Bazilišek

Nadpřirozené schopnosti nedělají ze svých držitelů jen hrdiny, ale naopak se mohou odporně zvrhnout. A po krvavém řádění nastává čas ještě krvavější pomsty.

Jméno Cullena Bunna musí být všem čtenářům komiksů nejen ve světě, ale i u nás díky vydavatelství Comics Centrum velmi důvěrně známé. Je totiž právě on, kdo stojí za vynikajícími sériemi Odkaz rodu Blacků, ale hlavně Pochmurný kraj, která u nás již vyšla celá včetně dvou pokračování ve formě „Odkazu“. A v Comics Centru se rozhodli zůstat americkému scénáristovi věrní i v roce 2024 a tak jsme se dočkali originální knihy Bazilišek. Ta na rozdíl od předchozích příběhů přichází v souborném, pěkně macatém, více než 300 stránkovém vydání, čítající celých kompletních 12 původních sešitů řady Basilisk – Bazilišek.

Asi nikoho nepřekvapí, že nový Bunnův příběh není nic pro děti, ale „pěkně“ krvavá, hororová a drsná jízda. Pětice lidí vystupujících skoro jako jedna rodina je obdařena nadpřirozenými schopnostmi reprezentujícími do jisté míry pět lidských smyslů – hmat, chuť, čich, sluch a zrak. Na tom by nic tak zvláštního nebylo a řekli byste si fajn základ superhrdinské ságy, co tam máte dál? Jenže tady se opravdu o hrdiny nejedná a naopak všech pět schopností je pořádně děsivých a směřujících k ničení, destrukci a smrti. A proti téhle ničivé pětici stojí Hanna. V podstatě úplně obyčejná Američanka z nitra Apalačských hor, která je hnána touhou po krvavé pomstě za jejich řádění, kterému podlehla její rodina. Proč ale Bazilišek? Protože smysl zraku a jím oplývající tajemná Regan, jedna z pětice, které se postaví svým „sourozencům“ a pomáhá Hanně na její cestě za pomstou.

Jak se ale nadpřirozené schopnosti objevily? A jsou vůbec jejich představitelé lidé? Kdo je tajemná Chiméra a vražedný kult následující hlavní postavy?

Zápletka je tedy jasná – tajemná pětice, respektive čtveřice, s nadpřirozenými schopnostmi terorizuje a ničí americký venkov a zanechává za sebou smrt a krvavou zkázu. A proti tomu stojí příběh o pomstě a cestou za ní. Pořádně krvavou cestou, lemovanou smrtí kam se podíváte.

Cullen Bunn své mistrovsví a um předvedl již v Pochmurném kraji, který si třeba u mě uzmul místo v top10 oblíbených komiksů. Zda jsem se na Baziliška těšil? Zbytečná otázka. Bunn je velmi dobrým hororovým a mysteriózním scénáristou, který umí vystavět celý svět a příběh na poměrně nenáročných dialozích a otevřeném prostředí, které si pohrává se čtenářovou myslí a dává všem velký prostor pro vlastní představivost. Kniha kombinuje jak klasické dialogy, tak zápisníkové myšlenky hlavní hrdinky Hanny, díky níž se příběh stále více prohlubuje a ukazuje čtenáři své směřování. Působí to dobře a velmi přehledně, stejně jako úvod každého jednotlivého sešitu, který ukazuje události z minulosti, které vedli k současnému dění, ať už částečný původ celé pětice záporáků, jejich řádění, ke kterému se váže pomsta, ale i Hannu a důvod jejích vlastních výčitek a vnitřních démonů. Celý scénář má strhující tempo od počátku do konce a tlačí čtenářovu zvědavost na maximum do dalších sešitů a odhalování skrytých tajemství a záhadné podstaty.

Příběh je povedený, dobře plynoucí, gradující, tematicky silný a dobře zasazený, ale byl by poloviční nebýt stylové kresby německého výtvarníka Jonase Sharfa. Ten svůj grafický projev dynamicky mění od vybledlého retro stylu ve flashbackových panelech na počátcích kapitol, až po realistický, temný a dynamický styl současného dění. Scharf si umí vyhrát nejen s kresbou jako celkem a procítěním dění ve spojení s Bunnovým scénářem, ale stejně tak si velmi dobře hraje i s těmi nejjemnějšími detaily, ať už se jedná o drobnosti v pozadí, ale hlavně jednotlivé, i třeba vedlejší nevýznamné postavy. Díky tomu působí komiks skutečně živě, dynamicky a opravdově. Velkou porci práce na kvalitní kresbě samozřejmě nese Alex Guimaraes se svými barvami, který umně dotváří grafické dílo téměř k dokonalosti. Můžete si myslet, že scénář je slabší, než se zdá subjektivně mě, ale všichni musí uznat, že grafická stránka téhle knihy je perfektní.

Snad jedinou věcí, která mi u Baziliška vadila je nezodpovězení některých otázek, které zůstávají i po konci knihy otevřené ve vzduchu. Ale zároveň se nemůžu ubránit pocitu, zda to Bunn neudělal schválně, aby si o to víc pohrál s myslí a představivostí čtenářů.

V podání Comics Centra se celá série Bazilišek dočkala kompletního vydání v jednom tlustším svazku čítajícím úctyhodných více než 300 příběhu, ale také galerii obálek. A musím opakovaně říct, že je to jednoduše skvělé řešení. Příběh Baziliška je, aspoň pro mě, natolik pohlcující, že mi trvalo pouhé dva večery, než jsem všech 12 sešitů proletěl a představa čekání na další kapitoly by pro mě byla skoro neúnosná. A to, že to dobře vypadá asi ani zmiňovat nemusím.

Srovnávat Baziliška třeba s některými knihami Stephena Kinga by asi bylo hodně odvážné, ale právě na mistra hororu jsem si u čtení mnohokrát vzpomněl. Jistě nebudu sám, kdo najde několik styčných ploch, a mám pocit, že Cullenn Bunn úspěšně stupňuje svůj um a ukazuje, že je velmi dobrým současným scénáristou. Ostatně byl bych jen rád, pokud by od něj vyšly v českém překladu další komiksy. Bunn přináší svou Chiméru k životu a předvádí čtenářům svůj příběh pomsty, smrti a krvavé cesty v dokonalém grafickém provedení dvojice Sharf a Guimaraes a celá trojic vytváří jedno z pro mě nejpříjemnějších překvapení letošního roku.

Knihu můžete se slevou koupit přímo u Comics Centra!

Bazilišek

Scénář: Cullen Bunn