Afterpunk

Tento komiks má tu nejlepší anotaci, jakou jsem za dlouhou dobu četl. Afterpunk totiž začíná tam, kde vše ostatní končí. Dámy a pánové, je libo trocha apokalypsy?

Bude nebude... Tedy já doufám, že nebude. Žádný útok mimozemšťanů, žádná zombie apokalypsa, žádné stanné právo kde vyhraje ten nejsilnější. Přesto nás všechny láká představa, jaké to bude když nastane situace, kterou si nikdo z nás nepřeje. Možná je to prostě tím, že my lidé jsme ve skrytu duší trochu svině a chceme vidět naše hrdiny trpět. Jedině to nám asi stačí k pocitu vnitřního štěstí a myšlence, že se vlastně máme dobře, protože nemusíme prožívat to, co oni.

Afterpunk je přesně ten typ knihy. Povídkový nářez ze všech možných tragických konců civilizace jak ji známe nyní. Jsou zde zombíci, kanibalové, vraždící roboti, mimozemšťané: Klasický eintopf všech pohrom, které by vás nejraději viděli svíjet se po podlaze v marné snaze nacpat si svá střeva zpátky do rozpáraného břicha... Nic pro ty z vás, kteří čekají šťastné konce - byť naděje se objeví  zde.

Pod touto fantastickou peckou jsou podepsáni dva čeští komiksoví autoři, jejichž hvězdy stále stoupají: totiž Jonas Ledecky a Michal Suchánek. Jak už to bývá, ti dva se sešli u piva a jelikož toho měli dost společného, napadla je větší spolupráce, kterou právě můžete obdivovat v této knize. Afterpunk obsahuje celkem deset povídkových příběhů. A vůbec nevadí, že jsou rozvrstveny přes cca 110 stran komiksu. U povídek totiž nezáleží na jejich délce, nýbrž na pointě. A vybroušených konců si zde užijeme více než dost.

V doslovu sice Jonas Ledecky píše, že s Michalem milují happy endy, nicméně příběhy, které na nás promlouvají ze stránek Afterpunku svědčí místy o něčem zcela jiném. Totiž o tom, že kde neplatí zákon, je sakra těžké přežít.

Je to drsný svět u kterého prostě doufáte, že opravdu nebude. Ale takový je i život. A aby toho nebylo málo, nemůžu říci, že Afterpunk trpí neduhy většiny antalogií - totiž kolísavostí kvality jednotlivých příběhů. Tady je jednoduše jedna povídka lepší než druhá. Snoubí v sobě krutou realitu, ze které vás zamrazí, ale také stopy humoru, které dodávají některým povídkám zvláštní šmrnc (obzvláště Tichá noc mě pobavila). Pro mě je Afterpunk moc milým překvapením u kterého bych se rád dočkal pokračování. Tohle je sbírka, která si vaší pozornost rozhodně zaslouží. A nebojte se, na nějaký ten happy end také dojde. Minimálně v tom doslovu!

KOUPIT KNIHU AFTERPUNK PŘÍMO U CRWE

Afterpunk

Jonas Ledecky, Michal Suchánek