Joker

Antiteze Batmana? Joker! Čistokrevné zlo stojící na druhé straně barikády. Zcela šílený, nebo zcela příčetný: podle toho, jakou optikou se na něj zrovna díváte. Nemůžete ho katalogizovat, rozpitvat a vyléčit. Určitě z něj budete mít strach. Je vůbec možné Jokera zabít?

I takovou otázku si po více než třiceti letech služby v Gothamském policejním sboru klade Jim Gordon. Ten už by si měl užívat "poklidného stáří", ale místo krmení holubů v parku milý Jim trochu bilancuje a jeho celoživotní výsledek vypadá nelichotivě: existuje totiž zlo, na které je zákon krátký. Zlo, které se mu i přes veškerou snahu nepodařilo zastavit. Potom přijde událost, které se říkalo "Den A". Někdo pozměnil Jokerův chechtavý plyn a usmrtil všechny chovance Arkhmanova ústavu pro choromyslné. Podezření padá jasně na jednu hlavu se zelenou kšticí. A Jim Gordon dostane nabídku, která se bude jen těžko odmítat.

Tak lze ve zkratce popsat základní dějovou linii nové komiksové řady s Jokerem. Hned na začátek vám ale prozradím, že hlavní roli Jokerovi elegantně vyfoukl právě Jim Gordon. To on je hlavní postavou, jejíž nelehkou cestu ( a nedůstojné vyhlídky na stáří) sledujeme. I my bohužel pochopíme, že zákon je na Jokera krátký. Co kdybyste ale dostali nabídku, že se můžete nesmazatelně zapsat do dějin Gothamu jako muž, který zabil Jokera... a k tomu navrch pětadvacet milionů dolarů?

To už je příležitost, kterou vrchní komisař nemůže s lehkým srdcem odmítnout. Do hry ovšem vstupují i jiné skupiny, kterým Jokerovo plynové au revoir s arkhamskou partou leží pěkně v žaludku. Brzy se tak ocitáme ve víru sil, které jsou mnohem větší, než si nebohý penzista Gordon vůbec představoval. Nemluvě o tom, že Joker asi nebude tím mužem, který by si za vyvraždění blázince zasloužil zemřít.

Za novou samostatnou sérií o "pochmurném žertéři" stojí Matthew Rosenberg a James Tyrion IV. Zvláště druhý jmenovaný je mužem, jehož scénáristická hvězda stoupá vzhůru. Pracuje hlavně pro DC, vloni dokonce vyhrál Eisnera za nejlepší scénář pro komiksy Batman a Something is killing the children. V Jokerovi chytře rozehrává velkou partii, v jejímž pomyslném středu není Joker, nýbrž náš Jim Gordon, stíhaný vlastními kostlivci ve skříni. Zde je třeba říci, že oba scénáristé počítají s tím, že čtenář Jokerova samostatného runu zná nejslavnější příběhy dvojice Batman/Joker. Mám na mysli hlavně Muže, který se směje, Batman: Rok jedna a Soví tribunál. To jsou esence, které je třeba znát. - hlavně kvůli častým gordonovým flashbackům. Fakt, že tato série se odehrává až po eventech Joker war a Bane´s city už tolik nevadí - Joker se dá číst v pohodě i bez toho.

Líbil se mi přístup pánů scénáristů: Joker je zde představen jako ztělesněné zlo - a to ho poprvé spatříme až ve třetím sešitě. Do té doby je čistou gordonovou noční můrou: hlavně kvůli událostem popsaným v příběhu Muž, který se směje. Když pak Joker konečně vstoupí na scénu, je takový, jaký by měl být: utržený ze řetězu, bláznivý, smrtící a o krok před ostatními. Výsledkem je komiks nabízející rozjezd série, kde nic nebude takové, jaké se na první pohled zdá. Ono je totiž dost možné, že Joker je nevinný... Minimálně v události, kvůli které se ho všichni mocní snaží zabít. Jako u každého prvního booku. i zde se jedná hlavně o seznámení se s prostředím a hlavními aktéry. Nezbývá než počkat si, jaký směr nabere Jokerova zběsilá jízda. A co všechno si na nás a nebohého Jin Gordona - který zde v podstatě nebude vycházet z údivu - připravil do budoucna. S Jokerem si totiž nemůžete být ničím jistí. Krom jeho ďábelského úsměvu.

KOUPIT KOMIKS JOKER PŘÍMO U CRWE

Joker

Matthew Rosenberg, James Tyrion IV, Francesco Francavilla, Quillem March