Batman, který se směje

Batman a Joker, dva nesmiřitelní nepřátelé. Mstitel a muž zákona na straně jedné, psychopat a vrah na té druhé. Batman, který se směje má od každého část a díky tomu je tím nejděsivějším zločineckým géniem Temného mnohovesmíru. A noční můrou všech okolo.

Největší šok mi nezpůsobil Batman, který se směje. Největší osobní šok jsem u téhle knihy zažil ve chvíli, kdy jsem si uvědomil, že od českého vydání trilogie METAL Scotta Snydera uplynuly už skoro 3 roky. 3!!! Tady je jasně vidět, jak se život během posledních nelehkých let nějak slil do jednoho a člověk částečně ve své sociální bublině vypustil běh času okolo. Proč ale mluvím o Metalu? Inu protože právě tahle zběsilá série nám ukázala Batmana, který se směje, který spřádal své šílené plány a stal se nejikoničtější postavou série a vůbec univerza Temného rytíře posledních let. Téměř dokonalý psychopat, který strčí do kapsy i Jokera. Má totiž to nejlepší z Batmana a nejhorší z jeho nemesis. To je panečku kombinace.

Tak je tu máme zpátky – Batmana, který se směje a Scotta Snydera k němu.

Příběhová linka je docela jednoduchá. Batman, který se směje chce do Gothamu vypustit jed, který z Batmanova bydliště udělá semeniště zla a hříchu. A aby to neměl „hodný“ Batman moc jednoduché, tomu zlému sekunduje ještě Ponurý rytíř, který je odhodlaný zlikvidovat všechno, co se mu nelíbí a s čím nesouhlasí. Pěkná partička, co? Nakonec je ale trochu tradičně hlavních postav mnohem víc, byť se Snyder na své poměry drží relativně při zemi. I když jen v případě, že „při zemi“ znamená, že si zlý Batman přivádí za pomocí temného kovu Bruce ze všech možných realit, aby naplnili jeho děsně děsivé plány.

Ano, Batman, který se směje je taková „snyderovina“ v pravém slova smyslu a přesně tahle definice nejspíš určí, jak budete ke knize přistupovat. Všeho je prostě hodně – hodně akce, hodně příběhu, hodně krve, přestřelek, hodně výbuchů, hodně nápadů, udělátek, hodně Batmanů. Snyder opakovaně jakoby chtěl do stran komiksu nacpat každý nápad, který zrovna někde v hlavě najde a důsledky hromadění a zvětšování a bobtnání té hromady a směsice nápadů řeší až později, tak nějak za jízdy. Příběh má od první do poslední stránky spád, nezastavuje, nepolevuje a čtenář je pevně vsazen do křesla a zatíná ruce do opěrek.

Jak už jsem psal, tak Batman, který se směje je produktem Metalu. Na rozdíl od něj je ale novinka poněkud komornější a umírněnější a drží se více při zemi. Ruku na srdce, Metal byl prostě přepálený skoro až na hranici únosnosti a nutil čtenáře pochopit dění z mnoha příběhů a všechno si dát dohromady. Tady naopak dostáváme klasicky střižený příběh ale Batman vs. Záporák. Tedy s tím rozdílem, že tady je to Batman vs. Batman vs. Batman. Každý jiný, ale přesto částečně stejní Temní rytíři. A ač se kniha zdá jako jednorázový příběh, tak v DC slouží jako odrazový můstek pro další události, kterých se snad i my v dalších knihách dočkáme.

Co je na knize absolutní špička, to je kresba od věhlasného Jocka. Jeho syrový, drsný, naturální styl tíhne až k noiru a povyšuje knihu o stupeň výš. Gotham je v jeho podání pod nadvládou zlých i dobrých Batmanů temné velké město, kde byste rozhodně nechtěli žít. Kresba velmi výrazně táhne příběh a celý komiks vzhůru a povyšuje ho na další úroveň. Respektive z průměrného Snydera dělá nadprůměrného.

Posledním větou nechci říct, že by snad byl příběh špatný. Je dobrý, jen postrádá nějaký wow efekt něčeho nového. Naopak zde může trochu zůstávat pocit, že se jedná o dalšího Batmana v zažitých kolejích. Ve výsledku se ale, když pospojujete všechny střípky do celku, jedná o kvalitní kus, který stojí za přečtení.

Hodně příjemnou věcí na knize je překlad, který se povedl a sedí bez problému. A schválně si stáhněte z knihy přebal, protože obálka s Temným rytířem je parádní.

Batman, který se směje nebude nejlepší batmanovským příběhem, který si letos přečtete, tím zůstává Černé zrcadlo. Přesto se ale jedná o kvalitní a zajímavou knihu, kterou táhne k výšinám hlavně kresba a fakt, že se jedná o uzavřený příběh, který pochopíte i bez ostatních příběhů DC univerza, na rozdíl třeba od zmiňovaného Metalu. Byť je samozřejmě lepší mít „načteno“, aby vám neunikly různé detaily a spojitosti. Jsem rád, že se Snyder držel při zemi a v klidu a přinesl zase jednou temněji a komorněji laděný příběh. A jsem rád, že mohu říct, že Jock je záruka výtvarné kvality. Díky do Crew, že takové komiksy na trh přináší!

Batman, který se směje

Scénář: Scott Snyder

Kresba: Jock