Vítejte v nejskvostnější zátoce celého Pětiříší, kde vás ti nejslovutnější a nejnadanější obchodníci oberou o poslední zlaťák, ať už sháníte vybavení na dobrodružné výpravy nebo magické tretky do ložnice.
Zátoka obchodníků je dalším velkým spojením mezi dnes stále velmi populárním serverem kickstater a vydavatelstvím Tlama Games. Osobně musím říct, že forma komunitního financování mě naprosto míjí, protože následné vydání her v češtině se rovná skoro jistotě. Zvláště u velkých a zajímavých titulů. A Tlama je v tomhle tak daleko, že české verze přináší buď společně s vydáním podpořených verzí, nebo krátce po nich a to většinou i s veškerým možný obsahem. A nejinak tomu je právě i u řádně okázalé Zátoky obchodníků (v orig. Merchants Cove).
A hned na úvod tedy musím konstatovat, že z téhle hry ten kickstarter doslova křičí všemi směry! No uvidíte sami.
Zátoka obchodníků je vysoce (a ještě výš) asymetrická euro hra pro všechny nadšené fantasy obchodníky napříč časem a prostorem, za kterou stojí trojice autorů Carl Van Ostrand, Drake Villareal, Jonny Pac. Hra je určena pro 1-4 hráče (v základní verzi) s věkovým doporučením 14+ (za nás zcela v pořádku) a s herní dobou okolo 60-90 min na partii. Ve hře se každý z hráčů zhostí role jednoho z jedinečných obchodníků a cílem je, jak jinak, vydělat největší balík prodejem svých výrobků. Vtip je v tom, že každý dělá něco jiného, jinak a originálně. No pojďme na to.
V zákoutích zátoky
Co si budeme nalhávat, krabice se Zátokou obchodníků mi naprosto vyrazila dech. Čekal jsem podstatně menší box a přitom přišel soupeř řádné figurkovky od CMONu. A tenhle cvalda je doslova plný obsahu. U téhle hry totiž platí, že už rozbalení, složení a uložení komponent do připraveného insertu je samostatná hra na pár desítek minut (pokud jste na mém levelu šikovnosti, vynásobte čas dvěma až třemi).
Ona ani pravidla nemohla zůstat jednoduše v jednom sešitě. Je tu tak jedna obecná knížka a k ní pár dalších listů, které dopodrobna vysvětlují jednotlivé postavy – kovář, alchymistka, chronomág a kapitánka – se prostě hrají odlišně a tomu odpovídá i struktura pravidel hry. Na jednu stranu si stačí nastudovat vždy jen jednu postavu, ale absolutně vám pak unikne, co dělají soupeři. Zase ale odhalovat tajemství téhle hry a postav je opravdu kouzelné a každý si najde to svoje. No ale to už sklouzávám jinam.
Co mají všichni společné? Vel – hodně – ký centrální herní plán zobrazující zátoku a její městečko. Sady dřevěných meeplů v pětici barev s pytlíkem na losování, sady karet měšťanů, kartónové lodě pro sestavení, žetony, další karty pro korupci. Tuhle hromadu vyskládat na stůl a pak uklidit, to chce pevné nervy.
Jenže ono to není všechny a každá postava má svou vlastní jedinečnou nálož komponent. V první řadě je to velmi hezká figurka (nebo dvě). Ty jsou doplněny o nové herní plány a komponenty, aby stylově doplňovaly roli a hlavně herní styl. Zatímco tedy např. kovář má desku plnou pecí a kovářské dílny, kde si hraje s kostkami a vyrábí meče, sekery a kovová brnění a vybavení, tak alchymistka má dílnu plnou čpících baněk a karaf, tahá si své ingredience náhodně z pytlíku a vaří si své lektvary síly, živé vody a lásky. No a kapitánka zase brázdí svými loděmi ostrovy a širé dálky a objevuje poklady. A časový mág? Ten se svým pomocníkem putuje časovými víry a přináší tajemné artefakty. Společné mají všichni jedno – cokoliv co najdou, vyrobí nebo uvaří, chtějí střelit na trhu za co nejvíc nejvíc blyštivých zlaťáčků.
A víte co je nejlepší zpráva, kromě hromady perfektně vypadající, fungujících a udělaných komponent? Celé hře vdechnul život oblíbený a známý „Mico“ alias Mihajlo Dimitrievski. Jeho ilustrace hře hrozně sluší a podtrhují její jedinečný a odlehčený ráz. I když zároveň trochu klamou tělem a hra se tváří jednodušeji, než ve skutečnosti je.
V každém případě je hra produkčně zvládnutá na jedničku. Všeho je hodně, všechno je pěkné, líbivé a se vším se krásně hraje. Pravidla jsou ve výsledku poměrně jednoduchá a hlavně jasná. Ikonografie je složitější tím, že každá postava je jedinečná, ale dá se lehce naučit. Zkrátka tahle obchodní hra se prodává sama a krabice je bohatá jako sama celá Pětiříše.
Jak se to hraje?
Co se herní stránky Zátoky obchodníků týká, sráží se zde dva aspekty. Na jedné straně stojí poměrně jednoduchý a přímočarý worker placement s prodejem zboží, který nemá nijak zvlášť záludná pravidla a není vůbec těžký na pochopení a zahrání. Jenže na straně druhé stojí to, co tuhle hru dělá zajímavou a do jisté míry i jedinečnou – unikátnost jednotlivých rolí a na ně navázaných mechanismů. Zkrátka jak už je jasné z řádků výše, tak každá z jednotlivých postav ve hře se hraje trochu jinak. Základ worker-placementu je stejný, ale je doplněný o jiný mechanismus – kostky, barevné kuličky, lodě na mapě nebo cestování časem. To kdybychom si zde vysvětlovali, byl by článek na pořádně dlouhý, takže pojďme v kostce na základ a na zbytek vás odkážu třeba na parádní výukové video od vydavatele „zde“.
Než hru začnete hrát, čeká vás docela velká „předhra“ v podobě setupu. Než to všechno vyskládáte na stůl, chvíli to zabere. Díky insertu je ale přeci jen příprava zrychlená. Navíc každá postava má své komponenty v jedné plastové přihrádce boxu.
Takže to bychom měli. Leží před vámi herní plán, lodě jsou vyskládané, naplněné pár dobrodruhy, všechny karty a žetony jsou na svých místech a každý z hráčů má jednu z postav a její komponenty úhledně před sebou. A první den může začít.
Každé herní kolo – den – se dělí na několik fází:
1. Příjezd – jak jsem psal o kousíček výš, lodě se připraví a každá náhodně naplní dvojicí meeplů.
2. Výroba – hráči používají své dovednosti a možnosti a snaží se umně vyrobit co nejlepší předměty, najímat měšťany, plnit lodě, hledat sponzory nebo podle intrikovat a rozhodovat, kdo připluje a bude reálně nakupovat. Za všechny akce se platí zvláštní surovinou – časem! Právě čas je to (kromě peněz) o co tu jde především a ten určuje, kolik toho uděláte, kdo bude na tahu atd.
3. Obchodování - inu je hezké vyrobit plnou výlohu zbraní, zbrojí, lektvarů, pokladů a artefaktů, ale jste jen obchodníci a tedy chcete hlavně vydělat pořádný balík. A komu jinému své výrobky prodat, než právě dorazivším dobrodruhům, aby mohli vyrazit na další úžasné výpravy nebo se nechat sežrat drakem.
4. Příprava na další kolo – lodě odplouvají, město se mění a připravuje se další den práce a zběsilého obchodování.
Po třech dne – kolech – nastává konec hry. Dopočítají se poslední body/peníze a kdo má nejvíc zlaťáků v měšci, stává se vítězem.
Hra má velmi povedený sólo mód, kde hráče vyzve stánkař se svými fígli a připraví pro ně pořádnou výzvu. Obsluha automy je jednoduchá, nekazí hru a dovoluje hráči soustředit se hlavně na svou strategii a herní prožitek, což je dobře. Celkově hra v jednom velmi hezky a plynule funguje.
Perla v Perlové zátoce?
Asymetrický worker placement skoro pro všechny. Přesně to je nejstručnější popis Zátoky obchodníků, který můžete dostat. Velmi zajímavá hra, která na asymetrii postav stojí i padá a kolem které se to v ní celé točí. Pojďme postupně.
Zpracování celé hry je prostě super. Ano, v zásadě je v mnoha ohledech přeprodukovaným projektem kickstarteru a pár věcí je skoro zbytečných, ale hře se nedá upřít to, že skvěle vypadá a se vším se velmi dobře hraje. Insert je příjemným doplněním a pomáhá zrychlit setup i sbalení, ale je třeba počítat s tím, že než do něj v počátku vše naskládáte, máte na jeden večer zábavu.
Pravidla mají zajímavou strukturu. V sešitě najdete holý základ. Hru pochopíte, rozchodíte základní mechanismy. Každá z postav (včetně obchodníka stánkaře pro sólo mód) má pak samostatnou kartu, ze které se naučí hráči její pravidla a hratelnost. Výhoda je to v tom směru, že se všichni nemusí učit všechno a stačí nastudovat jednu postavu. Jenže když nenastudujete všechno, každý hráč si tak nějak hraje na svém písečku a ani nesledujete, co dělají ostatní, protože to prostě absolutně nechápete.
Právě minimální interakce je asi moje největší výtka hry. Každý si hraje sám za sebe a pro sebe a hráči se nijak významně nepotkávají, nespolupracují, nesoupeří. Snad jen v tom koho naplní do lodí a kde která přistane. Jenže to je opravdu ve výsledku dost málo. Nesmíte tak tenhle prvek od hry čekat.
Dalším atributem, na který je třeba myslet, je poměrně velká míra náhody na poměry klasického eura. Je dost věcí, které ve hře tak úplně neovlivníte (kompas Kapitánky, nalosované meeple) a i když se jim snažíte jít naproti, stejně vám ublíží. Ostatně ani složitost hry není nijak vysoká, a jak jsem zmiňoval výše, je to hra skoro pro všechny. Základní pravidlový rámec je jednoduchý a ani jednotlivé postavy nejsou nijak extra složité na hraní a pochopení. Právě postavy ovšem hře dávají ten správný náboj, bez nich a jejich rozdílů by hra byla suchá jako sto let starý kus lodního dřeva.
Díky rozdílům u jednotlivých postav si mnoho hráčů může najít svůj styl a přístup. Každý charakter se opravdu hraje odlišně a ne každý bude každého bavit. Zkrátka si je musíte vyzkoušet postupně, lepší rada není. Nemyslím si ale, že by jednotlivé postavy byly nevyrovnané. Jen má každá své plusy i mínusy, musíte využít silných stránek a hrát správně.
Teď by to mohlo trochu vypadat, že nejsem ze hry až tak nadšený, ale opak je pravdou. U nás se Zátoka obchodníků trefila do černého a nesmírně nás baví. Jednotlivé role a jejich zkoušení, fungování celé hry, téma, provázanost mechanismů, zpracování – prostě ano, mouchy se najít dají a hra není určena pro nějaké echt stratégy, kteří počítají každý tah do posledního bodu, ale rozhodně se jedná o velmi příjemně hratelný a hlavně zábavný titul, který je radost si zahrát. A je jedno, jestli si ho dáte sami u sklenky vína nebo s partou dalších hamižných obchodníků.
Prostě Zátoka obchodníků je přesně ten titul, který si chcete na poli moderních deskovek zahrát.
P.S. Můžete vyzkoušet i řadu rozšíření, a to nejen postav, ale základní hry!
Zátoka Obchodníků
Autoři: Carl Van Ostrand, Drake Villareal, Jonny Pac
Vydavatelství: Tlama Games
Rok vydání: 2022
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 60-90 min
Autor: Adam Vondra Vondris