Balónky oběšenců

Prastarý prokletý artefakt, který nositele provrtává skrz naskrz. Hypnotická píseň, jež zazpívala mrtvá dívka. Létající hlavy lovící lidi na ulicích. Nekonečné sny. Vítejte v mysli mistra japonského hororu, Džundži Itóa.

Džundži Itó není pro českého komiksového fanouška neznámou personou. Debutoval již v roce 2010 se svojí Spirálou, nicméně do širšího povědomí se dostal až díky originálnímu komiksu Ryby - útok z hlubin. Nyní se Itó vrací, aby nám ukázal další  kousky ze svého repertoáru. V pořádném špalku čítajícím takřka čtyři sta stran nás čeká deset strašidelných příběhů!

Balónky oběšenců jsou sebranou povídkovou knihou. Příběhy v ní obsažné původně vycházely hlavně časopisecky. Jsem rád, že se nyní i my můžeme kochat nápaditostí tohoto skromného japonce, který opět dokládá, že jeho představivost je v podstatě bezbřehá. Dokazuje to již fakt, že najít společného jmenovatele pro všechny povídky je obtížný úkol; pokud vynecháme strach samotný. Itóův rozsah nás zavede k duchům, příšerám, věčným spáčům i prokletým loutkám. Vskutku zde platí, že fantazii se meze nekladou. Džundži Itó se tak nezaměřuje jen na jeden aspekt hororu, z jeho práce je spíše cítit fascinace daným tématem a čistá radost z tvorby, kterou dokážu ocenit. Reálně to znamená, že povídky jsou nápadité a originální, jen scénáristicky to chvílemi skřípe. Některé povídky mají otevřený konec, jiné jsou zase ukončené takřka ledabyle. Nicméně pokud sledujete nebo čtete horor, chladné zákony kauzality jdou stranou: zajímá vás hlavně atmosféra. A tu má Itó zmáknutou na výbornou. Každá povídka ve mě dokázala rozjitřit emoce: odpor, zájem, ale hlavně strach. Strach nad situacemi, ve kterých se ocitli hlavní hrdinové. Strach z toho všeho, co se děje na stránkách během krásných slunných dnů. V tomto sborníku sdílí své místo duchařský horor, survival horor, lovecraftovský horor, psychedelický, ba i totálně civilní horor. Stále ale platí, že co příběh, to překvapení, na jaké jen tak nenarazíte. Jako v každém sborníku, i já mám zde své oblíbence. Pokud bych měl ale  vypíchnout jednu, která mi bude v mysli rezonovat ještě hodně dlouho, je to příběh s názvem Tuk. Bez bubáků, pouze s tísnivou atmosférou nechutné mastnoty, kterou se podařilo autorovi přenést i na čtenáře.

Kresebně se od Ryb nic nemění. Džundži Itó má stále jemnou linku, minimalistickou při kreslení obličejů a mrazivě detailní u krvavých či hororových scén. Pokud nejste milovníci mangy, můžu vás ubezpečit, že přehnané emoce a rozjařená kukadla zde vskutku nenajdete.

Balónky oběšenců jsou veskrze originální příběhy, kde sice občas scénář pokulhává, vše je ale nahrazeno atmosférou, která by se dala krájet. Itó má dar vykreslit uchopitelný svět, převést na papír realitu spolu s hrdiny, kterým prostě musíte fandit. A doprostřed tohoto sluníčkového světa posadí bubáka. Nebo šílence. Nebo šíleného bubáka. Rozhodně tak platí, že Balónky oběšenců jsou povinnou četbou všech, kteří se rádi bojí. I já raději nechám přes noc rozsvícenou lampičku!

Balónky oběšenců a další hororové příběhy

Džundži Itó

Nakladatelství: Crew