Flashpoint

Jak může jedna malá změna minulosti ovlivnit celý svět, multivesmír a směřování světa DC? Flash vám ukáže, že hodně.

Možná jste slyšeli, že událost DC univerza, která se skrývá pod názvem Flashpoint má něco společného s posledním filmovým počinem tohoto světa. Inu má – hlavního hrdinu. A tam podobnost končí. A když jsme si to jednoduše vyjasnili, pojďme na jeden z nejlepších DC komiksů nejen posledních let.

Pokud jste už na komiksy stáje DC někdy narazili, zejména pak v posledních letech, jméno Geoff Johns vám nebude cizí. Tenhle scénáristický matador stojí za mnoha a mnoha příběhy, jako třeba velkolepou Ligou spravedlnosti éry New52, Green Lanternem nebo eventem Hodiny posledního soudu ve Znovuzrození. Osobně vždy váhám, zda se na knihy od něj těšit nebo ne. Něco je totiž opravdu dobré a stojí za přečtení – Tři Jokeři, Hodiny posledního soudu – a něco mi naopak absolutně nesedí a přijde mi to přehnaně přepálené, zmatené a přervané postavy ve stylu „hlavně ať je toho hodně. Ano, koukám na vás Ligo spravedlnosti a Americká Ligo spravedlnosti. Podobně jako Scott Snyder, ale to už je jiný příběh.

Jenže Flashpoint je nejen recenzemi, ale i fanoušky označovaný jako zásadní komiks DC vesmíru a navíc ho vydavatelství Crew vydává v řadě Legendy DC, kam se příběhy pečlivě vybírají, tak to snad nemůže být špatné, ne? No není, naštěstí je tomu přesně naopak.

Sice se nejedná o komorní příběh a Johns opět popouští uzdu své fantazii a lehce megalomansky používá pěknou hromadu hrdinů i záporáků, ale daří se mu držet celý příběh v dostatečných mantinelech a děj mu neutíká na všechny strany.

Hlavním hrdinou, i když místy byste to skoro ani neřekli, je samozřejmě nejrychlejší z nejrychlejších, oblíbený Flash alias Barry Allen. Ten sice chrání nevinné a brání spravedlnost, ale jako všichni ostatní, i on si sebou nese trauma, a tím je ztráta milované matky, kterou mu sebral jeho odvěký rival Reverse Flash. Jenže co kdyby jeho matka nezemřela a vychovala ho? Jak by svět vypadal? Co by bylo se známým hrdinou a těmi ostatními? A může tahle jedna, z globálního hlediska malá změna, mít vliv na celý svět? Odpověď je pro Flashe nepříjemnější, než si dovedl představit v tom nejhorším snu, protože svět, který ho nyní obklopuje je nejen jiný, ale dokonce svým rozhodnutím způsobil brutální problém – ten vám ale neprozradím. Každopádně svět je hodně jiný. Aquaman a Wonder Woman vedou nesmiřitelnou válku bez ohledu na oběti a pustoší Evropu a hrozí zborcením celé planety, Cyborg je osamělý bojovník ve stylu pochodujícího tanku, aktuální Batman má plné ruce krve a o Supermanovi zavřeném v laboratoři raději ani nemluvím. No a Liga spravedlnosti? O té nikdy nikdo neslyšel.

Barry musí svou osudovou chybu napravit a vrátit svět do normálu, což ho vede ve finále k dojemnému dramatu a dilematu. Jenže přece nemůže zachovat svět kde ho nikdo nezná, s jeho schopnostmi to taky není nijak slavné, a který spěje vlivem války dvou „superhrdinů“ do záhuby. No moc dobře to pro něj nevypadá. A vždy může být ještě hůř. Víc ale neprozradím, protože by byla škoda vás ochudit zbytečnými spoilery.

Mám rád alternativní světy a různé verze postav a takovéto „co by, kdyby“. A toho jsem ve Flashpointu dostal až až. Alternativní verze „hrdinů“ jsou zde zajímavé, promyšlené, mají zajímavé nápady a detaily a perfektně zapadají do příběhu. Navíc každá z postav, které se postupně objeví, tu není jen na efekt, ale má svou, větší či menší, roli která zapadá do příběhu a hýbe s některou z linek.

Co je dále důležité zmínit je fakt, že ač se jedná o alternativní svět, příběh rozvijí hlavní dějovou linku světa DC a nejedná se tedy o žádný samostatně stojící příběh jako třeba v Black Label nebo třeba různých alternativních Batmanech. Naopak na Flashpoint a jeho obsah jsou navázány další události světa a hlavně částečně celé Znovuzrození DC. Jedná se tak skutečně o jeden z milníků celého univerza, který se vyplatí znát a minimálně jednou přečíst.

Příběh je dobrý, opravdu. Co ale knihu posunuje mezi skutečné legendy DC, to je kresba Andyho Kubrta a ink Emily Sungové. Každý panel, každý detail, každá maličkost dovedená k dokonalosti perfektně dokresluje celý příběh. Kresba dává dílu až filmový nádech odehrávající se před očima čtenáře panel po panelu a odvíjející se jako filmová páska. K tomu si můžete užít i nějakou tu galerii obálek, kdy zejména Wonder Woman a Aquaman jsou ve své „zlé verzi“ povedené, či poznámky se skicářem.

Flashpoint je naprostým právem označovaný za jeden z nejlepších komiksů DC univerza poslední let a za jeden z nejlepších eventů vůbec. Příběh alternativní reality, kterou způsobí Flashovo rozhodnutí je napínavý, i když vlastně víte od začátku jak skončí a nabízí všechno od známých postav, přes akci, až po drama a slzy. Už nějak dobu se mi nestalo (dobře, asi od posledních Legend DC), abych byl ze superhrdinského komiksu tak nadšený jako zde. Od prvního do posledního panelu jsem si příběh Flashpointu a všech jeho postav, tajemství i zvratů užil a jak Johns po stránce scénáře, tak ani Kubrt po stránce vizuální, mě rozhodně nezklamali. Tady zkrátka dostáváme jednu ze skutečných Legend DC.

Flashpoint

Scénář: Geoff Johns

Kresba: Andy Kubrt