to karta mise nevylučuje). A tady už bych vás spíš odkázal na pravidla, která jsou na stránce Tlamy, než zde vše detailně vysvětlovat.
Hra obsahuje i samostatný – a nutno říct, že velmi dobrý – sólový režim, za nímž stojí dvojice Dávid Turczi a John Albertson a pro mě osobně byla tahle verze nejen herně příjemná a velmi podobná hře více hráčů, ale zároveň slušná výzva, protože vítězství vám hra rozhodně nedaruje zadarmo. Nebo spíš ani lehce. Zkrátka se slušně zapotíte.
Dojmy
Zachraňte korály je přesně ten typ kombinační euro hry, kterou mám hodně rád, a to hned z několika důvodů.
První v řadě je téma – originální, pěkně propojené se hrou a mechanismy. Stejně jako vizuální barevná stránka hry, kdy celá hra na stole a při hraní vypadá fantasticky, funkčně a se vším se příjemně hraje. Už jen ten pocit, když si nakládáte na začátku loď, následně přikládáte posádku či svým žetonem „potápěče“ postupujete a těžíte z kyslíkových láhví a jejich bonusů.
Ve své podstatě je hra docela jednoduchá – dvě základní akce, mezi kterými si vybíráte jsou extrémně snadné na naučení a pochopení. Jenže tady platí, že z minima chcete vytěžit maximum a tedy každou akci, každý tah vytěžit do maxima. To přináší pořádnou dávku komplexity a hloubky, ale také časté analytické paralýzy. Ve hře jsou všechny prvky vzájemně propojené a tak neustále přemýšlíte a plánujete dopředu a vymýšlíte optimální postup hrou.
Co se nám hodně líbilo, to jsou hned dvě vyrovnávací mechaniky, díky kterým je hra velmi vyrovnaná až do konce a končí těsně (tedy dobře, v rozsahu třeba 15 bodů, ale vzhledem k tomu, kolik se jich dá pravidelně generovat to není mnoho). Jednak jsou tu kyslíkové láhve, které obsahují silnější efekty pro ty, kteří na ně „dojdou“ později, zároveň pak karty cílů, kdy si je vybírá poslední hráč jako první a ten aktuálně nejlepší má naopak možnost výběru nejmenší. Oba tyhle prvky funguje na výbornou a nestalo se nám, že by jeden z hráčů výrazně utekl a nedal ostatním šanci na vítězství.
Dalším pozitivním prvkem je slušná míra interakce a provázání mezi hráči. Ve hře si blokujete ostrovy, zlevňujete trasy mezi ostrovy (každý útes zlevňuje cestu i ostatním), můžete soupeřům zaškodit při výběru karet cílů, můžete se rychleji posunout po stupnicích a vybrat bonusy či uzmout nejlepší členy posádky.
Abych jen nechválil, jsou tu dva prvky, které nám trochu vadili. Jednak je to posádka a její najímání – v podstatě nemáte důvod brát si dražší členy, protože nabídka se posouvá, a tak si mnohdy vezmete prostě levnějšího člena a na toho vytouženého si počkáte. Druhým prvkem může být akce nabíjení. Ke konci hry jsem měl pocit, že se mi spíše vyplatí nabíjet a využívat bonusy ze stupnice, než se snažit plout a něco vymýšlet. Na druhou stranu, byť jsem díky téhle vyčkávací taktice dokázal vyhrát, v dalším zkoušení už mi protihráči nedali šanci, tedy nejedná se o dominantní a čistě vítěznou strategii.
Ano, tím se dostávám k tomu, že hra nabízí mnoho vyrovnaných možností, jak jí hrát, kam se vydat a zkrátka hrát tak trochu situačně a přizpůsobit se vývoji. Na počátek nabízí hra možná až moc možností, které dokáží nové hráče utopit, ale tady dost pomáhají karty misí, které dokáží hráče z počátku nasměrovat a pomoci s rozhodováním. Nejedná se ale deterministický prvek a ke hře můžete přistoupit i zcela jinak – půjdete cestou síly korálů? Maximálním využívání posádky? Čistění? „zabírání území? Pojedete silně na vybraný cíl?
Příjemným herním prvkem, který mám u takových her rád, je příslovečný „point salát“. Zkrátka hra vás za vaše snažení neustále odměňuje a bonusuje. Tady bod, támhle bod. I když tak do hry ještě neproniknete zcela ideálně, stále máte pocit, že vaše snažení vede k zisku, což zejména nové hráče příjemně motivuje. Byť platí, že zkušenější hráč je schopný ve hře vymyslet zajímavá, hlubší a silnější komba, ať už tím, že prostě ví, kam svou hru směřuje, či ideálním časováním, které zde umí být klíčové.
Zachraňte korály je bez přehánění skvělou kombinační eurovkou, která v sobě míchá řadu více méně známých mechanik, ale zároveň přináší zajímavé prvky, které je výborně doplňují a ve svém podmořském mixu přinášejí parádně udělanou a herně promyšlenou hru, která potěší všechny příznivce chytrých, přemýšlivých her s dobrou dávkou interakce, satisfakčním kombením a strategickým přesahem, který vám dokáže uvařit mozek v každém tahu. Přitom ale ve své podstatě hra vůbec není složitá a dokáže do ní naskočit i ve chvíli, kdy s podobnými hrami nemáte tolik zkušeností. Přitom ale s každou další partií objevíte nové možnosti, nové kombinace a možnosti kumulování bodů. Easy to learn, hard to master. Pro mě osobně? Top10 hra tohoto roku a jedno z nejlepších strategicky kombinačních eur.
Hru můžete koupit přímo na TLAMA games i s promem!
Zachraňte korály
Autoři: Martino Chiacchiera a Federico Pierlorenzi
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 60-90 min
Autor: Adam Vondra Vondris