Assassin’s Creed již není jen vaším každoročním příjmem videoherní zábavy, ale snaží se proniknout i do ostatních médií. Před stejnojmeným filmovým zpracování tak přichází i komiksová odnož. Těšíte se na bezuzdné zabíjení jak nepřátel tak i nevinných civilistů, zakončené oblíbeným skokem důvěry? Tak to jste na špatném místě tady se bude hrát na vážnější notu a pro váš příděl nevázané zábavy se budete muset vrátit ke hře. Zde vám totiž při těchto přáních již na obálce odpoví zvednutým pomyslným prostředníčkem.
Série Assassin’s Creed si stále drží jsou fanouškovskou základu i přesto, že jim tvůrci každým rokem sypou nový generický díl, který v době vydání trpí řadou neduhů. Nicméně pořád to může být dobrá zábava s příběhem, který se s příchodem pirátům a spol. přesunul od hlavního lákadla do pozice vedlejšího zpestření. Zábava tu však musí jít stranou, neboť příběh je brán natolik vážně, že jsme tu jen v podobě pozorovatelů děje.
A to je hlavní kámen úrazu, který nezapadá do celkového konceptu hry. Všichni co v dnešní době sáhnou po ovladači ví, že mají určité rozpětí možností. Mohou se stát někým jiným. Mohou vpadnout do davu a někoho tajně zabít či okrást. Hlavní hrdina v rukách hráčů nikdy není opravdovým hrdinou, neboť to není to co by v dnešních hrách hrálo prim. A toto jako by tvůrcům komiksu unikalo a v podstatě tak míjí jsou hlavní cílovou skupinu. Ano i ve hře jsme omezeni ve svém rozhodování v podobě desynchronizace, tudíž se musí jet hlavní příběhová linie, ale všechna ta zábava okolo je vám stále k dispozici.
Teď se zde možná najdou zarytí fanoušci hry, kteří budou nesouhlasit a proto se radši zaměřme na děj komiksu a ponechme toto úvodní zamyšlení ladem. Seznamte se s Charlottou De La Cruzovou, která je klasickým zpracováním Mirka Dušína, který pomáhá všem babičkám překročit silnici i na světelně značeném přechodu. Char mimo to skrývá ve své generické paměti úlomky svého předka Toma Stoddarda, který se zrovna ochomýtal v městečku Salemu, když tam byla čarodějnicí každá druhá žena. A na tom samém malebném místě se nachází mocný předmět po kterém baží i temná strana jak už tomu tak bývá. Nezbývá tedy než se nabootovat do Helixu a užít si krasojízdu ve vzpomínkách dávno zemřelého předka.
A zde dostáváme k tomu co mnohé ze čtenářů odradí nebo při nejmenším bude nudit. Charlotta sice ovládá svého předka, ale nemůže udělat v podstatě nic co neudělal její předek, jinak je ze systému vykopnuta ne zrovna příjemným způsobem díky desynchronizaci. Je zde cítit, že autoři nejsou zběhlí ve videoherním průmyslu. Jak jinak si vysvětlit hlavní devízu napojení do Helixu v podobě tolik nenáviděného naskriptovaného děje. To bychom však po úvodním sešitu byli ochotni odpustit, když nás uchlácholí hlavní zbraní této série, jimž jsou souboje a vysouvací dýky. Nicméně zjistíme, že souboje jsou žalostně nenápadité a že jich je po čertech málo. Příběh totiž trpí absencí většího počtu soupeřů a k tomu má hlavní hrdinka trauma i z toho, když zabije pouhou mouchu. Zbývá nám tedy plno květnatých dialogů a vysvětlováni, které nám pomůže zorientovat se v smyslu tohoto boje. Zároveň nás připravuje na druhou linku, která se odehrává v přítomnosti, kde je hlavní hrdinka novodobým zabijákem (který nezabíjí, protože by mu to mohlo poškodit karmu).
Autoři Del Col a McCreery se nám tedy snaží neservírovat příběh o tom jak hodní bojují proti zlým za pomoci informací skrývajících se v pamětech schopnějších předků. Jejich snaha by se dala přijmout, pokud by nebyla naroubovaná na příběh o zabijácích, kteří rádi zatahují lidi do kupek sena, kde jim ukazují, že v hrdle se nemusí skrývat jen zlato, ale i kus pořádné oceli. Ke konci se začíná příběh vyvíjet dobrým směrem a autorů se daří nás trochu tahat za nos. Tím nakonec i vzbudí alespoň jiskřičku zvědavosti jak se tento příběh bude vyvíjet v příštím díle. Kresba pane Edwardse pak ničím speciálním nezaujme a zapadá tedy přesně do průměru scénáře (ani nevím co víc bych o ní mohl napsat).
Komu by se tedy toto zpracování mohlo líbit? Možná snad opravdu fanouškům série, kterým může nějakým způsobem rozšířit dané univerzum. Přesto například Saleské procesy jsou pořádně popsány až v doslovu a v samotném dílu nejsou vůbec v okruhu zájmu i když se tváří jako hlavní podkres. Stejně tak by mohlo mít úspěch u lidí, kteří jsou světem Assassínů nepolíbení. A co my ostatní? Nám nezbude než si počkat na avizovaný film a doufat, že jeho scénáristi lépe pochopili, co ti divní lidé zpoza klávesnic a ovladačů opravdu chtějí.
KOUPIT V CREWNÍM OBCHODĚ ZA 296 KČ!
Assassins Creed: Zkouška ohněm
scénář: Anthony Del Col, Conor McCreery
kresba: Neil Edwards, Stephen Mooney
Vydavatelství: Crew
Rok vydání: 2016
Překlad: Martin D. Antonín
Počet stran: 128
Formát: 168 x 258 mm
Provedení: Brož
Autor: Ondřej Šírek Kunden