Slyšel jsem, že jediný rozdíl mezi lidmi a zvířaty je v tom, že zvířata si neuvědomují vlastní smrtelnost. Bojují ze všech sil až do konce. Lidé vědí, že přijde konec. Tam, za mlhou hustou že by se dala krájet, čeká smrt. Znamená to ale, že bychom vedli smysluplný život?
Co je signálem v našem životě? A co pouze zbytečným šumem? Prvoplánově filozofické otázky nemá mnoho lidí v lásce. Nutí nás vystoupit z komfortní zóny šumu a snažit se pídit po podstatě našich činů i působení sil kolem nás. Hledat ten správný signál. Ruku na srdce, děláme to málokdo. Nyní si ale představte situaci kdy víte, že vám zbývá maximálně půl roku života. Hledání signálu najednou získává nový rozměr.
Stejně to vidí i náš hrdina, úspěšný režisér. Jeho filmy jsou uznávané kritiky i diváky. Přesto není nikdy spokojený - svůj dokonalý snímek stále vyhlíží. A najednou zjistí, že se ho nikdy nedočká. Jedinými diváky tak budeme my; je na nás, abychom sledovali osudy lidí v zapomenuté vesničce během posledního dne roku 999, vyhlížející konec světa. Vše prožijeme v mysli našeho režiséra. Budeme se snažit rozpoznat signál od šumu.
Signál a šum jsou zlatým návratem do časů, kdy komiks vykročil na dráhu získávání dospělého čtenářstva. Pochází z doby, kdy bylo mnohem snažší odlišit vlastní signál od šumu díky absenci digitálních technologií. Komiks získal reputaci devátého umění a britští autoři působí jako fascinující cunami nápadů ve stojatých amerických vodách. Mladý, příběhy chrlící Neil Gaiman a všeobjímající umělec Dave McKean ukázali čtenářům, že komiks nejsou jen nalajnované panely plné tuše a barevných kostýmů. V roce 1987 se u melancholicky laděné minisérie Vraždy a housle zrodila spolupráce, která vydržela déle jak šestnáct let...
Ale zpátky do roku 1989. Díky svým předchozím autorským úspěchům mají oba pánové volné pole působnosti: Neil píše autorský majstrštyk Sandman, zatímco Dave si hraje s fotoaparátem a na covery imprintu Vertigo fotí vajíčka a větve. Tehdy přišla nabídka z časopisu The Face udělat příběh na pokračování zahrnující budoucí světlé zítřky a popkulturní trendy let příštích. Neil a Dave nelenili a vytvořili melancholický příběh plešatícího padesátníka umírajícího na rakovinu; původnímu zadání nemůže být tato premisa více vzdálená.
Jenže opak je pravdou. To ohlédnutí se za šumem našeho života a marné hledání signálu jasně dokazujícího, že jsme něco dokázali, přeci jenom obrací myšlenky čtenáře do budoucnosti. Co na tom, že sledujete osamělého muže a hrstku vesničanů ve vánici? Skrze tento šum musíte prohlédnout!
Troufám si říci, že mě se to podařilo. Je neuvěřitelné, že od prvního vydání tohoto komiksu uplynulo již 34 let. Signál a šum má pořádný přesah; stal se divadelní inscenací, rozhlasovou hrou i krátkometrážním filmem ( ten režíroval sám McKean). A stále dokáže oslovit čtenáře. Věřím, že to zvládne i za dalších dvacet, padesát let. Dave McKean je neustálý experimentátor, který se snaží posouvat hranice vizuálního souznění se čtenářem k absolutní dokonalosti. Neil Gaiman byl v té době mistr vypravěč, nicméně byl to právě vizuál McKeana, který dokázal intimní zpověď umírajícího muže vykopnout do stratosféry, odkud se jen tak nevrátí. Právem patří tento komiks mezi klasiku. Je to příběh rezonující v každém z nás. Protože na otázky týkající se signálu a šumu našeho života si budeme muset odpovědět všichni. Tohle je rozhodně komiks roku!
KOUPIT KNIHU SIGNÁL A ŠUM PŘÍMO U COMICS CENTRA
Signál a šum
Neil Gaiman, Dave McKean
Nakladatelství: Comics Centrum
Rok vydání: 10/2024
Překlad: Alexandra Niklíčková
Formát: 249 x 325 mm
Počet stran: 96
Provedení: Hardback
Autor: Robin Podéšť RaptoR