Elrik ve světě krutosti

V dobách, kdy fantasy žánr byl mladý a koldokola opisovaný dle pánů Tolkiena a Howarda, spatřil světlo světa Elrik z Melniboné. Churavý, neduživý albín, který vládl prastaré a kruté říši. Svého času tak Elrik z Melniboné formoval zcela nový žánr dark fantasy. Nyní je Bílý vlk zpět v parádním komiksovém hávu!

"Despiration is the English way."

Elrika z Melniboné si vysnil Michael Moorcock již v roce 1972. V tom samém roce britští Floydi pracovali na přelomovém a nadčasovém albu The Dark side of the Moon,odkud pochází i citát v záhlaví. A v případě Moorcockova Elrika je to velmi trefné. Do té doby bylo fantasy plné vznešených Elfů a svět Sword&Sorcery zase oplýval nabušenými Conany a proradnými černokněžníky. Moorcocka už unavovala ta stále stejná šablona. I vysnil si říši Melniboné: prastararé království, kde lidské obětiny byly na denním pořádku. Melnibonští vládci byli silní, obávaní a budili hrůzu. Aby také ne, když se jednalo o Dračí krále a velmi mocné čaroděje Chaosu. Na konci pokrevní linie ovšem stojí Elrik. Albín, který sice vládne magií přesahující vše, co doposud Melniboňané znaly, avšak taková moc je vykoupena slabým tělem, které má daleko do conanovské velikosti.

Elrik je jiný nežli předešlí vládci a ostatní meniboňané. Tam, kde jiní volí krutost, Elrik raději poslechne hlas rozumu. Což se nelíbí jeho bratranci Yyrkoonovi, který by místo zahálky raději volil dobývání a mučení. Netrvá tak dlouho (přesně tři komiksové stránky) a boj o moc je na světě!

Elrik z Melniboné se stak ikonou. Vnesl čerstvý vítr do jinak rigidního světa fantasy. Je předobrazem toho, že hrdinové nejsou nutně pouze hloupě ploché postavy snažící se zachránit nebohou pannu ze spárů netvora. Elrik je chytrý; krve pannen a paniců využije jako blahodárnou koupel po své neduživé tělo. Nebojí se mučit a vraždit, byť to omezuje na nezbytné minimum. Ovšem jen do chvíle, kdy unesou jeho milovanou královnu. Pak jdou všechny zábrany stranou. A věřte mi že Elrik není králem, kterého byste chtěli naštvat.

Bohužel nic netrvá věčně: Knižní Elrik otevřel dveře do nepoznaného světa temné fantasy. Na něm samotném ovšem ulpěla příliš tlustá vrstva prachu času. Pro dnešní čtenáře může být styl moorcockova psaní pomalý a místy nezáživný, byť si stále pamatuji své nadšení, které jsem s Elrikem zažíval. Komiksová adaptace, na které pracoval Jelien Blondel (také pro komiks upravil Conana) a Jean-Luc Cano je logicky výtahem toho nejzásadnějšího, co se ve smutném Elrikově životě stalo. Sám Michael Moorcock je z ní nadšený a já mu musím dát za pravdu. V rukou pánů Blondela, Cana a Didiera Poliho (kresba) je Melniboné ještě zkaženější a zvrácenější, než jsem si představoval. Komiks tak potěší jak staré fanoušky literární předlohy, tak čtenáře, kteří o Elrikovi slyšeli poprvé. A já věřím tomu, že to nebylo naposledy.

Elrik z Melniboné pomalu mizí v propadlišti dějin. Stále ale platí, že na jeho stránkách vyrůstala nejedna generace čtenářů. Je to legenda a ikona inspirující mnohé autory, které přišli po Moorcockovi. Modrá CREW s Elrikem je ale důkazem toho, že Melniboňané stále neřekli poslední slovo. Lidských obětí totiž není nikdy dost!

KOUPIT KOMIKS PŘÍMO U CRWE

Elrik

Kolektiv autorů