Aldebaran

"Per ardua ad astra." Přes nesnáze ke hvězdám. Motto, které jistě povznášelo srdce lidských kolonizátorů při cestě ke čtvrté planetě hvězdy Aldebaran. Zničená Země se tonula v bídě a chaosu. Snad nabídne planeta Aldebaran 4 východisko...

Aldebaran je magické jméno. Zvláště pro nás, starší milovníky sci-fi. Stejnou fascinaci jistě cítil i Luis Eduardo de Oliveira, když se z jeho komiksové sci-fi série zrodila hvězda, která na nebi devátého umění září dodnes!

První strana nás chvilku nechává na pochybách, zdali se vůbec jedná o sci-fi příběh z kolonizace vzdálené planety. Aldebaran 4 (zkráceně prostě Aldebarn) byl úspěšně osídlen. Nicméně hvězdolet Johannes Kepler při návratu na Zemi zmizel neznámo kde. Druhý hvězdolet, Tycho Brahe, s 2500 kolonisty se zase ztratil při cestě na Aldebaran. Takže do vyřešení záhady nadsvětelného pohonu jsou všechny mezihvězdné lety zrušeny. Komunikace se Zemí neexistuje, kolonisté na Aldebaranu se musí postarat sami o sebe. Tak je tomu více než sto let. Nyní jsme v malé vesničce na pobřeží, kde poznáváme trochu neodbytnou puberťačku Kim a nešťastně zamilovaného mladíka jménem Mark. Velmi záhy jsme vtaženy do událostí natolik bizardních, že jen těžko odlepíte oči od stránek knihy. Aldebaran je totiž těžce návykový!

Luis Eduardo de Oliveira (zkrátka a prostě Leo) nevystavěl svůj svět jen tak z ničeho. Velkou roli zde hraje jeho původ. Nedílnou součástí světa Aldebaranu je totiž i politika, která brazilského rodáka zajímala od mladých let. Zvláště s přihlédnutím k tomu, že proti brazilské diktatuře vládnoucí vojenské junty se ostře vymezoval. Svou kritiku tak přenesl na stránky série, která jeho slávu rozšířila daleko za hranice známého vesmíru.

Aldebaran staví obyčejné lidské osudy proti neznámému světu. Není to dobrodružství na první dobrou, kde ošlehaní astronauti pomocí laserů kosí nepřátelské útočníky. Je to civilní příběh dvou mladých lidí vtažených proti své vůli do víru událostí, jež změní jejich životy. Je to citlivý pohled, kde nechybí místo pro nenávist i lásku. To dělá z našich hrdinů sympatické postavy, kterým budete od začátku nadšeně fandit.

Samotný Aldebaran je planetou obestřenou tajemstvím. Z devadesáti procent jej pokrývá oceán, jehož hlubiny skrývají neznámé a mnohdy i děsivé tvory. Právě primitivní lidský strach z neznáma je pomyslnou červenou nití, vinoucí se celou knihou. Komiksu dodává na čtivosti a posiluje čtenářovu touhu otáčet stránky stále dál a dál ve fascinaci, co všechno si pro nás Aldebaran ještě připravil. Nosná myšlenka díla je jasná: komunikace s mimozemskou entitou mimo lidské chápání. Zde se dostávám na tenký led, protože bych vám nerad vyzradil víc, než je záhodno. Ale stejně jako Milan Krejčí v doslovu vám můžu napovědět, že velkou inspirací pro Lea byly dnes již klasické vědeckofantastické romány autorů někdejšího východního bloku, kteří často kombinovali civilní pohled všedních hrdinů vystavených působení neuchopitelných sil, jejichž filozofický přesah se těžko vměstnává do kategorie sci-fi. Hlavními autory této myslitelské vlny byly Stanislav Lem a bratři Strugačtí. Zvláště první jmenovaný se stal velkým vzorem pro Lea svými dnes již klasickými romány Solaris, Nepřemožitelný, či Pánův hlas. Pokud jste milovali tyto scifárny ze staré školy, Aldebaran vás - stejně jako mě - chytne a nepustí.

Další nepopiratelnou devízou komiksu je výtvarné zpracování, které je prostě skvělé. Všechny pohledy našich hrdinů, stejně jako emoce jsou jasně čitelné. A k tomu ta neuvěřitelná mimozemská fauna! Tady by se David Attenborough nestačil divit. Leo má svůj svět dokonale promyšlený, nakreslený krystalicky čistou linkou a detailní do těch nejmenších podrobností.

Vydání Aldebaranu poskytne čtenáři krom neuvěřitelných dobrodružství i další přesah; totiž netrpělivé očekávání dalších příběhů. Leo vytvořil své vlastní Leoversum, které odstartovalo právě pět alb aldebaranského cyklu. Ale ve vesmíru je vícero planet, které čekají na kolonizaci, nebo které kolonizovány již jsou. Copak vy byste se nechtěli podívat kupříkladu k Betelgeuze? Leoversum se tak stává rovnocenným nástupcem Jodoversa se všemy jeho Incaly a Metabarony a Technokněžími. Oproti Jodorowskému sice neobsahuje pochmurnou osudovost, nabízí nám ale veskrze sympatické hrdiny a svěží pohled na vesmírné dálavy.

Aldebaran je fantastický mix sci-fi, filozofie, politiky i soap opery. Prostě všeho, co k tomu lidskému hemžení patří. Snoubí v sobě odkaz filozofického směru sovětské sci-fi školy, díky kterému nedostáváte do rukou instantní dobrodružství na cizí planetě, nýbrž knihu která vás donutí přemýšlet. A toho není nikdy dost!

KOUPIT ALDEBARAN PŘÍMO U CRWE

Aldebaran

Luis Eduardo de Oliveira