Zámky šíleného krále Ludvíka: Rozšíření

Hry recenze

Postavili jste králi Ludvíkovi nádherné, i když trochu extravagantní zámky a získali za ně ocenění. Ale král není nikdy spokojen, a tak přichází na řadu rozšíření.

O hře Zámky šíleného krále Ludvíka jsme díky jejich zbrusu nové edici od Mindoku psali poměrně nedávno. Tahle budovatelská přístupná tile placement hra si i přes svůj věk stále drží vysokou popularitu a hlavně skvělou hratelnost. Ostatně celá recenze je zde.

To ale není od Mindoku vše, protože spolu se základní hrou vyšla hned druhá krabice, která nese jednoduchý přívlastek „Rozšíření“. A ano, základní premisa je zcela jednoduchá – sice jste vytvořili krásné a extravagantní zámky pro šíleného krále, ten ale stále není úplně spokojen, a proto si vyžádal mnoho další úprav, ať už vodní příkopy a hradby, renovace neoblíbených místností či plná jezírka labutí. Zkrátka přišla vám přání výstřední? Teď budou ještě výstřednější! A co je tedy nového?

Inu začněme tím, že rozšíření vysvětluje, proč je původní krabice tak velká. Ano, vše se do ní vejde, a to i s novými plastovými částmi insertu na některé nové komponenty. Kromě pravidel a plastových trayů na vás pod víkem čeká pořádná hromádka nových destiček místností, věží, tajných chodeb, hradeb či příkopů nebo renovovaných místnosti a různých bonusových žetonů, ale také karet rozšiřujících zásobu místností či dekretů. A aby toho nebylo málo – nebylo, protože materiálu k vyloupání je v podstatě stejně jako v základní hře – najdete zde ještě materiál pro pátého hráče.

Jak vás asi napadlo, tak rozšíření není pouhým přidáním „více známého“, ale pořádně naditou krabicí, která přináší jak doplňky známého, tak i několik úplně nových prvků a jedná se hned o několik rozšíření v jedné krabici. Respektive šestici volitelně přidávatelných/odebíratelných modulů pro hru. Celkově se dá shrnout, že rozšíření nenabourávají/neruší původní skvělou hratelnost, ale mnohem spíše jí doplňují, rozšiřují nebo upravují jen lehce a není tak problém expanze doplnit do hry. Tak postupně?

Větší herní skupiny či rodiny jistě ocení možnost hrát v pěti hráčích. K takové možnosti musíte zařadit rozšíření věže (dále), ale hra funguje stále velmi dobře obdobně jako základ.

Prvním modulem jsou věže. Ty je nezbytně nutné využít v pěti, ale stejně fungují i v jiných počtech hráčů. A osobně nevidím důvod, proč s nimi nehrát pořád. Jedná se zkrátka o nový typ místností se všemi bonusy, (ne)výhodami. Modul přidává nové strategické možnosti a po uzavření dávají hráči možnost vybrat si žeton královských odměn pro osobní zisk bodů. Věže jsou přesně to rozšíření, které přidáte a skoro ani nevíte, že jste něco rozšířili, jakoby už bylo dávno součástí hry.

Pak tu mámě Příkopy. Pozitivem Zámků pro mě je ta volnost v tom, co jak a kam postavit. Žádný plán, žádná mřížka, v podstatě nulová omezení. Tohle ale příkopy hodně narušují. Postupně totiž vytváří rámeček kolem zámku z hradeb a příkopů plných krokodýlů a omezují tak, byť samozřejmě za zisk bonusů a bodů, stavební prostor zámku. Právě tento modul pro měl byl subjektivně největší změnou přístupu ke hře a strategii, protože do jisté míry definuje vaši snahu, prostor a tvar. A ten trochu svazující pocit při hře nemusí každému vyhovovat a ukrajuje jednu z pozitivních věcí hry. Příkopy tak beru jako zpestření, se kterým ale ne vždy budeme hrát. Navíc nám přišlo, že se hru už musíte trochu znát a plánovat, čili modul doporučuji pro zkušenější hráče.

Tajné chodby. Znáte to – impozantní velké zámky a jejich tajné chodby a místnosti schované za falešnými zdmi a překlady. Místa pro bujnou fantazii a odpočinek či zpestření obyvatel nebo pro služebnictvo. Na začátku hry s tímto modulem dostane každý hráč trojici různých žetonů tajných chodeb, které umí zdvojnásobit body a zároveň omezit bodové ztráty. Malý přídavek, ale naprosto skvělý.

Labutě zaplní prázdné jezírko na centrálním plánu a fungují jako speciální bonus. Mají pětici barev a během hry je možné je prodávat pro zisk financí, ale hlavně za ně na konci hry získat body na principu klasického set collectingu podle počtu barevných labutí v sadách. Strategická rovina ve váhání mezi ziskem potřebných financí a bodů na konci hry je dobře udělaná.

Sice jste váš zámek zaplnili krásnými místnostmi, ale některé si již při budování vyžadují Renovaci. Tento modul dovoluje hráčům přestavět/upravit již zařazené místnosti (i uzavřené) na jiné a možnost tak získat body buď znovu, nebo lépe v případě, že se vám nová místnost hodí do plánu více než předchozí. A pozor, protože každá renovovaná místnost obsahuje dvojici typů a lze tak získat opravdu dost bodů/bonusů.

Královské dekrety. Chcete asymetrii v Zámcích? Pak je tenhle modul jasná volba. Každý dekret totiž přidává hráči na začátku hry speciální bonus/vlastnost, které upravují hratelnost, ať už na počátku partie nebo v její m průběhu, ale také při konečném bodování. A pravidla dokonce dávají možnost využití více dekretů v jedné hře zároveň. Dekrety působí zajímavě, ale při hře jsme se setkali s výtkami na jejich vyrovnanost.

Kromě všech novinek se v krabici dostalo i na nové žetony královských odměn souvisejících s novými prvky, ale interagujícími i s těmi starými a stejně tak nové karty úkolů, ale i nové místnosti klasických velikostí.

 

Dojmy

Pokud máte rádi Zámky šíleného krále Ludvídka, asi není třeba konstatovat, že rozšíření je pro vás jasná volba. Za více než přijatelnou cenu totiž obsahuje srovnatelně obsahu se základem a skvělou a variabilní hru posouvá skoro k dokonalosti. Ne snad, že by bylo bez chyb a všechny moduly nás zaujaly stejně, ale znovuhratelnost a variabilitu, které hře dodává je prostě úžasná.

Zpracování a grafika je stejně jako v nové edici základní hry skvělá. Dílky jsou pěkně a detailně udělané, a to ať už místnosti klasické nebo ty renovované. Inserty jsou třešničkou na dortu, a to i se spojením do jedné krabice.

Na základu se mi vždy líbila jednoduchost a volnost hry. To zachováno je i není. Osobně mi až tolik nevyhovuje modul Příkopů, který mě pocitově svazuje v tom co a kam budovat, ale zároveň musím uznat, že se jedná o pěkný strategický prvek, který hodně modifikuje hratelnost a rozhodování hráčů při hře. Zkrátka Příkopy přinášejí do hry největší změnu. Přesto si ale hra zachovává většinu svých předností.

Naopak hodně se mi líbili tajné chodby a královské dekrety, které propůjčují hráčům jistou asymetrii a zvláštní „schopnosti“.

Už v základní hře je obrovská variabilita a znovuhratelnost, ale s rozšířením je takřka nekonečná. A to ani nemluvím o různých kombinacích modulů, jednoduchým přidáváním a odebíráním. Zkrátka v téhle kategorii patří hra do naší top5 a dokáže nabídnout desítky a stovky hodin zábavy.

Trochu jsem se obával dynamiky v plném počtu pěti hráčů. Přeci jen už je to dost stavitelů kolem stolu, tak aby nevznikaly zbytečné prostoje. Naštěstí se moje obava nepotvrdila a hra si i tak zachovává svůj spád a dynamiku.

Zámky šíleného krále Ludvíka zkrátka dostávají povedené, velmi povedené rozšíření, které si užijí nejen milovníci základní hry, ale vlastně i ti, co jí nemají tolik nahranou, protože hru zbytečně nekomplikují, nemění, ale jednoduše řečeno dobře fungují a zachovávají ten správný budovatelský flow. Pokud byste chtěli osobní hodnocení modulů, je to čistě subjektivně v pořadí Tajné chodby – renovace – dekrety – věže a příkopy. To ale neznamená, že nefungují pěkně všechny a Rozšíření si zaslouží maximální doporučení. 

 

Rozšíření můžete koupit ve Světě her zde!

 

Zámky šíleného krále Ludvíka: Rozšíření

Autor: Ted Alspach

Vydavatelství: MindOK

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 1-5

Věk: 13+

Herní doba: 60-90 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři