Criminal 3: Noční rozhodnutí

Deset let od vydání prvního dílu je zpět legendární Criminal Eda Brubakera a Seana Phillipse. A pořád je to nechutně temně dobré čtení.

Nedávno jsme si dali opáčko prvního dílu skvělé série Criminal, kterou do našich knihkupectví přináší BB art (článek zde) a už tu máme díl třetí a nejspíš i závěrečný. Mezi původním vydáním jedničky a trojky uplynulo skoro 10 let a bylo to tedy pořádně dlouhé čekání na pokračování dost možná nejlepší noirové série osvědčené dvojice Brubaker – Phillips. Jasně, život nám zatím vyplnila Zatmívačka, Fatale nebo Gotham Central, ale ruku na srdce, Criminal je prostě jiný a jedinečný a oba předchozí díly jsou pevnou součástí mnoha komiksových sbírek (nejen) českých čtenářů. Trojka tedy byla dychtivě vyhlížena.

Hned na úvod je třeba říct, že třetí díl je v mnoha ohledech jiný. A ne, nemluvím jen o obálce, která ztratila ne své strohosti a dostala spoustu motivů a barev. Ed Brubaker po vydání druhého dílu nebyl rozhodnutý, zda v Criminalu pokračovat, či nikoliv. V mezidobí tak vznikla např. zmiňovaná Zatmívačka. Naštěstí ale autor svůj opus magnus úplně neopustil a mezi lety 2015-2019 postupně nepravidelně vycházela jednotlivá čísla a příběhy, a všechno bylo nakonec spojeno do knihy Noční rozhodnutí. Z tradiční koncepce trojice příběhů ale sešlo a v trojce dostáváme na stůl celý dvojnásobek – tedy šestici různě dlouhých povídek a novel. Zároveň je třeba říct, že Brubaker se v knize méně soustředí na jádro příběhu, ale naopak více pracuje s jednotlivými postavami. Jo a taky je dost důležitým faktem, že kniha navazuje na své starší díly, a pokud je neznáte, byly byste při čtení lehce (čtěte hodně) zmatení. No a co tedy na čtenáře čeká?

Pokud jste četli předchozí díly – a znovu opakuji, že je to skoro nutnost – pak vám jistě jméno Lawless není cizí. Ano, Tracy Lawless byl hlavním „hrdinou“ některých předchozích příběhů a čtenář nyní dostává možnost podívat se hlouběji do zákoutí jeho rodiny, ať už se jedná o jeho bratra Rickyho nebo otce Tegga, v obou případech pěkně vypečené zločince. Dokonce se s touhle povedenou rodinkou setkáváme hned v pěti z šesti příběhů a můžeme se tak hlouběji ponořit do špinavých zákoutí zločinecké famílie a jejich vztahů. A musím říct, že to propojení a navázání s předchozími knihami a příběhy je skutečně povedené a Brubaker drží otěže příběhů pevně v rukách.

Většina příběhů (tedy vlastně všechny kromě Mí hrdinové byli vždycky feťáci – snad nelžu, protože tahle povídka je celkově taková jako po drogovém tripu, vymykající se běžným standardům Criminalu) dějově předchází předchozím dvěma knihám. Jedná se tak hned o dvojitý návrat zpět. Jednak do světa Criminalu jako takového, a pak do historie dříve známých postav. Jednotlivé příběhy a jejich kousky perfektně doplňují životní mapy a události, které se odehráli a čtenář má možnost poskládat si v hlavě celé skládačky a doplnit si neznámé.

Divošský meč

Hned v úvodu začneme ve vězení. Tegg Lawless se hrabe ve starých komiksech, ve špíně vězení a my se můžeme podívat blíže na otce jednoho z titulních „hrdinů“ série.

Smrtící ruce

Osobní zpověď autora? Dost možná přesné označení. Tracy Lawless to s rodinou neměl zrovna snadné, zvlášť když ho jeho otec Tegg v létě místo k moři vozil po loupežích a dalších kriminálních zážitcích.

Mí hrdinové byli feťáci

Pamatujete si na holčičku, která figurovala s Leem Pattersenem v první knize? No tak se hezky usaďte, tady se o ní dozvíte víc v dosti netradičním, i když tradičně bezútěšném výletě.

Noční rozhodnutí

Že celá rodina Lawlessů není zrovna banda dobráků k pohledání, to už tak nějak všichni víme. Podívat se ale na zoubek Rickymu, to můžete až zde.

Zlý víkend

Comic Con je fajn. Tedy pokud jste fanoušek komiksů a plníte si své nerdí sny. Pro trochu zatrpklého autora to může být docela opruz. Nebo spíš pořádně drsný střet s realitou.

Sirotci

Ricky Lawless opět na scéně a sjetý víc než Vlk z Wall Street ve své nejslavnější době. A v tomhle stavu se blbě usmiřuje a plánuje.

Ano, třetí Criminal je jiný. Nebudu tvrdit, že je špatný, protože mě pořád hodně baví. Jen je jiný a je to znát. Osobně Eda Brubakera nemám za komiksovou modlu, i když mám potřebu přečíst si každý kousek, který od něj u nás vyjde. K sérii Criminal jsem se dostal (a ano, stydím se) až teprve nedávno, ale okamžitě jsem jí propadl. A proto jsem se na pokračování hodně těšil a byl jsem zvědavý, s čím autor přijde. A výsledek mi vlastně docela vyrazil dech. Akorát se nekonalo to prvotní „wow“, ale ten efekt se dostavoval tak nějak postupně, s každou další stranou se nabaloval a s každou další povídkou, jak se více otevírala změť příběhů, jsem si stále více pomyslně sedal na zadek.

Brubaker si stále stejně umně hraje se čtenářem a nestřílí všechno očividně do popředí, ale i menší detaily či postavy v pozadí mohou hrát velkou roli. Ostatně právě na postavy je třetí Criminal mnohem více zaměřený (subjektivně). Brubaker si svou jízdu očividně užívá a servíruje příběhy, které na první pohled jakoby ani nezapadaly do špinavého a zakouřeného světa. A pak přijde zvrat a nikdo není ponechán na pochybách, že přesně tohle do Criminalu patří.

Sean Phillips by mohl být takřka označen za Brubakerovo dvojče, dvorního pomocníka, bratra v komiksu. Každé dílo, na kterém tahle dvojice pracovala je jedinečné a ani Criminal 3 není výjimkou. Osobitý, drsný, skoro neuhlazený styl dotváří skvěle noirovou atmosféru a surovou atmosféru příběhů rozvíjejících se v panelech.

V knize už tradičně najdete hromadu bonusového materiálu – ukázky scénářů, skic, eseje tvůrců, úvodní slovo, obálky. Inu taky je to nějakých 70 stran materiálu, což je občas rozsah samostatného komiksu. I to vypovídá o vskutku luxusním deluxe vydání české verze.

Dodávat cokoliv dalšího by asi bylo zbytečné. Criminal 3 je zkrátka více než důstojným pokračováním dnes už takřka legendární komiksové řady, ve kterém Brubaker s Phillipsem dokazují, že i přes mnoho tvůrčí let mají stále co nabídnout a na jejich geniální chemii se vůbec nic nezměnilo. Je to drsné, surové, noirové, ale i krásné – je to zkrátka kniha, která vám v knihovně nesmí chybět.

Koupit se slevou v Comics Pointu!

Criminal 3: Noční rozhodnutí

Scénář: Ed Brubaker