Železný hvozd

Hry recenze

Magický hvozd se po staletí zmítá v nesmiřitelném boji zastánců Železného bratrstva a divokých Strážců lesa. Kterou stranu dovedete k vítězství?

Železný hvozd je magickým místem. A také místem střetu po staletí znesvářených frakcí. Na jedné straně stojí Železné bratrstvo, tvrdě pracující a těžící nerostné bohatství v místních kopcích a horách a těžící ze síly krystalů a kovu. Na straně druhé naopak Strážci hvozdu, zastánci přírodní síly lesů a dřeva a magických totemů. Tyto frakce spolu nikdy nemohou žít, nikdy se nemohou spřátelit, a to nejen kvůli magickým Larimorským krystalům a jejich energii. Jedni chtějí zemi zaplavit železem a kovárnami, druzí silou přírody a magických míst plných totemů. V této asymetrické hře může zvítězit jen jedna ze stran odvěkých rivalů.

Železný hvozd je asymetrickou taktickou hrou řízenou kartami pro 1-2 hráče od 12 let a s herní dobou okolo 60 min, za kterou stojí kooperace vydavatelství TT Games a Old Dawg a v originále neméně známí Mindclash Games, kteří vynikají hlubokými, chytrými a hráčskými hrami. Jak už napovídají výše nadepsané řádky, jeden z hráčů se ujímá Železného bratrstva a druhý Strážců hvozdu a vedou nesmiřitelnou válku napříč hvozdem za splněním svých jedinečných cílů.

 

Zpracování

Tahle hra hýří magií a jedinečnou originální fantasy grafikou už od prvního pohledu na víku, kde najdete zástupce obou frakcí. A neméně menší paráda je to i po otevření boxu.

Jedná se o středně velkou hru, ale rovnou upozorňuji, že pravidla nejsou úplně krátká a Železný hvozd bych nedoporučoval úplným nováčkům do deskovek. Přeci jen tady je komplexita už o něco vyšší, a to nejen z hlediska pravidel, ale hlavně hraní a asymetrie, kdy sice každý hraje za jednu frakci, ale musíte znát celou hru, abyste věděli, jak narušit soupeři jeho snahu. I když pravidel není málo (a polovina sešitu je pro sólo), tak oceňuji, že jsou celá pravidla velmi pěkně a přehledně napsaná a relativně snadno uchopitelná.

Po obsahové stránce lze rozdělit komponenty do čtveřice kategorií – společný je herní plán, který mi sice z obrázků přišel lehce nepřehledný, ale na stole vypadá docela jinak, a k němu krystaly a označovací kostky. Druhou skupinu tvoří komponenty pro sólo.

Nejzásadnější jsou ale zbylé dvě kategorie. První je sada pro Železné bratrstvo – deska, sada speciálních a základních karet a kovové žetony bojovníků, golemů, kováren a speciálního vrtáku. Ano, protože se jedná o Železné bratrstvo, jsou jeho komponenty stylově kovové. A pokud teď přemýšlíte, tak ano, Strážci hvozdu mají herní sadu podobnou – desku, karty a naopak dřevěné žetony totemů a bojovníků. Jasně, rozlišení žetonů je detail, ale je to tak krásně tematické a funkční! Stejně tak musím vyzdvihnout karty, které jsou nádherně ilustrované, ale též velmi hezky přehledné s důležitými statistikami, symboly a schopnostmi využívajícími sadu klíčových slov, které pomáhají ve hře pro pěknou plynulost.

Celkově je zpracování hry doslova nádherné – kombinace dřeva na jedné a kovu na druhé, vše přehledné, nádherně ilustrované. A to jsem ani nezmínil plastový insert v podobě dvou boxů, do kterých roztřídíte všechny komponenty. Produkčně se prostě hra vyšplhala na nejvyšší úroveň.

 

Jak na to?

Jak už jsem opakovaně zmínil, Železný hvozd je silně asymetrická hra. Za každou ze dvou frakcí se hraje zcela jinak a každá má jiné podmínky vítězství. Z toho plyne i rozdílný začátek hry. 

Na stůl vyložíte herní plán a Strážcům do okrajových a Bratrstvu do středních oblastí vyložíte základní bojovníky a vrták. Každý hráč si vezme desku, sadu karet, základní karty a zbylé žetony. Bokem se připraví označovací kostky a krystaly.

Cílem Železného bratrstva je vybudovat trojici kováren ve svých centrech moci, které svými výhněmi zaplaví zemi zástupy šiků kovových vojáků. Naopak Strážci chtějí získat objevit a získat magické totemy a přinést je do okrajových částí lesa.

Cíle jsou sice rozdílné, ale herní základ, respektive průběh tahu je podobný. Každý tah se skládá z trojice opakujících se fází, a to do doby, než jedna ze stran zvítězí. Na začátku získají hráči pro své frakce magické krystaly a nové karty, případě posunou označovací kostky na trvalých kartách (speciální karty, které mají na hru dlouhodobý vliv). Následuje fáze akcí, během které má každý hráč postupně možnost zahrát 3 akční karty. Každý hráč má v ruce v každém kole sadu karet základních (slabších, ale máte je zkrátka vždy) a karet speciálních, které jsou silnějších a ještě více asymetrické. Celkově ale karty směřují k vyvolání útoků a střetů, přesunu bojových šiků, budování a objevování. Jakmile každý hráče odehraje 3 karty a příslušné akce, dojde k závěrečné údržbě a přípravě dalšího kola. Ano, není to vyloženě mechanicky složité, ale to není ve výsledku ani Root, že ano? Musíte se připravit na to, že pravidla sice pochopíte, ale musíte také pochopit fungování frakcí a cesty k vítězství.

Co se mi herně líbí – tedy kromě spousty další věcí – je boj, který je řešen na základě karet, jejich zvláštních hodnot útoku, obrany a také bojovníků a staveb na plánu. Líbí se mi, jak jednoduše je každý boj vyhodnocen, jak rychle hra plyne a funguje. Navíc si lze většinu proměnných poměrně dobře dopočítat, tedy kromě hodnot zahraných karet hráčů, kdy ale lze kalkulovat s určitým rozmezím hodnot.

I když je pro mě Železný hvozd primárně skoro až dokonalým duelem, lze si hru zahrát i ve velmi promyšleném sólo módu, kdy hra ovládá jednu nebo druhou frakci dle vytvořeného diagramu. Celkově musím říct, byť vzorkově se nejedná o desítky sólo partií, že sólo funguje hezky a AI nepřátelé se chovají logicky a vyrovnaně skutečnému hráči.

 

Dojmy

Železný hvozd je naprosto skvělá strategická a taktická duelová asymetrická hra, která vyniká nejen nádherným zpracováním, ale hlavně promyšlenou, hutnou, chytrou a hlubokou hratelností, která potěší každého, kdo si u hry rád zapřemýšlí a ponoří se do objevování jedinečných frakcí.

Zpracování hry, to je prostě pohádka. Kovové žetony, dřevěné žetony, nádherné ilustrace karet, povedený herní plán a insert k tomu. Tohle se velmi povedlo.

Líbí se mi, jak velkou nabízí Železný hvozd asymetrii obou frakcí, kdy je třeba hrát za obě strany zcela odlišně nejen s odlišnými cíli vítězství, ale i průběhem partie. Asymetrie není jen daná mechanicky, ale i atmosférou při hraní frakcí, kdy jako železňák šíříte kovárny a své legie, strážce zase šíří své šiky v hlubokých lesích. A přitom je hra až geniálně vyrovnaná, troufnu si říct, že po mnoha partiích máme vyrovnanost vítězství 50/50, kdy ale samozřejmě záleží na zkušenostech a znalostech obou hráčů u stolu.

Líbí se mi zakomponování tématu do hry. Nejedná se jen o nějakou další abstraktní dvojkovku, ale narativ hry je pěkně implementovaný do hratelnosti, do pěkného příběhu, který by klidně mohl fungovat jako povídka či dokonce celá románová kniha.

Hra je sice herně hluboká, ale základní pravidla v podstatě nejsou složitá a hra není nijak rozsáhlá, respektive příprava není dlouhá a ani nezabere nijak zvlášť moc herního prostoru. V malém balení najdete hodně velkou a strategicky hlubokou hru, ve které záleží na každé zahrané kartě, každém rozhodnutí.

Hra nabízí dostatek variability. A zároveň nikoliv. Základ hry a cíle jsou totiž vždy stejné, mapa statická. Záleží spíš na herním vývoji a kartách, které tlačí změny kupředu.

Železný hvozd je pro mě dvojková duelovka, která míří raketově k dokonalosti. Pro mě, subjektivně, ale nebojím se to napsat. Asymetrické frakce, krásné zpracování, hluboký taktický průběh a systém postavený na kartách, který funguje zcela výborně. Pokud hledáte velmi dobrou náročnější hru pro dva, která vzkvétá opakovaným hraním a znalostí všech možností, pak by měl být Železný duel vynikající volbou.

 

Hru můžete koupit přímo u TT games zde!

 

Železný hvozd

Autoři: Dávid Turczi, Julien Chaput, Maël Brunet, Xavi Bordes Aymerich

Vydavatelství: TT Games a Old Dawg

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 1-2

Věk: 12+

Herní doba: do 60 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři