Když nemůžeš, tak přidej!

Byl prvním člověkem historie, který uběhl 10 000 metrů pod devětadvacet minut. Jeho mnohdy brutální tréninkové metody byly věhlasné. Díky viditelnému utrpení ve tváři během závodů si vysloužil přezdívku Emil Hrozný. Přijíždí Česká lokomotiva, Emil Zátopek!

Komiks Zátopek u nás vyšel u příležitosti Olympijských her v Riu. Však také Emilova kresbička běžce se stala součástí oficiálního oblečení naší výpravy a kontroverzní Zátopkovy nohy byly k vidění i v Czech house v Riu. Emil Zátopek byl a stále je fenoménem, jehož sláva Čechům tak trochu nedochází. A není od věci si jí opět připomenout.

Jen nevím, jestli je komiks Zátopek tím základem, na němž je možno stavět. Kniha nám ukazuje pouze Zátopka - sportovce. Zátopek - člověk, což je strana neméně zajímavá, je upozaděn. A je to škoda. Ale  vezměme to popořádku. Komiks sleduje životní dráhu Emila Zátopka od mladých let, kdy vyrůstal spolu s pěti sourozenci jako syn ševce. Pár stran, poté již mladý patnáctiletý Zátopek nastupuje v obuvních závodech Baťa a je nedobrovolně přihlášen na svůj první závod. Na jeho životní dráze potkáváme také Danu Ingrovou, později Zátopkovou. Vše uzavírá legendární olympiáda v Helsinkách roku 1952, ze které přivezl tři zlaté medaile. Běh na 5000 m, běh na 10 000 m, maraton. A všichni natrénovaní Keňané se můžou jít vycpat, protože do dnešních dnů se to ještě nikomu nepodařilo zopakovat!

Druhou dějovou linku tvoří jeho snaha o férovost sportu. Většina olympioniků u nás trénovala a trénuje pod křídly Dukly, tzn. že jsou členy armády ČR. V padesátých letech, bylo navíc potřeba mít čistý kádrový posudek a být uvědomělým komunistou. Což Emil Zátopek byl. Ale než začnete skřípat zuby musím vás upozornit, že Zátopek přece jen nebyl oním "zapáleným" budovatelem socialismu. Naopak měl rád fair play a papaláši přece jen zavírali oči nad jeho výstřelky. Samozřejmě jen pro jeho medailové úspěchy. To ukazuje i komiks, hlavně když se díky Emilu Zátopkovi dostal do Helsinek i Stanislav Jungwirth, kterého komunisté nechtěli pustit. Sama anotace knihy praví, že se "Zátopek postavil proti režimu." Což sice byla pravda, ale přece jen to nepoukazuje na ono jádro příběhu, kterým má být dle mého názoru Zátopkův sportovní duch.

Scénáristicky je Zátopek trochu odtažitý. Sice hýří vtipem a optimismem snad všude kde to jde, ale celek je jako komiksová strana z učebnice dějepisu. Strohá a neosobní. Nedokázal jsem se sžít s žádným z aktérů. Závěr působí otevřeným dojmem, po dočtení jsem se nemohl zbavit nutkání hledat pár posledních chybějících stran příběhu. Knize by zcela jistě prospěl i psaný životopis, jež by čtenáře zasvětil do  Zátopkova osudu po olympiádě v Helsinkách. Oproti tomu grafické zpracování od Jaromíra 99 ( Alois Nebel, Bomber) je působivé. Inspiraci zcela jistě čerpal z reklamních plakátů padesátých let. Člověk sice občas musí přimhouřit oko, když obličeje na hlavách působí nespouměrně nebo nevyrovnaně, ale barvy dodávají Zátopkovi tu správnou "totalitní" atmosféru. Musím se zmínit také o knižním zpracování samotném, které jde ruku v ruce s dobou popisovanou uvnitř. Silné stránky, na přebalu žádný módní parciální lak, všechno v matném provedení... Prostě knížka, kterou je radost držet v rukou a listovat :)

Pokud bych měl tuto recenzi nějak ukončit, přidejme ještě jedno Zátopkovo prvenství. V roce 2013  ho časopis Runners world magazine zvolil největším běžcem všech dob. A i ta trocha glorifikace Emila Zátopka se dá přehlédnout. Byl to člověk s velkým srdcem, na kterého bysme měli být právem pyšní!

Zajímavosti:

U životopisných knih se oné glorifikaci hlavní postavy tšžko vyhnete, protože  s ní prožíváte její život. Emil Zátopek vskutku do Helsinek nejprve neodcestoval, dokud nedostal povolení i Stanislav Jungwirth, na druhou stranu ale také napsal do Rudého práva článek schvalující odsouzení ve vykonstruovaných monstrprocesech s Miladou Horákovou, během nichž bylo nespravedlivě odsouzeno přes 600 lidí, někteří i k trestům smrti (Rudé právo, 10. 6. 1950, "Rozsudek vynesl všechen československý lid")! Jedním z vězněných byl i Jan Haluza, jenž trénoval Zátopka v jeho počátcích a který také vystupuje v tého knize. Na obranu Emila Zátopka dodám, že po Pražském jaru, kdy se přidal na stranu demokracie, byl zbaven všech vyznamenání, vyloučen ze Strany i z armády a byl nucen pracovat v nelidských podmínkách uranových dolů. Rehabilitován byl až Václavem Havlem.

Zátopek

Jan Novák, Jaromír 99

Vydavatelství: Paseka