Caravaggio

Nezkrotný bohém a snílek, který pro ránu nešel daleko. Muž, jehož obzory sahaly mnohem dál, než si tehdejší společnost troufala připustit. Takový byl Caravaggio. Ten se nám nyní představuje jako nejnovější přírůstek edice MDEK. A navíc v podání Milo Manary.

Michelangelo Merisi de Caravaggio byl italský malíř. Vznětlivý, bourající zavedené postupy a využívající na svou dobu pokrokovou hru světla a stínu, která dala jeho obrazům punc reálnosti do té doby nevídaný. Bývá považován za jednoho ze zakladatelů barokního stylu figurální kresby a nutno podotknout, že právem. Není tedy divu, že soudobý milovník komiksové figurální kresby - Milo Manara - vzdal velký hold svému krajanovi formou nejobsažnější: Historický komiksem.

Rok 1592. Itálie je rozdělená na městské státy, moc má v rukou církev a správný muž nechodí bez kordu ani do krčmy. Pupkem světa je Řím, kam se vydává i mladý a talentovaný Michelangelo Merisi, aby zde hledal štěstí a splnění svého snu: Malovat obrazy pro prostý lid. Právě zde začíná náš příběh, který nás ve dvou albech provede nejvýznamnějšími momenty Caravaggiova života. Poznáme jeho prchlivou povahu i snahu o nalezení míru. To vše na pozadí historické fresky nelítostného středověku.

Hned na začátek je třeba trochu usměrnit ty z vás, kteří si po přečtení autorova jména představují jen erotický komiks. O nahá ňadra v Caravaggiovi není nouze, přesto je zde Manara umírněný. Na sex dojde, na vystrkování oblých ženských zadnic také, nicméně autor nechtěl předvádět orgie na každé stránce. Zde je to spíše každodenní součást pulzujícího života Říma. Nečekejte tedy od Caravaggia pouze erotiku: Seznam použité literatury, se kterou autor pracoval, dává jasně najevo, že se Manara snažil držet historických reálií co nejvíce. Tomu napovídá i fakt, že ve své době hojně diskutovanou Caravaggiou bisexualitu (či přímo homosexualitu) zde Manara lakonicky odbývá v jednom panelu... Přesto je z knihy cítit poctivá dřina, vykreslené prostředí vtáhne čtenáře do děje. Nevadí ani fakt, že spousta událostí se odehrává mimo panely a italové jsou jak známo ukecaný národ, tudíž se i zde hodně mluví a mluví. Sám autor nám pak připravil pár vysvětujících poznámek, abysme se pokud možno neztráceli. Milo Manara ale nezklamal a vytvořil komiks hodný přívlastku "Mistrovský".

Ale pozor! Milo Manara na to nebyl sám! Je třeba nalít si čistého vína a zásluhy spravedlivě rozdělit. Caravaggio by byl komiksem nadprůměným nebýt krásných velkých panelů vykreslujících prostředí středověkého Říma a jeho architekturu. Díky nim je komiksem vpravdě úchvatným. A zde se ke slovu dostává další italský mistr. Tím je Giovanni Battista Piranesi. Italský grafik, který se narodil nějakých sto let po Caravaggiově skonu. Přesto se zasloužil o vizuální podobu manarova komiksu. Piranesi se totiž živil jako grafik. Při tvorbě svých děl čerpal ze zkušenotí nasbíraných při studiu  architektury a proslavil se sérií obrazů Smyšlených žalářů a Vedut Říma. A co má Batista společného s Manarou? Víc, než si myslíte! Manara doslova překreslil některé nejznámější grafiky přímo do svého komiksu, čímž mu dodal na věrohodnosti a nakopl celou knihu tím správným směrem. Totiž uvěřitelností světa, který se odehrává na stránkách knihy. Např. hned na první straně je Batistova grafika mostu s názvem Ponte Salario. Takových příkladů je vícero. Člověk  si užívá příběh a najednou se dívá na reprodukci obrazu Porta Maggiore olim Nevia od jiného významného grafika, Giuseppe Vasiho! Kniha Caravaggio tak dostává další rozměr, kdy Milo Manara čtenáře zasvěcuje do děl mužů, ke kterým vzhlíží s respektem. A to je jen dobře. Stejně tak se autor neubránil malým vtípkům v podobě Caravaggiových děl, které jsou rozmístěné porůznu po stěnách hostinců, paláců apod. Komiks tak přesahuje své původní zadání a s trochou nadsázky ho lze brát jako výpravu do historie italského umění!

Milo Manara stvořil v Caravaggiovi velkolepou fresku. Představuje nám horkokrevného umělce, jehož schopnosti formovali budoucí pokolení. Nemalou zásluhu na tom má i genius loci středověkého Říma s jeho nezapomenutlenou atmosférou. Nebýt toho, z Caravaggia by byl velmi dobrý životopisný komiks. Ale díky vtipu a schopnostem Milo Manary je z toho dílo nezapomenutelné.

KOUPIT CARAVAGGIA PŘÍMO U CRWE

Caravaggio

Milo Manara