Batman Detective Comics 7: Anarky

Gotham už má zase na kahánku. Na mezinárodním letišti přistává letadlo mrtvých s tajemnou nákazou. Joker opět spřádá své plány na útok na město. A k tomu všemu se musí Batman spojit s jedním ze svých nepřátel, aby zastavil opakování historie.

A jsme zpátky v éře DC New52. Ne, není to Jokerův novoroční vtip, ale opravdu nám v záplavě Znovuzrození vychází další příběh Temného rytíře a nejslavnějšího světového detektive v jedné osobě ze starší éry. A upřímně slovy klasika – díky bohu za ty dary – protože i přes hype okolo zatím rebirth není stále tím převratným komiksovým dílem. Ano, obsahuje lepší kousky, ale i ty se povětšinou koupou spíše ve vodách průměru, ač třeba zrovna Detective Comics Jamese Tyniona IV je světlejší výjimkou. Zpátky už ale k Anarkymu a jeho řádění.

Sedmý díl Detective Comics, o kterém dneska píšu, se skládá ze 4 hlavních příběhů. V tom prvním pod taktovkou Benjamina Percyho se Batman ocitá ve smrtelném nebezpečí. Na Gothamské letiště přilétá letadlo plné mrtvých, nakažených zvláštní a rychle se šířící chorobou. Rozjíždí se závod s časem za zjištěním původu nemoci a zachráněním jak města a jeho obyvatel, tak i Temného rytíře samotného, protože se nechtěně nakazí (jak jinak).  V druhém a nejdelším je hrozbě v podobě nového padoucha Anarkyho, kterému se povede vymazat záznamy obyvatel a všichni tak mají šanci začít znovu. Kdo se ale skrývá za maskou anarchie? A jak se vším souvisí Mad Hatter a šest mrtvých dětí? Batman se musí spojit s detektivem Bullockem a v kulisách zimního Gothamu vyřešit případ, než bude pozdě. Koncovka je jednosešitový kraťas, který v knize působí tak trochu zbytečně a navíc – cesta z bodu a do bodu b přes město plné magorů. No a pak tu máme závěrečný příběh Výročí, ve kterém musí v nedaleké budoucnosti Batman spojit síly s Riddlerem, aby společně zabránili Calendar Manovi v opakování roku nula.

Určitě už jsem to někde psal (nebo spíš několikrát psal), ale jednoduše mám rád povídkové knihy. Vždycky mě bavilo a stále baví sledovat, jak si s jedním hrdinou nebo světem poradí různí tvůrci a kam nasměřují své myšlenky. Rozehrávající Benjamin Percy (Temné noci – Metal, Znovuzrození DC: Green Arrow) přichází ve své části se zajímavým a svěžím příběhem, ale bohužel dostává málo prostoru. Ve dvou sešitech nemůže svou zápletku naplno rozjet a děj musí utnout dřív, než by bylo zdrávo. Škoda. Titulní příběh s názvem Anarky už je o poznání delší a pod taktovkou Francise Manapula hezky šlape sněhovými závějemi. Větší prostor příběhu svědčí a my dostáváme hezkou detektivku s pozadím šíleného aktivisty bojujícího za zdánlivou anarchii – odtud i název padoucha – anarchie = Anarky. A tady by možná kniha mohla skončit, protože kraťas Koncovka Briana Buccellata působí od začátku dokonce naprosto zbytečně – jen taková hláskovací cesta z bodu A do bodu B, navíc navazující na úplně jiný příběh, který jsme si mohli přečíst v rámci klasické Batmanovi řady od Scotta Snydera. Naštěstí si autor na závěr knihy napraví reputaci a přichází se story „Když budoucnost končí: Výročí“, která spojí Batmana s Riddlerem a má minimálně skvělý zvrat na konci. Scénáristicky je tak Anarky vítězí na body 3:1 v poměru dobrých a špatných příběhů.

Stejně jako se střídají scénáristi, mění se i výtvarná stránka jednotlivých příběhů. Když jsem knihu otevřel a uviděl Terminál, měl jsem pocit, že se vracím ke čtení Criminalu nebo Fatale – zkrátka kresba Johna Paula Leona mi naprosto připomněla skvělého Seana Phillipse a jeho drsný noirový styl. Kdyby takhle vypadala celá kniha, vůbec bych se nezlobil. Ale bohužel. Anarkyho si nakreslil sám Francis Manapul a vracíme se ke klasickému superhrdinskému mainstreamu – není to sice zrovna Jim Lee a jistá dávka osobitosti se mu upřít nedá, ale jinak ani neurazí, ale ani nijak zvlášť nenadchne. Ve Výročí se „vyřádili“ hned tři tvůrci a příběh to zbytečně dělí a tenhle prvek mi osobně vadil a přišel mi rušivý. Co vás ale tady hlavně zaujme, to je temnější grafické ladění, které podtrhuje, že budoucnost nebude úplně růžová.

Sedmý díl Batman Detective Comics z New52 je rozhodně povedeným přírůstkem do série. A rozhodně poráží Znovuzrození. 4 příběhy, každý jiný a svým způsobem originální a zajímavá kresba – to jsou hlavní pozitiva této knihy, která se neztratí a za oddechové přečtení stojí a pokud jste fanoušci Batmana a máte „načteno“ užijete si ji o to víc. Tak vzhůru zase do Gothamu!

Koupit se slevou v Comics Pointu!

Batman Detective Comics 7: Anarky

Scénář: Brian Buccellato, Francis Manapul, Benjamin Percy