Každý jeden den

Jak skvělý může být komiks o životě? Fábio Moon a Gabirel Bá ukazují, že dokonalý. Máme zde aspiranta na komiks roku. Bez přehánění.

Některé komiksy u nás vyjdou ještě úplně čerstvé, když na nich v zahraničí nestihl zaschnout inkoust a nedocinkaly Eisnerovy ceny. No a některé, i když naprosto skvělé, si na své vydání musí pořádnou dobu počkat. To je případ i velmi osobního dramatického díla kreslířů Fábio Moona (Ú.P.V.O., Noir, Hellboy v Mexiku) a Gabriela Bá (Umbrella Academy, Ú.P.V.O.), které nese název Každý jeden den, a na kterém oba spolupracovali z hlediska scénáře i kresby rovným dílem.

Každý jeden den je skutečný grafický román, nejen obyčejný komiks. V sérii příběhů, dnů, života pisatele nekrologů Brasse de Olivy Domingose, který se touží stát spisovatelem dostává čtenář sice „jen“ běžné okamžiky života, ale ty ho doslova tvrdě zasáhnou a nutí přemýšlet nad tím, co se může stát, co se stane, stalo, jaký je jeho život, kam směřuje a kým je. Vztahy s přáteli, vztahy s rodinou, životní i příležitostné lásky, osudy, rozhodnutí. Kým jsme? Kdo jsme? Co chceme a kam nás život nasměřuje? Ne, Každý jeden den není odpovědí, ale donutí vás zkrátka přemýšlet a hluboce se ponořit nejen do stránek knihy, ale i do vlastního života. Zkrátka smysl života, to je oč tu běží, a co je hlavním poselstvím a premisou. Život a smrt, život hlavní hrdiny, smrt všude kolem něj nejen v psaní nekrologů a přemýšlení nad životy ostatních.

Kolik u nás vychází takhle silných komiksů? Ruku na srdce, skutečně hodně málo. Nebudu srovnávat, ale podobně silný zážitek a zamyšlení mi daly nejspíš jen komiksy Jeff Lemira. Oproti nim mi ale Každý jeden den přišel ještě civilnější a osobitější a navíc v líbivějším grafickém hávu.

Na síle komiksu rozhodně přidává jeho úprava, kdy jsme se hned dočkali kompletního vydání všech sešitů v jednom svazku v pevné vazbě, takže si celé vyprávění můžeme užít pěkně v celku a postupně na sebe navazující. I když navazující. Ono je to složitější tím jak se celou knihou prolíná život a smrt a nesou na svých bedrech celou sílu příběhu. Hlavní hrdina tak zemře, aby zase žil, žije aby zemřel. Navíc zjistíte, jakmile proniknete pod slupku příběhu, že zde není slabých a silných stránek a celý komiks je zkrátka vynikající.

K téhle knize jsem přistupoval, musím se přiznat, trochu ledabyle. Lákala mě díky tvůrcům, ale nic jsem od ní nečekal a nezjišťoval. Ostatně ani vydavatelství jí nedalo žádné velké promo a kniha tak vyšla skoro v tichosti. Oproti superhrdinům v plášťenkách nebo třeba bizarně barevným sériím jakoby kniha chtěl dostát svému obsahu a tak lehce připlula na pulty se svým poselstvím, silou a předurčením k zamyšlení. Pro mě je to jedna z asi 5 knih, které jsem v životě četl dvakrát. A rozhodně jediná, kterou jsem četl dvakrát během jednoho měsíce. Přečetl jsem jí, ale myšlenky mi stále bloudily zpět a já se musel k příběhu znovu vrátit, prožít okamžiky Brasseova života a znovu se zamyslet nad tím svým, nad smyslem života a všemu tomu co se stalo, stává či stane anebo co se mohlo stát, kdybych se já nebo kdokoliv jiný rozhodl jinak.

Velkou sílu přidává příběhu i ryzí a až poetická kresba dvojice autorů. Podkresluje příběh a hraje na ty správné noty a brnká na správné klávesy pomyslného piana v ty správné chvíle. K dokonalosti jí pak posouvají barvy Davea Stewarta, který svou paletou doslova vdechl všemu život a dynamiku. Jeho paleta je zde široká a v každém příběhu se krásně trefuje do nálady, vyznění a obsahu. Jsou stránky, které by klidně mohly vyset zarámované na zdi jako výtvarné dílo.

Už jsem to sice zmiňoval, ale musím znovu. Opravdu kvituji rozhodnutí členů Crew, kteří vydali celý komiks pohromadě v jednom svazku v pevných deskách. Sluší mu to a v knihovně bude mít své pevné místo.

Každý jeden den je naprosto grandiózním a ukázkovým příkladem, že komiks je krásné médium pro všechna možná vyprávění, ale hlavně i pro dospělé, hluboké a silné příběhy. Každá jeho část vás donutí k zamyšlení a bude vám v myšlenkách rezonovat ještě dlouho po přečtení. Skvělý, dospělý a hluboký příběh ze života o životě a pro život. Pokud hledáte komiksový počin roku, asi můžete přestat hledat, protože máloco bude mít větší sílu, než právě Každý jeden den.

Každý jeden den

Scénář: Fábio Moon a Gabriel Bá

Kresba: Fábio Moon a Gabriel Bá