John Constantine a jeho první hříchy

John Constantine je jednou z nejvýraznějších postav nakladatelství Vertigo. Během let 1988 až 2013 vyšlo 300 čísel. Dneska si něco povíme o booku Original Sins, který obsahuje prvních devět sešitů a také bonusový dvojdílný příběh z komiksu Swamp Thing.

Démoni, duchové a John Constantine

John Constantine se vrací ze své návštěvy USA (naleznete v komiksu Bažináč 3: Prokletí) a doma ho čeká nemilé překvapení. Ve vaně se krčí jeho kámoš, po kterém lezou stovky a stovky brouků. Svěří se Johnovi, že kdesi v Medíně narazil na posedlého chlapce, kterému chtěl pomoct, ale místo toho z něj démona uvolnil. Démon získává sílu pomocí hmyzích rojů, které vysávají z lidí veškerou energii - nebožáci začnou žrát jako nezjednaní, ale vzápětí stejně pojdou hlady.

Constantine na něj nestačí sám, a tak poprosí o pomoc obřího černocha Papa Midnighta, který pomocí skutečného voodoo vytváří zombie (lidé, kteří se pohřbívají za živa, zbavují vlastní vůle a poté slouží svému pánu) a je to jeden z těch silnějších mágů.

Do toho se musí Constantine vypořádat s minulostí v podobě duchů, kteří ho sledují a zezačátku neřeknou ani slovo. Kromě jeho bývalé dívky Emmy, která mluví, ale co říká, se Johnovi moc nelíbí.

Bloody rain, bloody England

To vše v chladivé atmosféře britského podnebí a cynismu, který je Johnovi vlastní. Constantine balancuje na hranici s peklem, do kterého občas zavítá, dokáže vyvolat nejrůznější esence, čáryfukuje, hypnotizuje a do toho má jakýsi morální kompas, který mu udává směr. Některé příběhy jsou skutečně vydařené, například ve Waiting for the Man zachraňuje John svou neteř ze spárů jednoho mizerného úchyla a do toho si stihne nabrnknout ženskou. Příběh má tísnivou atmosféru a funkční proporce, samotná pointa nepřekvapí, ale potěší. V dalším sešitě je zase John svědkem událostí z války ve Vietnamu - padlí vojáci se totiž zhmotní na území svého dětství a páchají kolem sebe škodu a zvěrstva, jaká byly zvyklí páchat ve válce.

Často se taky pobavíte, například když jeden démon rozseká čtyři fotbalové hooligans, aby jejich těla spojil v jedno. Bohužel jedna polovina mutanta fandí Chelsea a druhá Arsenalu. To nemůže dopadnout pro mladíky dobře. Anebo když si John ubalí z Bažináče cigaretu (ten totiž v posledním příběhu vyroste přímo z Constantinova balení tabáku).

Za zmínku také stojí kritika Margaret Thatcher, nebo krátká cyberpunková epizoda, která připomíná to nejlepší z filmu Tron (s tragičtějším koncem). Výborné je, že každý sešit stále více a více poodhaluje Johnovu osobnost, která je pořád tak trochu záhadou. Musíte si prostě zvyknout na to, že John pro vás zůstane i po přečtení prvního booku tajemstvím. Naštěstí máme před sebou ještě hodně materiálu.

Hellblazer: Original Sins
Jamie Delano, John Ridgway, Alfredo Alcala, Rick Veitch, Tom Mandrake
Nakladatel: Vertigo