Dítě v domě

Rozdělte si role rodičů a postavte se společně největší výzvě – postarat se o miminko!

Určitě si vybavíte projekt vydavatelství Albi s názvem Den deskovek, ve kterém se na bázi soutěžní reality show na platformě youtube, vybírají deskovky českých autorů a nadšenců, které vydavatel vydá. Respektive vydá vítěznou hru, která obstojí před odbornou porotou, ne jen tak něco. No a právě hra Dítě v domě v tomto projektu uspěla, a proto si menší karetní počin Venduly a Vladimíra Arazímových můžeme nyní zahrát.

Hra je určena pro 2 hráče od 6 let a s herní dobou okolo 20-30 min. Každý z hráčů se ujme role jednoho z rodičů – matky či otce – a v průběhu dvou kol se společně snaží splnit potřeby miminka a nepřijít o jeho spokojenost. Tak se na ní mrkneme.

Hra působí hned na první pohled poměrně minimalisticky. Pod víkem menší obdélníkové krabičky najdete v podstatě jen 3 věci – pravidla, žetony a karty. Pravidla jsou jednoduchá, lehce vysvětlitelná a přístupná a během jednoho přečtení celou hru pochopí i nezkušení hráči. Herní komponenty jsou udělané pěkně a vystihují téma hry, ať už se jedná o žetony srdcí – spokojenosti nebo 76 karet rozdělených do několika skupin. Pro každého z hráčů je připraven jeden balíček (tematicky otec a matka), které se lišíš jednak rubem, jednak speciálními kartami s jedinečnými schopnostmi. Dále zde máme 20 karet potřeb miminka rozdělených na jednodušší a složitější, ať už jde o hraní, přebalování či mazlení a k nim karty miminka spícího, příručku pro rodiče a 4 karty spokojenosti. Líbí se mi ilustrace na kartách. Jejich styl je možná jednodušší, ale pěkný a funkční a vypadá jako z ilustrované knížky, no inu, o miminkách – a já to můžu říct, protože jednoho cvrčka máme aktuálně doma.

Herně není hra nic extra složitého. Každý hráč si vezme jeden balíček karet, rozhodne se jakou speciální kartu ze dvou využije a všechny karty zamíchá a vytvoří dobírací hromádku. Z karet potřeba a spícího miminka se vytvoří balíček o 13 kartách (vrchní je příručka) a na 4 karty spokojenosti se rovnoměrně po třech rozdělí žetony srdíček. Hra probíhá na dvě stejná kola. Začínající hráč si vezme kartu příručky a odhalí si pro sebe 8 vrchní karet z balíčku potřeb. Na ty se podívá, ideálně si je zapamatuje a odvypráví příběh – miminko potřebuje přebalit, pak najíst, hrát si, znovu přebalit atd., zkrátka podle dobraných karet. V nezměněném pořadí je následně vrátí navrch balíčku. Každý hráč si dobere šest karet a jde se hrát.

Každé kolo se skládá z několika tahů, kdy hráči vždy oba zahrají jednu kartu z ruky, k těm se otočí a vyhodnotí vrchní karta potřeby miminka a pokračuje se dalším obdobným tahem. Vtip je v tom, že potřeby miminka jsou specifické a hráči je musí plnit, jinak přicházejí o žetony srdíček a jakmile z jedné ze čtyř karet přijdou o všechny, prohrávají. Základní karty musí splnit aspoň jeden hráč, pokročilé oba (nebo pomocí vylepšených karet). Pokud kartu nesplníte, přijdete o jedno srdíčko na dané kartě spokojenosti. Není to nic složitého. Pokud se vám v průběhu dvou kol podaří „přežít“ rodičovství, zvítězili jste. Jinak oba hráči prohrávají.

Dítě v domě je pěkná malá karetka. Není to kdovíjak osvětová hra, ale příjemně plyne, nápady jsou dobré a funguje. Na krátkou oddechovku pro dva ideální. Tedy pokud nemáte dítě v domě i bez hry, to se tak leda budete vztekat, že to herní vám spí víc než skutečné.

Zpracování je minimalistické, ale hezké. Osobně se mi líbí ilustrace na kartách a jejich zpracování. Všechno zkrátka funguje.

Líbí se nám herní prvky v podobě memorování jedním z hráčů potřeb miminka a nutnost to převyprávět spoluhráči a zapamatovat si pořadí karet, aby hráči hráli to co potřebují ve správnou dobu. S tím souvisí i zajímavě pojaté dobírání karet. To totiž neprobíhá automaticky jako u jiných her, ale i k němu je potřeba zahrát kartu – musíte se tak domluvit, aby váš spoluhráč splnil podmínky, když vy si potřebujete doplnit ruku.

Ostatně celkově je samozřejmě kooperace jádrem hry a bez ní se neobejdete. Na každém tahu je třeba se domlouvat a přemýšlet, protože jen společnou kooperací bude vaše dítko šťastné.

Do hry určitou měrou promlouvá i náhoda. Ono se prostě může stát, že vám karty nechodí úplně dobře a potřeby nepokrýváte zrovna ideálně. Můžete si sice karty „vyměnit“, ale k tomu musíte kartu zahodit a vzhledem k tomu, že se balíček doplní vždy jen na začátku kola, nemusí to být vždy ideální volba.

Hra není herně nijak složitá a věková hranice je plně odpovídající. Byť já bych asi hru i vzhledem k tématu doporučil zejména párům – a to ideálně takovým, než si pořídí děti.

Dítě v domě je fajn malá milá karetka, kterou si můžete zabalit sebou i na cesty, a kterou si zahrají i dva po celém dni unavení rodiče během do maximální doby 30 min. Nemusíte nic moc vymýšlet a přemýšlet nad kombinacemi nebo složitostmi, stačí si pamatovat karty a jejich pořadí a vymyslet jak ideálně opakovaně uspokojovat potřeby vašeho mimča. To herní sice bude v pohodě, i když to nezvládnete, ale pozor, protože to skutečné vám žádný přešlap jen tak neodpustí a vaší sníženou schopnost plněných svých přání ocení minimálně pár minutami breku.

Hru můžete koupit u Albi zde!

Dítě v domě

Autoři: Vendula a Vladimír Arazímovi