Indiánské léto/El gaucho

Indiánské léto je déletrvající, suché, slunné a teplé počasí na konci podzimu, jakási severoamerická obdoba babího léta. El Gaucho je zase jihoamerický honák dobytka, byť způsobem života se od kovbojů odlišuje. Dva nesourodé a přesto zajímavé světy v jedné knize. To je nejnovější přírůstek do edice MDEK.

Něco málo přes sto let dělí dva příběhy, které máme možnost okusit díky nakladatelství Crew. A přestože prostředí, ve kterém se naše dobrodružství odehrávají, snad nemůže býti rozdílnější, několik společných rysů zde najdeme. Indiánské léto i El gaucho se zabývají polozapomenutou historií, která není pro evropany na první pohled důležitá. Zvláště pro nás, čechy, se konflikty indiánsko-holandský a španělsko-britský mohou jevit trochu exoticky. Oběma světům ale na kvalitě neskutečně přidává zevrubná scénáristická práce, kterou obstaral Hugo Pratt. Ten zúročil svou vášeň pro historii i léta, kdy pobýval v Buenos Aires, aby nám naservíroval věrohodná vyprávění, při kterých čtenář stěží rozpozná historickou reálii od smyšlenky.

Druhým faktorem, díky kterému vás kniha pohltí, je mistr Milo Manara, kterého českému čtenáři netřeba blíže představovat. Opět nám nabízí pohled na ladné křivky ženského těla, byť oproti ostatním Manarovým pracím je holých zadků o poznání méně. Což vůbec nevadí, i ta trocha kterou zde máme bohatě stačí. V případě Indiánského léta bych některé scény neváhal označit za zbytečně natlačené, protože komiks nikterak neposouvají.

Naštěstí je Manarova tenká linka skvělá nejen při vykreslování ženských klínů. Jak Indiánské léto, tak El gaucho, jsou plnohodnotnými grafickými romány, na kterých se znát pořádký kus práce, kterou dvojice Pratt/Manara odvedla. Indiánské léto působí díky otevřenému konci jako první kapitola dobrodružného eposu. Příběh o znásilnění, nedorozumění a krvavé odplatě rozherává na 143 stranách hned několik osobních tragedií, které nám pomohou utvořit si obrázek o našich hrdinech. Na jednu stranu to vítám, na druhou se nedokážu zbavit pocitu, že by příběh měl mít pokračování (byť posledních pár stran ukazuje, že tomu tak není). Dostal jsem spoustu informací, díky kterým jsem čekal rozmáchlejší dílo, než "jen" tuto novelu.

Oproti tomu El gaucho je sice o pár stran kratší, ale mého čtenářského ducha naplnil víc. El gaucho spatřil světlo světa o osm let později než Indiánské léto. Za tu dobu nejenom že padla Železná opona, ale Manarův kreslířský styl je dotažen téměř k dokonalosti. Příběh je zasazen do roku 1806, kdy byla Britská koruna světovým impériem a snažila se převzít moc i v amerických koloniích. Opět historická epocha, o které našinec mnoho neví. Dobrodružství mladého Toma Browna je kupodivu velmi civilní vezmeme-li v potaz, že na pozadí všeho zuří válka o Buenos Aires. I zde se najde dostatek místa pro rvačky, drsný život a nespravedlivou smrt. Příběh se sice neobejde bez oslích můstků (stejně jako Indiánské léto), nicméně El gaucho již nepřipomíná romány od Waltera Scotta, jak se mi to jevilo v případě Indiánského léta.

Je zjevné, že Hugo Pratt je nejenom nadaným komiksovým kreslířem, nýbrž i zkušeným scénáristou, který dokáže své čtenáře vtáhnout do děje. Tomu napomáhá i krásná kresba Milo Manary. V tomto spojení se nám do rukou dostávají dvě komiksové novely, které rozhodně nejsou pro každého a i v rámci komunity si musí svého čtenáře najít. Přesto se právem řadí mezi mistrovská díla, byť zákonitě nepadnou do oka každému. Ale příběhy o dobývání Nového světa mají svou jedinečnou atmosféru. Díky pánům Prattovi a Manarovi si jí můžeme užít také my.

KOUPIT INDIÁNKÉ LÉTO/EL GAUCHO U CRWE

Indiánské léto/El gaucho

Hugo Pratt, Milo Manara