Astonishing X-Men 4: Nezastavitelní

X-Meni jsou na cestě vesmírem ke světu Breakworld za záchranou lidstva. Záchrana jednoho světa ovšem může znamenat zkázu jiného. Nebo také zkázu všech. Epické finále je zde!

Když si to vezmeme kolem a kolem a uvědomíme si, že první díl série Astonishing X-Men původně vyšel v trafikách v podobě jednoho z dílů UKK, tak bylo čekání na finále skoro až „epicky“ dlouhé. Od roku 2013 to máme sakra dlouhých 8 let. A to už je pořádná porce čekání. Co tím chci říct? Děkuji do Crew, děkuji že jste nám umožnili přečíst si jeden z nejlepších příběhů týmu X-Menů celý, stojí totiž za každou stránku. Ale teď už ke knize samotné.

Nezastavitelní jsou pořádný macek. 200 stran akce, hlášek, emocí a příběhu. 5 sešitů řady Astonishing X-Men a 1 sešit Giant Astonishing X-Men.

Příběh pokračuje tam kde minule skončil. To je překvapivě docela logické, že ano? Zástupce planety Breakworld Ord vypátral mutanta, který je dle proroctví zodpovědný za budoucí zničení jeho světa. A není jím nikdo jiný než ten, kterého Ord a ti kdo mu pomáhali, přivedli zpět k životu, tedy Peter Rasputin alias Colossus. Právě on je tím, kdo má zničit celý svět a koho je potřeba zlikvidovat.

Kromě Orda ovšem berou do rukou osud i vedoucí představitelé Breakworldu a chystají se zničit naší domovinu. Co teď? Inu S.W.O.R.D. a X-Meni se musí spojit a čelit obří hrozbě v hlubokém vesmíru. Jak to celé dopadne, to už samozřejmě neprozradím, připravil bych vás o zážitek. Jedno je ovšem jisté - finále je epické, grandiózní, nepředvídatelné a slabší (no spíš i silnější) povahy budou nejspíš potřebovat nějaký ten kapesník na pár slz. Zkrátka svět po Nezastavitelných už nikdy nebude jako dřív, na to vezměte jed.

Astonishing X-Men jsou od první chvíle akční superhrdinská jízda plná hlášek, emocí, zážitků a po celou dobu jsou jízdou na horské dráze, ze které nechcete ani na okamžik vystoupit. Osobně mě dokonce mrzí, že jsem vše četl po jednotlivých knihách a ne jako celek všech čtyř dílů naráz za sebou - budu si to muset zopakovat. Každopádně kdyby to bylo jen takhle prosté a platily pouze výše uvedené atributy, asi by každého čtenáře napadlo, že to už jsme tu viděli v mnoha a mnoha podobách. Prakticky o každém superhrdinském komiksu, který vystupuje nad rámec tradičního mainstreamu se dají napsat tato slova chvály. Tak co dělá X-Meny lepší než ostatní komiksy?

Na tuhle otázku jsem se ptal i sám sebe a odpověď je – Joss Whedon a postavy. Whedon zkrátka umí psát. Můžete si o něm myslet svoje, ale u X-Menů odvedl pořádný kus práce a celou sérii naplnil řadou momentů, u kterých nebudete ani dýchat nebo jen zírat s otevřenou pusou. A přesto v zásadě jen navazuje na dávno dané základy a nesnaží se měnit zavedené pořádky.

Druhou zásadní věcí série jsou postavy. Od prvního do posledního sešitu se všechny charaktery vyvíjejí, pokračují, nejedená se o stagnující panáky bez nápadu, ale o živé organismy s problémy, slabostmi a vlastními depresemi. Dostáváme tak na jednu stranu superhrdinský tým s nadpřirozenými schopnostmi, ale přesto se stále jedná „pouze“ o lidi, kterým postupně pronikáte pod kůži.

Za scénářem už tradičně nezaostává ani o píď kresba Johna Cassadaye. Ten skvěle celé sérii pomáhá a svým projevem posouvá příběh ještě dál. A je zcela jedno, zda se jedná o akční scény nebo klidnější pasáže - i když těch je tu méně než dřív - stále je na co koukat a nechat svou fantazii unášet na parádně nakreslených stránkách. Cassaday jakoby nikdy nepolevoval a i v těch nejgeneričtějších částech chtěl udělat vše na víc než 100%.

Ať už jste ostřílení čtenáři nebo úplní nováčci, mají vám Whedonovi X-Meni co nabídnout. Pro jedny je to skvělé rozšíření oblíbeného světa, pro druhé zajímavá možnost vstupu do série, který sice nic nevysvětluje a hází čtenáře přímo do víru dění, ale zase není nijak nepochopitelným a nakonec nulový úvod a vysvětlení ničemu nevadí.

Astonishing X-Men jsou perfektním zástupcem mainstreamu, který byste rozhodně neměli minout a závěr série to jen dokazuje. Od začátku do konce se jedná o parádní jízdu plnou sympatických postav, mnoha odkazů, akce, hlášek, emocí a skvělých momentů. Spojení X-Meni, Whedon a Cassaday je prostě záruka kvality.

Astonishing X-Men 4: Nezastavitelní

Scénář: Joss Whedon

Kresba: John Cassaday