Spojte své síly a bojujte společně o osud kontinentu a jeho obyvatel proti prastarým legendárním nestvůrám.
Zaklínač: Cesta osudu je opravdu zajímavá hra. A to nejen ve své rozsáhlé crowfundingové podobě, ale i v retailové verzi vydané do obchodů díky vydavatelství asmodee v češtině. Totiž tahle hra na svých přístupných, zábavných mechanikách a kombinačním potenciálu přináší velkou škálu možností, jak jí hrát. Základní hra a první rozšíření jsou čistě kompetitivním soubojem s příběhovým narativem procházejícím trojicí kapitol s různými herními obměnami a novými prvky. Naopak Divoký hon vrhá hráče proti sobě v rámci semi-kooperativního režimu jednoho hráče v čele temných elfů vedených mocným Eredinem a hrdinů na straně druhé, kteří se snaží tohle zlo porazit. No pak je tu i třetí možnost, a to plná kooperace hráčů proti hře. Jen tentokráte bez příběhu jako takového, kdy ale příběh si mohou hráči sami vytvořit během hry, ať už porazí legendární nestvůry, které straší lidi po staletí nebo naopak sami padnou při snaze o očištění světa. Přivítejte tedy Legendární nestvůry!
Jak už název napovídá, nečeká vás tady souboj s nějaký obyčejnými topivci, utopenci, wyvernami nebo vlkodlaky, ale pořádně tuhými monstry z dávných dob a samotné konjunkce sfér. Právě těm se musí hráči v přísně kooperativním herními režimu určeném pro 1-5 hráčů od 14 let s herní dobou dle počtu hráčů od 30 až po nějakých 90 min. Hráči se ujímají rolí jednotlivých hrdinů a podobně jako v základní hře draftují a hrají karty, skládají a střádají symboly, ale namísto výběru cesty pomocí mečů snižují tuhým monstrům jejich životní statistiky až do hořkého konce jedné či druhé strany.
Zpracování
Cesta osudu si od počátku drží vysoký standard a fantastickou produkční stránkou a z té samozřejmě ani u nestvůr nijak neslevuje. Jasnou ukázkou kvalit je už čtveřice velkých miniatur zobrazujících prastarého Lešije, Hyma, Aguaru či Katakana, kteří se staví proti hráčům. Zajímavostí je, že v krabici najdete i čtyři velké karty se statistikami a schopnostmi nestvůr pro hru Zaklínač: Starý svět a její rozšíření Legendární lov. Je to možná drobnost, ale zvýšená variabilita starší hry jistě potěší nejednoho fanouška.
Kromě toho najdete v krabici namísto klasického příběhu 8 velkých karet nestvůr, které přinášejí různé schopnosti či útoky, tak aby žádná z nestvůr nebyla stejná. K tomu je zde sada karet pohybu, speciální karty stopování, které slouží jako osobní úkoly hráčů pro jednotlivé kapitoly, ale i speciální žetony zdraví a schopností nestvůr, stejně jako kostka a počítadlo. A také karty runových kamenů, které hráčům usnadňují snahu či speciální společníci v podobě Lamberta a Eskela, které lze využít pro pomoc. Ostatně více zaklínačů se na lov vždy hodí, ne?
Pravidla rozšíření jsou obdobně jako u předchozích částí hry napsaná solidně, lehce a jasně. Občas jsme si maximálně při prvních hrách dohledali některý z nových symbolů vážících se k expanzi. Právě čistotu pravidel osobně třeba oproti Starému světu cením mnohem více, protože u Cesty osudu je pro nás nahlížení do pravidel naprosto výjimečnou záležitostí.
Šlo to udělat jinak? Samozřejmě. Místo figurek mohly být standees, mohlo se ubrat na velikosti karet, namísto žetonů počítadla. Je to krásné? Ano, nesporně. A mě se to prostě líbí. Legendární nestvůry si stejně jako celá hra nesou punc kvality a výjimečnosti a přesně splňují do pravé dokreslení atmosféry na stole. Ostatně vždy je lepší, když vám do hry vtrhne Lešij v „nadživotní“ velikosti proti hrdinům, než obyčejný žeton.
Jak na to?
Pokud jste obeznámeni s hraním Cesty osudu (což tak nějak lze předpokládat), není nastudování pravidel a hraní kooperativní varianty zásadní problém. Změny se týkají zejména vyložení karet nestvůry namísto příběhu, dominantním symbolem ve všech částech hry je vždy „meč“ a nestvůra je ovládána hrou pomocí balíčku karet pohybu a svých schopností, které se různě aktivují pomocí nasbíraných karet.
Naopak hráči spolu (logicky) nesoupeří. Naopak hra klade důraz na spolupráci a nutnou kooperaci od začátku do konce. Jakmile je vše připraveno, přichází do hry před každou kapitolou karty stopování (náhodně tažené), kdy se hráči musí domluvit a každý si jednu z nich vezme. Tato karta slouží jako varianta osobního úkolu, který je třeba do konce kapitoly splnit pro zisk zkušeností. A také proto, aby hráč nemusel házet speciální kostkou nestvůry, která dává třeba extra zranění, přičemž tady každé kousnutí hodně bolí.
Ano, v závislosti na počtu hráčů nemá dané životy jen samotná nestvůra, ale i hráči, a jakmile byť jen jeden o své životy přijde, všichni prohrávají. Naopak cílem k vítězství je do konce třetí kapitoly sebrat nestvůře všechny její životy, a to zejména získáváním symbolů mečů, ale také proměnou vítězných bodů za získané zkušenosti na konci hry.
Celá hra probíhá tak, že si hráči vždy nadraftují karty, následně se vyhodnotí akce nestvůry dle karty pohybu nestvůry, a to buď pohybem na stupnici, kde může dojít k zisku karet či vyhodnocením schopnosti, případně dojde k aktivaci soustředění, kdy si dobere kartu z vrchu balíčku. Nestvůra samozřejmě jen tak neskáče po plánu, ale rovnou i útočí ve snaze zničit hráče. Každá nestvůra má pro každou barvu karet jeden útok, a jakmile získá předepsaný počet barevných karet, odhodí je a vyhodnotí útok, kterým ubírá hráčům zdraví, ničí symboly či třeba odhazuje karty. Jakmile hráči zahrají a vyhodnotí své karty, vyloží se žeton osudu a pokračuje další částí nebo dojde ke konci kapitoly. Zde si každý hráč spočítá své žetony a symboly mečů a uštědří nestvůře poškození. A jak už jsem psal výše, cílem je zbavit nestvůru životů do konce hry.
Legendární nestvůry lze samozřejmě hrát i v sólovém režimu, kdy se nevyužívá Automa, ale hráč stojí čistě sám proti monstru bez dalších úprav.
A ještě jedna zajímavost – proti nestvůrám nelze použít Marigolda. Inu loutnou Lešije neumlátíte.
Dojmy
Přijde vám Cesta osudu jako přístupná a skoro až rodinná hra? Tak zapomeňte na Legendární nestvůry. Respektive si je zkuste a oni vám ukáží, jak lze z jednoduché hry udělat pořádnou kooperativní výzvu, kde opravdu záleží na dohodě a každém rozhodnutí. Možná něco hrajeme špatně, možná jsme jen nešikovní, ale náš poměr výher se i po řadě partií stále drží okolo docela nuzných maximálně 50%. Je to ale zábava? Ano a velká! Respektive u nás Cesta osudu od začátku zabodovala svou hratelností a možnostmi a Legendární nestvůry posouvají celý koncept zase trochu jiným a svěžím směrem. Teď už si prostě můžete hru užít ve všech variantách, a to stále na stejném pravidlovém základu, i když pokaždé máte pocit, že hrajete rozdílnou hru.
O zpracování rozšíření, ale i celé Cesty osudu bych mohl psát dlouhé hodiny – je prostě skvělé. Krásné ilustrace, kvalitní karty i žetony, vše pěkně přehledné a doplněné o nádherné detailní miniatury.
Strašně se mi líbí, s jakou lehkostí tvůrci do hry zařadili kooperativní mód a jak jednoduše se hra ovládá. Vyhodnocování kroků monster zabere minimum času – otočíte kartu, vyhodnotíte, vezmete karty nebo vyhodnotíte schopnost či jednoduchý útok. Vše je plynulé, čisté, bez zádrhelů a hráči se mohou soustředit na svou hru a snahu o vítězství.
Důležitým prvkem jsou karty stopování a s nimi související domluva hráčů. Tohle je prvek, který nemůžete ignorovat, protože nejen zkušenosti, ale hlavně zabránění kostkové náhodě je opravdu důležité. A když už mluvím o náhodě – ta samozřejmě ve hře je. Nejen v náhodném losování karet stopování a kostce, ale karetní nabídce, byť statisticky by se mělo stávat minimálně, že vám hra vyloženě zabrání splnit úkol. A náhodný je samozřejmě i pohyb monster.
Legendární monstra jsou tuhými protivníky, které nelze podcenit a snad ani jednou se nám nestalo, že bychom zvládli nepřítele srazit dřív, než s koncem poslední třetí kapitoly.
Za sebe musím říct, že ideální počet hráčů na hraní rozšíření jsou max. 3. V pěti už se nám hra docela táhla, domluva je samozřejmě složitější a i herní doba expanzivní. Zároveň naopak kvituji sólo, které absolutně kopíruje pravidla hry ve více hráčích a nepřináší nic navíc.
Hodně se mi líbí zapojení a fungování runových kamenů, kdy jejich použití je otázka správného časování a zapojení hráčů kolem stolu, ale i společníci, které lze využít namísto extra zkušenosti, což hře přináší pěknou novou dynamiku a rozhodování.
Líbí se mi i šikovná eliminace alfa hráče. Hrajete sice společně, ale hráči mají lehce omezené možnosti co sdílet a co si sdělit, takže se nikdo nemůže stát čistě sobeckým lovcem ovládajícím osudy ostatních.
Příjemné je i doplnění legendárních nestvůr do Starého světa.
Legendární nestvůry přinášejí do hratelnosti Cesty osudu svěží vítr v podobě herně jednoduchého, ale hutného kooperativního módu, který potěší všechny, kdo mají rádi výzvu a společnou snahu o vítězství. Porazit prastará monstra není vůbec snadné a k vítězství vede jen pečlivě zvolená cesta po spletité stezce osudu a opravdu společná snaha o vítězství plná překážek. Osobně se mi Legendární monstra líbí o něco víc, než Divoký hon tím co dělají a hlavně jakým jednoduchým a příjemně funkčním způsobem to dělají. Pokud máte rádi Cestu osudu a kooperativní hry, pak je tohle jasná volba.
Rozšíření, stejně jako základní hru, můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Zaklínač: Cesta osudu – Legendární nestvůry
Autor: Łukasz Woźniak
Vydavatelství: asmodee
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 1-5
Věk: 14+
Herní doba: 30-90 min
Autor: Adam Vondra Vondris