Batman - Špatný den

Stačí jeden špatný den, a váš život se od základu změní... V novém projektu nakladatelství DC se nám představí nejznámější netopejrovo protivníci v uzavřených příbězích. Každý z nich má své vlastní pohnutky, proč stojí na špatné straně. A my se můžeme vydat do hlubin zločinecké duše.

Penguin, Riddler, Mr. Freeze, Ra´s al Ghul, Clayface, Catwoman, Bane a Two face. Počkat! Nezapomněl jsem na někoho? Kam se poděl Joker! Joker, přátelé, si svúj "one bad day" již odbyl. V roce 1988 totiž vyšel jeho Killing joke (česky Batman: Kameňák a další příběhy, CREW, 2013), který napsal legendární Alan Moore. Ten komiks byl přelomový: Joker se změnil z Pochmurného žertéře v pěkně děsivého, vraždícího maniaka. Od té doby na Jokera již nikdo nenahlížel jen jako na blázna a šaška. Stala se z něj noční můra města Gotham. To samé chtěl scénárista Tom King dopřát i ostatním padouchům: Vytáhnout je z posměšného balastu let minulých a ukázat je v jejich ryzí, sakra nebezpečné podobě. Jestli se mu to povedlo konečně můžeme posoudit sami: Nakladatelství CREW vydalo první dva příběhy, konkrétně Penguina a Riddlera.

Batman: One bad day jsou uzavřené příběhy, kde - podobně jako v Gotham central - hraje prim město samotné, pomalejší tempo a přízemní pohled. Jak sám autor Tom King říká, One bad day není superhrdinským komiksem - je to temný, noirový pohled na město dole a jeho špinavé ulice. Je to Batman s nádechem příběhů Eda Brubakera. A to mi sakra vyhovuje! Protože stejně jako při četbě Gotham centralu, tak i zde víte, že Batman tam někde je. Rozhodně ale nechcete, aby se objevil a všechny zachránil (v případě našich záporáků všechno pokazil).

První kniha nás ale přesvědčí tak trochu o opaku. Hned na začátek poznáme Oswalda Copplebotta jako muže stojícího na samém dnu společnosti - není to Penguin, vládce podsvětí. Je to Copplebott, kterému z jeho impéria zbylo dvacet dolarů. Není ale zlomený. A chce své impérium získat zpátky! A jestli mu na to bude stačit těch dvacet dolarů? To musíte zjistit sami. Oswaldovi hned od začátku prostě musíte fandit. Klasická cesta na vrchol - snad - bude korunována úspěchem a netopejr bude poletovat někde jinde.

Oproti tomu Riddler, to je jiná liga. Tady si budete velmi rychle přát, aby se Batman objevil a zachránil nás, protože Tom King udělal s Riddlerem to samé jako Alan Moore s Jokerem. Po tomto příběhu s názvem Strašidelné otěže už na Riddlera nebudete koukat jako na druholigového maníka. Tady se nám ukáže jako chladnokrevná bestie ve stylu Moriartiho z oceňovaného seriálu Sherlock. Je vypočítavý a po čertech nebezpečný. A jistý si před ním nemůže být ani Batman!

A právě zde se nachází jediné zrnko písku v jinak pečlivě fungujícím stroji. Je to právě ta nevyváženost příběhů, která mi na knize vadila. Riddler je jasná topka; je to správně temné, gradující, strašlivé a neúprosné. Riddler je prostě nezastavitelný! Oproti tomu příběh s Penguinem je při nejlepší vůli lehce  nadprůměrný a na můj vkus těžko uvěřitelný. Mezi Penguinem a Riddlerem zeje příliš hluboká propast - jak příběhová, tak výtvarná. Naštěstí nemůžu mluvit o rozporuplných pocitech. Batman - Špatný den je parádní minisérie, chytlavá a čtivá. Jen mě mrzí, že Riddler nedostal samostatnou knihu v hardbacku, jako zmiňovaný Kameňák. V knihovně by jim to vedle sebe setsakramentsky slušelo!

KOUPIT KNIHU BATMAN - ŠPATNÝ DEN 1 PŘÍMO U CRWE

Batman - Špatný den: Penguin a Riddler

Tom King, John Ridley, Guiseppe Camuncoli, Mitch Regards