Věděli jste, že existuje literární hrdina, kterého zná snad každý na světě, ale jehož vzhled jeho stvořitel nikdy nepopsal? Vlastně jedinou věc, kterou na jeho vizáži specifikoval, jsou tmavé vlasy? James Bond je vlastně stvořen jako Agent bez tváře! Dost ale poučování, pojďme se vrhnout na Bondovu českou comicsovou premiéru jménem Vargr.
Comics začíná stejně jako Bondovky (rozuměj filmy) dechberoucí akční scénou. Možná Vám nepříjde zas až tak „dechberoucí“, protože tam nejsou vznášedla, tanky ani atomové výbuchy, ale za mě je tento osobní duel Bond vs Plešoun o to údernější a lepší tím, jak je osobní. Mimo úžasné práce s barvami a panely také velmi kvituji použití lopaty, která už od filmu Smrtelné zlo zažívá svůj comeback coby součást arsenálu různých hrdinů. A možná se ptáte, proč přirovnávám tento začátek k filmům? No především proto, že až po této první akční scéně přijdou „titulky“! Je to sice maličkost, ale maličkosti dělají celek a lepší začátek si comicsová bondovka rozhodně nemohla přát.
Na první pohled jen rvačka, ale jak jsem řekl maličkosti dělají celek a právě tato maličkost odstartuje řetězec událostí. James Bond se totiž jen neprocházel večer po Londýně a nevybral si náhodného chlápka, aby si na něm procvičil své schopnosti. Onen plešoun totiž nedávno zavraždil Bondova kolegu s krycím jménem 008, který pracoval na případu s dovozem nebezpečné drogy. Řešení případu dovede Bonda do Berlína, kde již velmi brzy bude potřebovat využít své povolení zabíjet. Jednoduchý případ se samozřejmě zvrhne a kdesi v pozadí neustále hrozí ono strašlivé slovo VARGR.
Jádrem Vargru je samozřejmě akce a je to dobře, protože jde o bondovku. Warenu Ellisovi se naprosto přesně podařilo navázat na Iana Fleminga, jehož Bond se vždy dostával do nebezpečných a bezvýchodných situací, které vždy přežil a vyřešil někdy skoro až absurdním, zde dokonce i trochu Macgyverovským řešením. A přesto, že nálada ani situace v comicsu nejsou žádná procházka růžovým sadem zvládá James vše se svým klasickým nadhledem, přestože každá jedna událost zanechává svoje stopy jak na těle, tak na jeho duši. Ale mimo hlavní příběhovou linii můžeme sledovat spousty dalších detailů a maličkostí, které právě dělají z Vargru vyjímečnou knihu a většina těchto maličkostí, jasně ukazuje, že Warren Ellis býval původně novinář. Například fakt, že M a Money Ponney jsou černí, a že se James Bond potýká se zákazem nošení zbraní jasně ukazuje, že Ellis se neustále rád vyjadřuje k aktuálnímu dění ve Spojeném království. Však si vzpomeňte na Transmetropolitan, to že Spider Jerusalem je novinář není náhoda ;)
Kresba Jason Masterse je jednoduše skvělá a shrnul bych jí pouze třemi slovy: čistota, jednoduchost a srozumitelnost. A to jsou přesně tři prvky, které comcisová kresba potřebuje. Co ovšem zvedá vizuál ještě o trochu víš, je práce s panely a rentgen. Však vy si toho všimnete, až knihu budete číst. Malou zajímavostí je i to, že je po kreslíři pojmenovaná jedna z postav comicsu.
James Bond - Vargr navazuje na tradici Jamese Bonda jak ho máme rádi. Jamese Bonda, kterého psal Fleming. James Bonda, kterého hrál Moore. Ale rozhodně ne „Bonda“ kterého hrál Craig. Vzpomeňte si na to co jsme psal v úvodu. Pokud máte tedy rádi Jamese Bonda jako anglického gentlemana a ne ruského bodyguarda. Dejte sérii od Dynamite šanci, protože si jí rozhodně zaslouží.
Scénář: Warren Ellis
Kresba: Jason Masters
Překlad: Pavel Res
Počet stran: 176 barevných
Vazba: vázaná knižní s přebalem
Rozměry: šířka: 158 mm x výška: 239 mm x šířka hřbetu: 18 mm
Autor: Vojtěch Rabyniuk Thunair