Zboduj město

Zbodni salát? Ale kdeže! Energie, budovy a nové výzvy. Zkrátka Zbodujte si své město v novince od Mindoku.

Leckdo si asi pamatuje na malou karetní hru trojice autorů Molly Johnson, Robert Melvin a Shawn Stankewich z dílny Mindoku, která nesla vtipný název Zbodni salát. Tahle hra byla přesně o tom, co název napovídal a využívala chytré mechaniky oboustranných karet, kdy na jedné straně byly suroviny, na druhé „recepty“ aneb bodovací podmínky a bylo jen na hráčích, jak karty v partii využijí. Salátová verze se sice již ztratila v propadlišti dějin a není dostupná, ale dostala pokračování, které nese název Zboduj město, a kde ano, namísto salátu budujete své vlastní karetní městečko. Připraveni? Jdeme na ní.

Zboduj město je opět karetní hra původní trojice autorů, využívající v podstatě stejný základní princip, doplněný o nové prvky. Hra je určena pro 1-4 hráče od 10 let a s herní dobou pohybující se okolo 30 min na partii. Každý z hráčů pomocí kombinace energie a budov buduje své malé městečko jen aby ho ve finále zbodoval a samozřejmě ideálně i vyhrál.

Celá hra v menší krabičce – s výřezy pro lepší otevírání, což je tak skvělý prvek, který se musí ocenit – obsahuje „pouze“ krátká jednoduchá pravidla, 165 karet a hromádku žetonů. Ano, hra rozměrově není velká a je tak ideální i třeba na cesty. Pravidla hry jsou napsaná pěkně, jasně, přehledně a i průměrný deskovkář je vstřebá během jednoho přečtení. Karty jsou, vyjma přehledové a startovních, oboustranné, kdy na jedné straně je vždy zdroj (pro placení) a na druhé budova (pro stavbu města). Všechny karty jsou přehledné, kvalitně udělané a i pěkně barevné, díky čemuž je hra hezky přehledná. Nadto obsahuje hra hromádku žetonů, kdy nejdůležitější (a oproti salátu velká změna) jsou žetony veřejných budov, které slouží jako forma osobních úkolů pro bodování na konci hry. Celé zpracování hry je kvalitní a líbivé. Podle nás zaujme i mladší hráče, díky čemuž se hodí i pro rodinné hraní.

Jak na to?

Jak už jsem psal, hru pochopíte a následně i vysvětlíte během okamžiku. Podle počtu hráčů odpočítáte náhodně karty různých úrovní a 16 vrchních rozložíte lícem (budovou) dolů do nabídky v mřížce 4x4. Následně se náhodně připraví žetony veřejných budov, určí začínající hráč a můžete se pustit do budování.

Celé hraní je opravdu krásně jednoduché. Jakmile je hráč na tahu, musí si dobrat dvě karty. A to buď dvě svisle či vodorovně sousedící nebo dvě z vrchu balíčku. Karty zdrojů (lícem dolů) si hráč přidá do své zásoby jako zdroje pro následné využití. Naopak budovy je nutné okamžitě zaplatit cenou ve zdrojích a přidat kartu do své zásoby. Podobně jako třeba v populárním Splendoru se za budovy platí nejen kartami, ale i již postavené budovy dávají permanentní slevu na budování dle svého druhu. Budovy hráči staví nejen pro zdroje, ale logicky i pro body. Specifické pak jsou veřejné budovy a jejich žetony, které dostanou hráči po postavení, a které určují zvláštní bodovací podmínky na konci hry. Jakmile hráč odehraje tah, doplní se nabídka vždy opačným typem karet a hraje další hráč.

Ve chvíli kdy se po tahu hráče nedá nabídka doplnit (17 tahů). Následuje závěrečné bodování podle postavených budov, žetonů veřejných zdrojů. Hráč s nejvíce body se stává vítězem.

Před lety jsem to psal u Zbodni salát! A musím to zopakovat – v jednoduchosti je krása a mnohdy to platí i u deskových her. Zboduj město není žádná velká hra, není to hra, která bude bořit žebříčky, ale rozhodně se jedná o velmi povedeného nástupce a pokračovatele.

Grafická stránka je barevná, příjemně skoro až komiksová a kreslená a rozhodně líbivá. I na stole hra vypadá pěkně a nezabere zbytečně moc místa. Stejně tak z hlediska zpracování oceňuji jednoduchá a přehledná pravidla. Co nepotěší je fakt, že plastový insert není připraven na obalené karty, což věřím mnoho hráčů nepotěší.

Hra se mi líbí i herně použitými mechanikami. Dvojí využití karet v kombinace se systémem sbírání sad a zlevňování známé z jiných her je využito velmi šikovně, stejně jako s tím spojená mechanika doplňování karet do nabídky, kdy vždy víte, že přijde opačná věc, než jste dobrali. Zároveň to do hry přináší pěkné dilema a rozhodování, spojené se sledováním soupeřů.

Hra je extrémně variabilní a v podstatě nepředvídatelná od počátku – nevíte, které karty přijdou do nabídky, které budovy budou dostupné, co se namíchá, jaké bodovací žetony přijdou a všeho je zároveň dost, což přidává na variabilitě a znovuhrarelnosti, stejně jako nutnosti různě měnit a přizpůsobovat strategie. Zkrátka ne vždy pojedete k vítězství stejnou taktikou.

Hru si užijete v jakémkoliv počtu hráčů, ať už hrajete sami v závislosti na zvolené obtížnosti nebo ve více hráčích. Podle počtu hráčů se sice zvedá čekání na tah, ale rozhodování a tahy ve hře jsou svižné a rychlé, takže ani v maximálním počtu hráčů nečekáte na tah příliš dlouho. Zároveň si myslím, že hru zvládnou i hráči mladší, než je doporučený věk – 8+ si myslím je reálné.

Interakce mezi hráči není tolik, ale je dobré všechny kolem stolu sledovat a občas někomu něco sebrat z nabídky dřív, než se k tomu dostane.

Co se hráčů týká, ať už zkušení harcovníci jako filler, tak i rodiny jako plnohodnotnou hru, všichni si Zboduj město užijí.

Už předchozí hra se nám hodně líbila a minimálně jako příjemná rychlovka stále zůstává v naší knihovně. Zboduj město si ze salátu bere to nejlepší, ale přidává příjemné a hlavně funkční změny, které hru posunují o kousek dál a dělají jí o něco hráčtější s více rozhodnutími a přemýšlením nad tahy. Zároveň městské budovací téma pravděpodobně sedne více hráčům, než předchozí hra a ubralo jí to na abstraktnosti, což vítám.

Zkrátka Zboduj město je příjemná, hezky udělaná a promyšlená karetka, kterou si užijete s širokým zástupem hráčů nejen díky její přístupnosti, ale hlavně povedené hratelnosti. Mindok si tak na začátek roku připisuje pěkný vydavatelský úspěch.

Hru můžete koupit třeba na TLAMA games zde!

Zboduj město

Autoři: Molly Johnson, Robert Melvin a Shawn Stankewich