Batman 5 - Operace zásnuby

Když se zasnoubí nejlepší světový detektiv a sexy velmi vyhlášená zlodějka musí se zákonitě dít velké věci. Život se nezmění jen jim, ale i všem ostatním v jejich životech. Včetně takového Supermana.

Největší výzva pro každého muže je bezesporu milovaná žena. A to samé platí i pro BruceWayna a jeho alter ego Batmana. Možná že by teď raději čelil běsnění v podobě Jokera a Riddlera ve Válce vtipů a hádanek, než aby se připravoval na společný život se svou vyvolenou Catwoman. Ono se to totiž lehce řekne - zasnoubit se a následně oženit - už to ale není tak jednoduché, když jste Batman a nejlepší světový detektiv a chcete si vzít zlodějku Catwoman. To vás pak čeká hromada vysvětlování, představování a společných akcí. A kdo ví, zda je horší postavit se bejvalce, vysvětlit to bandě pubertálních výrostků nebo svému nejlepšímu příteli.

Pátý Kingův Batman funguje v podstatě jako samostatná kniha. Máme tu sice základní milostnou zápletku Báti a Cat, ale jinak příběh na nic nenavazuje a dokonce se zde i uzavírá úplným koncem. Vlastně tak máme možnost nahlédnout do trochu alternativního světa Temného rytíře.

Kniha je rozdělena do tří příběhů. A upřímně hned na začátek musím říct, že mě tady King víc než bavil a ukázal mi, že umí psát a má nápady. Na začátek nás příběh zavede do pouště, až k branám bájného Khadymu, do kterého musí Batsi a Cat společně vstoupit, aby společně čelili minulosti. Respektive aby čelili jedné z Bruceových dávných lásek - Talii al Ghúl - s tou to neměl náš hrdina nikdy zrovna jednoduché. Přeci jen je sice matkou jeho syna Damiana, ale také jí zase na druhou stranu zabil otce Ras al Ghúla. No a když přivedete k někomu takovému svou snoubenku, tak je na rodinné a dost krvavé drama zaděláno. A kdyby to nestačilo, tak se Alfréd mimoděk zmíní o zasnoubení před netopýřími svěřenci. Jejich reakce tvoří skvělou část příběhu. Druhý příběh je něco, co jste ještě u Batmana neviděli - komorní drama o tom, jak se Batman a Superman bojí a nechtějí zavolat jeden druhému ohledně zásnub. Prolínají se zde dvě linky se skvělou kompozicí a vtipem. A když si myslíte, že už je to nejlepší, hodí vás King v doprovodu Batman, Catwoman, Supermana a Lois Laneové na dvojité rande na pouť. Tenhle příběh je vtipný, budete se bavit, má skvělý děj a nápad. A když se pobavíte a zasmějete, je vám najednou dáno závěrečné smutné a dojemné drama o konci života. Emocemi závěr knihy doslova hýří, až leckomu ukápne slza. Bravo.

Tom King to neměl jednoduché. Ostatně ono by to asi nikdo neměl jednoduché, pokud by převzal tak silnou postavu jakou Batman je po jednom z jeho nejlepších scénáristů  -Scottu Snyderovi - který přinesl něco takového jako oblíbené „sovičky“. King se do toho vrhl po hlavě, ale nebudeme si nic nalhávat, dlouho se mu nedařilo o svých kvalitách přesvědčit. U prvního dílu jsme mu to odpustili, druhé dva ale rozšířily řady pochybovačů. Naštěstí u Války vtipů a hádanek se začalo blýskat na lepší časy a Operace zásnuby potvrzují autorův um dokonale. A vůbec se nesmíte nechat odradit názvem, protože to není žádná ubulená zábava pro holky se svatbou, vybíráním šatů apod., ale naopak je zde originální příprava na svatební šílenství v podání Batmana, Cat a jejich známých. Současných i bývalých. A ostatně i budoucích. Zajímavostí je, že kniha je uzavřenou kapitolou a může na ní navázat v podstatě cokoliv. Skoro tedy teď začínám litovat, že byl king u Batmana nahrazen James Tynionem IV.

King na stránkách knihy ukazuje, že umí vystavět zápletku v mnoha různých variantách - od takřka klasické superhrdinské rubačky na začátku, přes komorní drama dvou totožných a zároveň tolik rozdílných párů uprostřed, až po smutné drama o konci jedné životní cesty na závěr.

Kresbu si v knize rozdělili Joelle Jones, Michel Lark ,Clay Mann a Lee Weeks, které můžeme znát z jiných děl Znovuzrození. A pravdou je, že výtvarné pojetí celé čtveřice je víc než povedené a zvlášť Mannův výtvarný projev mám rád dlouhodobě. Tady je hodně hezky vyřešeno panelování v první části příběhu Batman/Cat a Superman/Lois. Kresba tak umně doplňuje scénář a je minimálně stejně povedená.

Když jsem viděl název „Operace zásnuby“, upřímně mě to nějakým nadšením nenaplňovalo, byl jsem skeptický a nijak zvlášť jsem se netěšil. Víc zmýlit jsem se asi nemohl. Tohle je zatím Kingův zdaleka nejlepší díl. Akce, emoce, originální nápady a příběh. U téhle knihy se zkrátka nebudete nudit a každý fanoušek Batmana si jí užije. Doporučení všemi deseti.

Koupit přímo u Crew!

Batman 5 - Operace zásnuby

Scénář: Tom King