Císař Atlantidy aneb Stávkující smrt

Comics novinky

Představte si svět nikdy nekončící války... Jakou cenu by ale válka měla, kdyby nikdo nemohl zemřít? Císař Atlantidy vám snad poskytne odpověď.

Píše se rok 1941. Válečné běsnění pohlcuje celý svět, od Japonska po USA. V centru všeho, v protektorátu Čechy a Morava, se nachází Terezín - původně pevnostní město, ze kterého se po vypuknutí války stalo židovské ghetto. A které mělo celému světu ukázat, že nacisté nejsou tak odporní, jak by se na první pohled mělo zdát.

Ženevská konvence sice platila již nějaký ten rok, to ovšem neodradilo němce od plnění plánu tzv. Konečného řešení židovské otázky. Mezitím ale bylo nutné přesvědčit ostatní státy, že v židovských ghettech nedochází k násilí či vykořisťování. A právě k této velkolepé lži sloužil Třetí říši Terezín. 

Terezínské ghetto začínalo jako transportní tábor, kde nacisté ponechali Židům notnou dávku volnosti: Byli dobře živení s možností kulturního vyžití; to nacisté využívali pro natáčení propagandistických filmů pro zahraniční státy. Tyto alibistické ukázky "hele, jak se v našich židovských ghettech mají všichni dobře", pak pouštěli zahraničním vyslancům, kteří tomu buďto uvěřili, nebo jejich vlastní země meli příliš mnoho práce s válčením. 

Právě v roce 1942 dorazil do Terezína Viktor Ullmann, úspěšný hudební skladatel, který za sebou již měl bohatou kariéru a nelehký život (dvě ze svých čtyř dětí se mu podařilo zachránit díky siru Nicholasi Wintonovi, zbylé dvě museli s ním i s manželkou do Terezína). Brzy po příjezdu se Viktor Ullmann stává nedílnou součástí tamní umělecké scény: píše kritiky, organizuje cvičení a přispívá vlastními díly, z nichž jedno je právě Císař Atlantidy aneb Stávkující smrt.

Libretto k této opeře napsala další významná postava terezínských uměleckých kruhů: malíř a skladatel Peter Kien. O vzájemné spolupráci obou pánů toho bohužel  mnoho nevíme. V doslovu knihy se nicméně můžeme dočíst, že Peter Kien vzal známé německé písně a opatřil je notnou dávkou kritiky a ironie, čímž z nich vytvořil dokonalou kulisu pro břitkou satiru, jak samotnou operu zamýšlel sám Ullmann.

Příběh Císaře Atlantidy je geniální ve své jednoduchosti: Atlantida se nikdy nepotopila, stala se z ní technokratická velmoc, které vládne císař věčně zavřený ve své věži vedoucí nekonečnou válku proti celému světu. Ovšem míra války je tak strašlivá, že to otráví samotnou Smrt, která vstoupí do stávky. Jaký smysl pak má válka, když nikdo nemůže zemřít?

Nebudu vám kulantně naznačovat, že celá opera je koncipovaná jako satira a alegorie, to je čistě jasné z její podstaty. Na síle ovšem příběh získává díky děsivým okolnostem ve kterých vznikl. Každá postava v opeře je toho důkazem. A nejmrazivější z nich je Tamborka, která žene lidi na smrt s úsměvem na rtech. 

Císaře Atlantidy stvořil Viktor Ullmann s Peterem Kleinem v roce 1943. Uvedení opery se nikdy nedočkali; v Terezíně té doby již nebylo prostoru pro přetvářku a zahraniční propagandu a naši umělci umírají v roce 1944 v plynových komorách v Osvětimi.

Pokud dnes navštívíte památník Terezín, budete moci shlédnout některé z propagandistických filmů, které nacisti posílali na západ. Jsou to záběry smějících se mužů, žen i dětí. Lidí, o kterých víte, že je fanatická ideologie o pár let později poslala na smrt. To je na tom nejděsivější. Vědomí toho, jak to skončilo na straně jedné; tvůrčí zápal terezínských židovských umělců na straně druhé. I přes každodenní hrůzy a útrapy života v ghettu v sobě dokázali posbírat zbytky sil a vznést se na křídlech umění k oblakům. Byť jen na malou chvíli. 

Od té doby se Stávkujícíc smrt Viktora Ullmanna a Petera Keina dočkala mnoha interpretací a nastudování těmi nejslavnějšími světovými operami. Nám Comics Centrum předkládá komiksovou adaptaci z rukou Dave Maassa a Patricka Laye. Je to další z knih nakladatelství Comics Centrum, která stojí trochu mimo jejich hlavní portfolio a ze které je cítit, že si ji nakladatelství vydalo čistě pro radost ( jako například Podivné nebe nad východním Berlínem, Měsíční stín nebo Vražedně dokonalá). Mě tím udělali velkou radost. S Císařem Atlantidy se vám totiž dostane do rukou dílo, které svým záběrem a nadčasovou interpretací ztratí lesk až tehdy, když na Zemi zazní poslední výstřel. A jsem ji celkem jist, že ani já, ani vy se toho nedožijeme. 

KOUPIT KNIHU CÍSAŘ ATLINTIDY U COMICS CENTRA

Císař Atlantidy aneb Stávkující Smrt

Dave Maas, Patrick Lay

Nakladatelství: Comics Centrum

Rok vydání: 9/2024

Překlad: Ladislav Niklíček

Formát: 175 x 239 mm

Počet stran: 128

Provedení: Hardback s přebalem

Autor: Robin Podéšť RaptoR

Galerie:

Partneři