Batman: Prokletí Bílého rytíře

Temný rytíř musí čelit nejen následkům, které dočasně příčetný Joker způsobil, ale i sám sobě, historii své rodiny, svým přátelům i nepřátelům. Rozpolcený Batman opět nemá snadný život.

DC Black Label. Dospělejší a temnější odnož klasických DC komiksů, které rozhodně nejsou vhodné pro děti a zároveň ukazují, že komiksy, a to ani ty superhrdinské, nejsou jen čtením pro děti a puberťáky. U nás se této odnože s láskou ujalo vydavatelství Crew a již nám stihlo naservírovat takové pecky jako Batman: Zatracení, Tři Jokery nebo třeba Hellblazera. No a taky trochu netypického Batmana s názvem Bílý rytíř, který se odehrává mi hlavní příběhové linie, a ve kterém se Joker tak trochu obrátil a postavil svět tak nějak vzhůru nohama, což Batman nepřijal úplně dobře. A právě na tuto knihu navazuje Prokletí Bílého rytíře.

A ano, než se zeptáte a já se budu pouštět kamkoliv dál, tak ANO, pokud jste nečetli a neznáte Bílého rytíře, tak nemá cenu a význam pouštět se do nové knihy. Příběh na sebe navazuje a události a okolnosti bez předchozí znalosti nedávají smysl.

Velmi nepravděpodobný spasitel Jack Napier alias Joker dal Gothamu naději a vidinu lepších zítřků. A vlastně udělal z Batmana, maskovaného hrdiny a ochránce, součást problému. Což se Báťovi úplně nelíbilo. Respektive nikdy své nemesis nevěřil a věřit nebude a nemůže. Nyní je z Jacka opět jeho zmalované zlodušské alter ego a je připraven to Temnému rytíři zase pěkně zavařit. Na pomoc si vezme Azraela. Společně pak nejen že stojí proti Batmanovi, ale pouští se i do historie celé Waynovi rodiny a víra v ochránce spravedlnosti klesá rychlostí padajícího letadla. Do toho musí čelit i rozkolům se svými spojenci a přáteli, protože vykopaná propast mezi nimi je širší, než aby šla jednoduše uhladit a víra se ztrácí v mlze nad gothamským zálivem.

Batman stojí pod světli reflektorů v roli, na kterou není zvyklí a z nabušeného hrdiny se stává uzlíček nervů a pocuchané víry a zdá se slabším, než kdykoliv dřív. Zkrátka Batman ač pod maskou získává lidské vzezření, slabosti a pochybnosti, kdy se snaží udržet aspoň své nejzákladnější hodnoty, když i ty se otřásají.

Prostor dostávají i další postavy – ano, je to hlavně o Batmanovi – svůj kus si uzme každý, ať už jde o Jokera, Azraela, Batgirl nebo Jimma Gordona. Každý dostává tak akorát prostoru, aby jejich účinkování nebylo jen prostým vyplňováním místa, ale zároveň nenarušovalo hlavní linii.

Sean Murphy, autor scénáře, udělal něco, o co se snažilo již mnoho autorů před ním – rozebrat Batmana a rozbít jeho svět na střepy. Není první, komu se to povedlo, ale z Prokletí máte skutečný pocit bezmoci, slabosti a tápání Batmana ve tmě. Ten hrdina chránící Gotham dostává větší rány, než může snést a snaží se udržet si tvář a své milované i nenáviděné město nad vodou.

Murphyho příběh není veselí, není to žádný klasický superhrdinský epos, kde jeden hrdina všechno zvládne levou rukou a pravou udrží svou femme fatale v náručí, zatímco palcem u nohy drtí úhlavního padoucha. Je to spíš civilní drama v komiksových kulisách. Všichni při čtení tuší, jak to celé dopadne, ale Murphy zároveň umně drží čtenáře v napětí a očekávání a nedaruje svému hrdinovi ani chvilku klidu a oddech.

Murphy se drží komplexnosti a síly svého příběhu a skvěle doplňuje a pokračuje v příběhu, který rozjel minule. A je to prostě dál parádní jízda netradičně pojatým Batmanovým příběhem od prvního do posledního panelu.

Další věcí, kterou komiks silně zaujme, je kresba. Za tou stojí (stejně jako minule) samotný Murphy, ale barvy knize propůjčil Matt Hollingsworth. A jeho barevná paleta naprosto skvělým způsobem doplňuje dospělé ztvárnění a vyznění komiksu, jeho depresi a zmar. Jakmile komiks čtete, dostanete se do toho správně, místy až noirového, Gothamu, který není hezký, je tmavý a špinavý a světlo rozjasňuje ty správně zásadní okamžiky. Za mě palec nahoru.

Svou kvalitní práci provedlo též vydavatelství české verze, kdy kniha vyšla v pevné vazbě s přebalem a velmi povedeným překladem.

Batman: Prokletí Bílého rytíře je více než skvělým pokračováním a přídavkem do značky Black Label. Na střepy drcený Batman se musí vypořádat se zcela novou výzvou a Joker s Azraelem si dělají z hrdiny místy trhací kalendář. Murphy n stránkách dokazuje, že ve svém oboru patří mezi ty nejlepší autory, ať už z pohledu scénáře nebo kresby a servíruje svého Batmana řádně propečeného na zlatém podnose. Obě knihy se vyplatí si přečíst a zařadit na čestné místo do sbírky komiksů s Temným rytířem. Lepšího nového Batmana za poslední dobu zkrátka nenajdete.

Batman: Prokletí Bílého rytíře

Scénář: Sean Murphy

Kresba: Sean Murphy