Však to znáte - drancíř, raubíř, zloděj, válečník, král a barbar. Conan. Muž, který od drsného života došel až ke královskému trůnu. A z ruky Jasona Aarona možná i ke svému konci.
Barbar Conan v komiksu. Složitější téma než se na první pohled může zdát. Pražské Comics Centrum už nám pár let servíruje jednu z nejznámějších fantasy postav, vytvořenou R. E. Howardem - začalo to povídkovou knihou Dcera pána mrazu a další povídky a pokračovalo jednou z prvních kolosálních knih. Pak sice nastala několika letá pauza, ale přání fanoušků byla vyslyšena a kolosálka vyšla rozložená do klasických knih. O kvalitách série nemá cenu spekulovat, ostatně my se nad ní pravidelně rozplývali. Důležitá poznámka ovšem je, že celý zde zmiňovaný komiksový Conan vyšel v původním znění u nakladatelství Dark Horse Comics. Tenhle velký příběh zatím nekončí a už se chystá další (v pořadí třetí) kolosální kniha, i nové příběhy v klasickém menším formátu. O tomhle Conanovi ale dnes řeč nebude.
Abychom vše vysvětlili a osvětlili, musíme se vrátit pár desítek let zpátky, a to do roku 1970. Právě v tomto roce totiž vyšel první komiksový sešit s podmračeným barbarem v hlavní roli. Ovšem v té době logicky na u Dark Horse, ale u Marvelu. Ano čtete správně, Conan svou pouť barevnými stránkami započal ve stejné stáji jako třeba Spider-man. A svou cestu si zde prosekával až do roku 1993, kdy byla série přerušena. Pár let bylo prázdno jako v pouštích Stygie. V roce 2003 se rozjela výše zmíněná série Dark Horse Comics (nebo spíš několik navazujících řad). A to trvalo do roku 2018, kdy se práva na Conana vrátila do Marvelu. A tady se konečně dostáváme k dnešní knize.
Život a smrt barbara Conana. Název, který v podstatě přesně popisuje knihu, ale zároveň o ní neříká vůbec nic. Důležité je si říct, že je třeba oprostit se od Conana, jak ho známe od Dark Horse. Tam (až na výjimky) došlo k adaptaci původních Howardových povídek a příběhů nebo jen rozepsaných děl. V Marvelu na to šli jinak. Místo pouhé adaptace se rozjeli příběhy novým svěžím směrem. A aby bylo zaděláno na kvalitu, hned na úvod se vyprávění zhostil velmi nadaný Jason Aaron (Skalpy, Southern Bastards), jehož příběhy jsou velmi dobré, ale zároveň dosti syrové, drsné, naturalistické a plné krve a násilí. A přesně tohle se prolíná i do jeho adaptace slavného drancíře, zloděje, válečníka, krále a barbara. Co ovšem na druhou stranu překvapí, je poměrně velké množství textu na úkor akce. Samozřejmě se tady Conan stále ohání mečem, hlavy a údy lidí i všech možných tvorů odlétávají v cákancích krve, ale to vše je doplněno velkou dávkou vyprávění.
A o čem to celé je? Inu z počátku se kniha tváří jako jedno ucelené vyprávění počínající v Conanově mladém věku a pokračující v době, kdy se z něj již stal mocný král. Ovšem opak je pravdou a kniha je sbírkou povídek z různých období barbarova života s mnoha náměty, které spojuje v zásadě jen ústřední postava. Čtenáři se tak podívají do dobrodružství s Pikty, plavit se s piráty nebo nahlédnou do života Conana coby znuděného krále na trůnu. Ostatně právě z podstaty povídek a jejich malého rozsahu vychází výše zmíněná nutnost množství textu, tak aby byl celý příběh vždy kompletně vysvětlen - zkrátka jeden sešit nikdy není moc a je třeba ho využít do posledního panelu.
První kniha obsahuje úvodních 6 sešitů minisérie a nabízí víc otázek, než odpovědí. Hlavně tu nejzásadnější otázku - uvidíme skutečně Conanovu smrt? Jason Aaron si s čtenáři hraje a natahuje ústřední příběh a nakonec ho nechává zcela otevřený. Naštěstí druhá kniha vychází velmi, velmi brzy.
Sázka na Jasona Aarona se Marvelu vyplatila. Jeho Conan je stále zachmuřeným válečníkem a zlodějem, který ve svém jádru pohrdá civilizací, přesto je jeho pojetí originální a povídky mají zajímavé náměty a nápady. Skvělé je, že nedostáváme opět to samé (což by se nabízelo jako sázka na jistotu), ale naopak jde autor svou vlastní cestou, na které přebírá pouze základy z původního díla a světa. A také je to další důkaz, že Conanův svět je obrovský a nabízí nepřeberné množství možností a námětů, které lze využít a doplnit tak všemožně mozaiku Conanova života.
O kresbu se nerovnoměrně podělila dvojice autorů Mahmud Asrar a Gerardo Zaffino. Respektive podělili - většinu má na svědomí Asrar a jeden sešit Zaffino. Asrarova kresba mi hodně evokovala zpracování předchozích děl u Dark Horse, podobná stylizace i rozvržení, člověk se cítí jako doma. Nad čím ovšem srdce musí zaplesat je zpracování Gerarda Zaffina ve čtvrtém sešitu. Syrová, drsná, naturalistická kresba, u které si okamžitě vzpomenete na knihu „Zrozen na bitevním poli“. Doplnění o tmavou barevnou škálu jen potvrzuje umění.
Barbar Conan z dílny Jasona Aarona a Marvelu je jiný. Nebudu tvrdit, že je lepší nebo horší, než ten od Dark Horse. Každý má svoje. Velký rozdíl hraje i to, že jedno je adaptace geniální Howardovi mysli, druhé je originální pojetí světa a postavy. Oboje je povedené. Oboje si chcete přečíst a pravděpodobně každý si najde svého oblíbence. Pro mě je tohle ukázka síly komiksového média, a toho jak když dva dělají totéž, rozhodně z toho nemusí vůbec vzniknout stejný výsledek.
Poznámka na závěr míří k českému překladu. Ač se knihy ujmula překladatelka Alexandra Niklíčková, je zde patrná stopa legendárního Jana Kantůrka a pravidelní čtenáři se budou cítit jako doma a překlad vznikl s ohledem na zažité názvosloví.
Zkrátka Crome, přines nám už další knihu! Nebo táhni do horoucích pekel.
Koupit knihu se slevou u Comics Centra!
Barbar Conan 1: Život a smrt barbara Conana, kniha první
Autor: Jason Aaron
Kresba: Mahmud Asrar, Gerardo Zaffino
Vydavatelství: Comics Centrum
Rok vydání: 2020
Překlad: Alexandra Niklíčková
Formát: 158 x 239 mm, pevná vazba s přebalem
Autor: Adam Vondra Vondris