Batman/TMNT Adventures

Když jsem nedávno dočetl první dobrodružství Batmana a želváků, které nám přichystalo nakladatelství Crew, byl jsem rád po ohlášení vydání druhého crossoveru. O to víc mě hřálo u srdíčka, že tohle je ten Batman, na kterém jsem vyrůstal - klasika Batman: The animated series utvářela můj pohled na netopýřího muže. Jen hádejte co se stane, když k tomu přidáte nějaké želví teenagery.

Pokud to nevíte, tak nejlepším komiksovým seriálem všech dob je právě Batman: The animated series. Gotham je správně gotický, připomínající hrozivé město budoucnosti Metropolis ze stejnojmenného filmu. Batmobil klasický a Netopejrovi navíc svítí oči. Tahle pecka z roku 1992 se zaryla pod kůži nejenom mě, ale mnoha milionům fanoušků po celém světě. O to víc jsem se těšil na to, že další střet mezi Batmanem a želvákama bude tvořen právě v duchu zmiňovaného animáku.

Co říci k příběhu? Pokud jste četli prvního Batmana/TMNT, v podstatě znáte i tuto knížku. Jasně, jde o crossover, jde o zábavu! Nikoho nezajímá hledání Svatého grálu nebo nesmrtelnosti jsoucna. Hlavní je rozbít někomu držku a prohodit při tom pár hlášek. Možná to působí dojmem, že celou věc příliš zlehčuji, ale není tomu tak. Považte sami: Jak v New Yorku, tak v Gothamu se začali objevovat mezidimenzionální brány, jimiž proudí gothamští kriminálníci čile oběma směry. Je na Batmanovi a želvách, aby zjistili proč se ony brány objevují a jak tomu všemu zabránit...

Neboli splácejte nějakou kostru, vyberte nejhorší zlosyny obou světů a dejte je do kupy. A uvidíte, že to bude fungovat. Ale zpátky ke komiksu samotnému. Víte, moc a moc bych vám chtěl napsat, že to je skvělý čtení plný super hlášek atd., ale ono to tak není. Batman/TMNT adventures jsou sice dobrým komiksem, nicméně těžko po nich sáhnete dvakrát. Samozřejmě se najde pár vtípků, o zábavu se nám jako vždy stará Michelangello (kdo jiný taky, že?), ale celkem vzato je to právě spřízněnost se seriálem, která tento komiks sráží v mých očích na kolena. Seriál je správně temný a pochmurný, což se autoři snažili přenést i do komiksového Gothamu, bohužel o to nepatřičněji vypadají na stránkách želváci. Jejich působení je místy zbytečně šroubované a křečovité, což se autoři snaží zachránit nějakým tím fórkem. Naštěstí se jim to většinou daří. Jiné to je, když se z newyorských stok přesuneme do gothamské noci, protože najednou je seriál zpátky, oblohu brázdí policejní vzducholodi a kolem se tyčí temné mrakodrapy... Bohužel si tuto linku dlouho neužijeme, protože opět sledujeme dění Batmana v New Yorku. Stejně tak nechápu, proč se všichni snaží do crossoverů vecpat co největší počet postav? Ze stránek tak na vás vyskáčou všechny známé i méně známé (potažmo neznámé) hordy mutantů nebo bláznů z Arkhamu. Pravověrný fanoušek bude možná potěšen když uvidí, že na dvou stránkách se objevil jeho oblíbený padouch, rozhodně to ale nepřispívá k přehlednosti děje. Záporáci jsou většinou na několika stránkách vyřízení a my se můžeme pohnout dál.

Abych ale jen nehanil. Ano, i zde jsem našel pár překvapení, zvláště až zjistíte, kdo za tím vším stojí. Není nad to uvést na scénu nového záporáka, jehož ďábelský plán se posléze vysvětlí a vy si můžete klepat na čelo, že vás to nenapadlo dřív. Mě ale tenhle "Deus-ex machina" přístup nechává chladným, dle mého soudu je to trochu jednoduché. Mějme ale na paměti, pro koho je tento komiks určen.

Ano, čtenáři starší patnácti let to nejspíš nejsou. Množství vtípků které nám autoři servírují na stránkách je jednodušší povahy, pochopitelné na první dobrou. Ale za to se nemůžeme na autory zlobit.

Mathew K. Manning, který napsal Batman/TMNT adventures je scénáristickým matadorem podepsaným pod řadami jako jsou Batman, Teen titans, Scooby-Doo nebo právě TMNT. Jeho tvorba je cílená na mladší čtenáře, což se obrazí i v tomto komiksu. John Sommariva stojící za vizuální stránkou je známý hlavně díky své tvorbě pro IDW, konkrétně jeho práci na Star Wars adventures. Samozřejmě, pokud jste kreslíř u IDW a máte charakteristický cartoon styl, objevíte se i u řady TMNT a nejinak je tomu i zde...

Komiks Batman/TMNT adventures můžu s klidným srdcem doporučit všem náctiletým fanouškům, je to celkem zábavná jízda. Pokud ale s nostalgickým úsměvem na rtech očekáváte dech devadesátkového batmanovského animáku, raději nečekejte nic a budete jen mile překvapeni. V opačném případě se totiž může lehce stát, že se nevyhnete zklamání.

Batman/Želvy nindža adventures

Mathew K. Manning, Jon Sommariva

Rok vydání: 3/2018