Aquaman: Pád do hlubin

Všichni známe Aquamana. Mořský panic, co si povídá s rybami. Ano, tento hrdina patřící k JLA, je nejčastějším terčem vtípků všech fanoušků DC. Konečně si ale můžeme udělat vlastní obrázek o tom, jaký je Arthur Curry ve skutečnosti.

Arthur Curry AKA Aquaman je králem všech oceánů, spojnicí mezi světem moře a suchou půdou, veleváženým vůdcem podmořského národa Atlanťanů a hrdým členem Ligy spravedlnosti. Takhle bych mohl povídat a povídat, aniž bych se dobral k něčemu podstatnému. Pro nás je důležité, že jeho úhlavním nepřítelem je Black manta a teroristé. A američani, samozřejmě.

Základní příběhová linka je zajímavou směsicí vendety a politiky: Aquaman otevře první atlantské velvyslanectví, aby odstranil zakořeněný strach lidí z neznáma. Black manta se chce Aquamanovi pomstít za smrt svého otce. A co čert nechtěl, Aquaman se musí vypořádat i s teroristy ve svých vlatních řadách.

To už zní jako recept na přinejmenším zajímavé čtení. Nicméně pokud jste v mé předchozí větě vycítili "ale", máte pravdu. Aquaman: Pád do hlubin má jedinou slabinu, a tou je Aquaman sám. Arthur Curry je nudným patronem, jehož zarputilá snaha o sblížení dvou světů je sice zpočátku kvitována s povděkem, později ale začne lézt  na nervy. Přespříliš omluvná póza, kterou Aquaman zaujímá je naštěstí vyvažována Marou, mořskou to děvou, která se drží zkrátka jen pro Aquamanovi vlhké modré oči. Když ale začne jít do tuhého, naskočí do akce bez sebemenšího zaváhání, zatímco Arthur je zmítán vnitřním konfliktem. Fakt, že Aquaman působí jako mirkodušínovský fakan je umocněn tváří v tvář paranoidním američanům, kteří ho učí to nejlepší ze své zahraniční politiky. Aneb nahnat někam plno mariňáků a kosit to hlava nehlava. Díky tomu máme o akční zábavu postaráno.

Ale nestačí to k tomu, aby se Aquaman zapsal nějakým trvalejším odkazem do mysli čtenářovi. Unylost jednání hlavního protagonisty a jeho nepřesvědčivost je jasně vidět, když se v komiksu objeví Superman. Z mořského panice je rázem bijec první kategorie, kterému to ale po té předchozí předváděčce nevyužívání svého potenciálu prostě nevěříte. A nic na tom nemění ani dějová linka s Black mantou, který se chová stejně stupidně jako sám Aquaman.

A to je škoda. Jak jsem několikrát říkal u jiných komiksových sérií, nic nepotěší fanouška tolik jako hrdinův pád. Bohužel, zde to nefunguje. Aquaman se tak stává dalším průměrným počinem, kterých je v DC rybízu více než dost. Ruku v ruce s tím jde i kresba, která je přesně taková, jakou si představíte. Leeovsky nudná. Fakt, že se v knize vystřídali čtyři kreslíři sice poznáte hned, ale chybí jim originální rukopis. Prostě další čtyři žáci jedné výtvarné školy, která vás ale výrazně neosloví.

Aquaman: Pád do hlubin ve mě zanechal spíše než mořsky slanou, tak trpkou pachuť. Je to dáno hlavně unylostí hlavního hrdiny, jehož chování je nepřesvědčivé. Škoda, komiks má rozhodně na víc. Takhle si můžete přečíst pouze zapomenutelný mainstream.

KOUPIT NA STRÁNKÁCH COMICS POINTU

Aquaman: Pád do hlubin

Daniel Abnett a kol.