Zázraky

Comics novinky

Myšlenkový optimismus je úžasný vynález naší mysli: Dává zapomenout na to špatné, co jsme prožili. Proto důchodci tolik brblají, že za jejich mládí bylo lépe. Pokud by obdoba myšlenkového optimismu existovala i v komiksech, byla by zastoupená jedním jediným titulem. Dechberoucími Zázraky.

I já občas zatlačím slzu dojetí nad vzpomínkou, jak za mého mládí bylo Slunce jasnější a tráva zelenější. A jak za mého komiksového mládí u nás nebylo pořádně z čeho vybírat. Všechny ty dávnověké ataky superhrdinů na Českou kotlinu přežil jen Čtyřlístek. Až později se začaly objevovat první vějičky dospělých komiksů: Sandman, Sin City, Trilogie Nikopol. A jako první velký superhrdinský komiks se zde etablovaly právě Zázraky. Za strašlivou cenu, ale s ukázkou toho, že komiks není o kresbě tužkou a nudném panelování. Tehdy mě ta kniha naporosto dostala. A jemné rozechvění mě drží i dnes, když po dvaceti letech otevírám její nejnovější vydání.

My se ale vrátíme ještě o pár let zpátky. Píše se rok 1990 a mladičký Alex Ross získává po studiích práci jako tvůrce storyboardů pro reklamy. V témže roce ale již zabrousil ke komiksové tvorbě, když nakreslil i koloroval pětidílného Terminátora. Později se seznámil se stejně nadšeným scénáristou Kurtem Busiekem a výsledkem je kniha, která nadobro změnila pohled společnosti na komiks jako takový.

Legendy se ovšem nerodí jen tak ze vzduchu. Raná devadesátá léta v komiksu se nesou spíše ve znamení stagnace a mírné otupělosti fanoušků. Po příchodu Strážců a Návratu temného rytíře v polovině osmdesátých let bylo jasné, že klasickým komiksovým dobrodružstvím zvoní hrana. S celkovým uvolněním atmosféry s přihlédnutím k tvrdým restrikcím CCA (Comics Code Authority) se scénáristé i kreslíři osmělili a začali svým fanouškům vesele servírovat všechny ty Punishery, Spawny a Deadpooly spolu s kvadriliony mrtvol a pekelných démonů: Moderní éra komiksu v plné síle. 

Přesto se našlo pár lidí, kteří se rádi nechávali unášet na vlnách starého dobrého (a zmiňovaného) myšlenkového optimismu a vzpomínali, jak s nadšením hltali souboje Spider-mana s Green Goblinem, potažmo X-meny a sentinely. Pravdou ovšem zůstává, že komiksy ze stříbrné a zlaté éry byly naivní a prosťoučké, byť pár silných momentů se tam také našlo. O tom všem se Kurt a Alexem často bavili právě o tom klukovském nadšení, se kterým otáčeli stránky svých oblíbených sešitů. Nápad vytvořit minisérii glorifikující nejzásadnější momenty historie Marvel comics tak nebyl dílem náhody. Bylo to spojením dvou fanoušků ve správný čas na správném místě.

Odsouhlasit sérii, která by byla kompletně tvořená malbami, nebyla věc zas tak složitá. Napomohl k tomu i kolabující trh se sběratelskými komiksy, který v té době v podstatě pohltil sám sebe - běžný fanoušek si nebude kupovat všelijaké hologramové a laserové speciální první čísla (v několika verzích), běžné vydání a konečně i paperback. Přesycenost trhu tehdy znamenala konec pro spoustu malých vydavatelů. V Marvelu reagovali jiným přístupem - vytvořením krásně malované minisérie, která by měla oslovovat čtenáře napříč generacemi. Kurt Busiek a Alex Ross dostali zelenou. A zrodila se hvězda.

Zázraky jsou fenoménem hned z několika důvodů. V době, kdy typický komiksový hrdina měl postavu kulturisty na steroidech, nám Waid a Ross představili Phila Sheldona. Nevýrazného mladíka, který neměří ani 180 cm, nosí brýle a svaly má tak akorát veliké na uzvednutí fotoaparátu. Phil má totiž sen stát se válečným fotografem. Naštěstí osud tomu chtěl jinak a Phil se  stává naším průvodcem městem divů - New Yorkem, kde své síly měří všechny velké osobnosti - od Namora po Spider-mana. 

Právě možnost být divákem velkých událostí z pohledu běžného občana je velkým přínosem pro Zázraky jako takové. Phil Sheldon je mírným a milým vypravěčem, který je svým hrdinům vždy nablízku. Zůstává lidský a jako člověk se i chová - bez přehnaně sebevražedné odvahy, se  všemi chybami a strachem, který se nutně objeví stojíte-li tváří v tvář síle, která je mimo vaše chápání. Ale bez které si svůj život již nedokážete představit. Jeho postoj a názory jsou jasné, pochopitelné a upřímné: Kurt Busiek zde odvedl skutečně skvělou scénáristickou práci, byť největší díl slávy si pro sebe po právu získal Alex Ross.

Kresba - v našem případě by se spíše hodilo říci malba - vystřelila Zázraky na zcela nevídanou úroveň. Najednou zde byl komiks, kterým jste se mohli klidně chlubit i ve svém oblíbeném milionářském klubu a jehož stránky byste si rádi pověsili na zeď. Zázraky prostě a jednoduše ukázaly, že deváté umění jde dělat i jinak: bez maskulinních krvavých orgií s prvoplánovým rozdělením na dobré a zlé.

Zázraky jsou a budou tím nejpřelomovějším komiksem, který budete mít tu poctu si přečíst. Hrdě se staví po bok Strážců a Návratu temného rytíře. Prostě knih, které jako komiksový fanoušek prostě musíte znát. Je to fenomén, který vás nenechá chladnými. Skvělý příběh s pořádnou dávkou pokory a civilnosti, nádherná kresba a nezapomenutelné okamžiky, které vás jakožto komiksové fnaoušky provázely na vaší cestě k dospělosti. Myšlenkový optimismus ve své nejkrásnější podobě.

PS: Zázraky samozřejmě nezůstaly bez odezvy u konkurence. V roce 1996 si DC přizvalo Alexe Rosse k vytvoření stejného konceptu, který ovšem kritizoval neurvalost komiksů Moderní éry. S Markem Waidem tak vzniklo parádní Království Tvé. A já doufám, že toho se v komiksových legendách z nakladatelství CREW dočkáme příště. 

KOUPIT ZÁZRAKY PŘÍMO U CRWE

Zázraky

Kurt Busiek, Alex Ross

Nakladatelství: CREW

Překlad: Dana Krejčová

Formát: 168 x 258 mm

Počet stran: 276

Provedení: Hardback s přebalem

 

 

Autor: Robin Podéšť RaptoR

Galerie:

Partneři