Kroniky Avelu

Comics recenze

Hrdinové a hrdinky, hrad Avel vás potřebuje! Chopte se svých zbraní, pozvedněte štíty a vrhněte se bránit královský hrad, porazte děsivé nepřátele a postavte se odporné Bestii!

Polské vydavatelství Rebel si už na našem trhu udělalo pěkné jméno a vybudovalo dobrou pověst. Jejich hry s logem českého Blackfiru jako Dům snů, Zóna nebo letošní pecka Na louce patří v mnoha ohledech k tomu nejlepšímu, co jsme si mohli za posledních pár let zahrát. Když tedy byla v průběhu roku oznámena novinka Kroniky Avelu a zároveň s tím i její lokalizace, nemohlo mě to nechat chladným. Už podle prvních informací a trailerů to vypadalo na graficky hezkou rodinou kooperativní hru. A jak se povedl výsledek, to si můžete přečíst dále.

Kroniky Avelu pocházejí z dílny polského nepříliš známého designéra Przemeka Wojtkowiaka a jsou určeny pro 1-4 hráče od 8 let s herní dobou pohybující se okolo 60-90 minut, přičemž ze zkušenosti musím říct, že jakmile si hru trochu osaháte, plyne rychleji. V této rodinné kooperativní hře na hrdiny se každý z hráčů převtělí do role jednoho z udatných reků a společným úkolem je porazit nepřátele v čele s mocnou Bestií a ochránit Avel. Jako v každé jiné dobrodružné hře na hrdiny musíte sbírat vybavení, prozkoumávat, bojovat a zkrátka stát se pořádným hrdinou a porazit úhlavního záporáka.

 

V krabici

To že celá hra disponuje krásně barevnou pohádkovou grafikou dává tušit už víko krabice, kde se hrdinové potýkají v lítém boji s nepřáteli. A musím říct, že je to bedna pořádně narvaná komponenty! Rozhodně nebudu rozebírat všechny žetonky věci ve hře, to bychom tu byly dlouho.

Skoro geniální jsou desky hráčů. Jsou ze dvou dílů, mezi které si každý hráč před hrou položí kartičku s hrdinou, kterého si může sám pojmenovat, vybarvit a vytvořit jeho štít. Moje výtvarné nadání sice za nic nestojí, ale mladší hráče tahle možnost doslova nadchne a už jen na vybarvení se těší.

Hra nemá klasický herní plán, ale obsahuje šestiúhelníkové dílky mapy, ze kterých se podle daných pravidel sestaví hrad Avel a jeho okolí. Každá kartička je malé výtvarné dílo plné detailů a barev. 

Hra obsahuje nemalé množství různých kartónových žetonů - nepřátele, životy, vybavení, ale i třeba mince nebo pasti. Čili každý kdo má rád loupání a třídění komponent, bude v sedmém nebi.

Hodně se mi líbí, že tvůrci vynechali dnes často používané plastové figurky, ale nepřátelé jsou zastoupeni žetony, které jsou naprosto funkční a obsahují všechny potřebné informace a hrdinové mají své dřevěné figurky. Tady je dobré zmínit, že pokud si hru koupíte v některé speciálce, měli byste k ní dostat set nálepek právě na figurky hrdinů.

Pokud ve hrách máte rádi příběh, můžete si počíst v přiloženém almanachu o historii a příšerách okolních krajin. Zároveň pokud máte malou představivost (jako já), můžete využít mapu souhvězdí, která slouží k náhodnému vylosování jména vašeho hrdiny.

Kroniky Avelu jsou jednoduše řečeno nádherně zpracovanou hrou, která přesně zapadá do skupiny, na kterou cílí. Grafická stránka na někoho může působit infantilně, ale nesmíme zapomenout, že se jedná o hru s označením 8+ a grafika jde s tímto ruku v ruce. Všechny komponenty ve hře jsou velmi hezky udělané a kvalitní, ať už se jedná o mapu, žetony, figurky nebo třeba kostky. Nápad s možností si hrdinu vybarvit a pojmenovat je skvěle efektivní a působí jako malá hra ve hře - zkrátka do hry nevstupujete jako „no name“ postava, ale personalizovaný hrdina žijící v Avelu - takže nezapomeňte pastelky. Co se povedlo, to jsou pravidla. Ta sice mají celých 20 stran, ale v zásadě jsou velmi jednoduchá a ani méně zkušené hráče nebudou trápit. Navíc obsahují ke každému pravidlu nebo situaci detailní příklad pro snadné uchopení, kde vás navíc provázejí postavičky z Avelu s dalším vysvětlením.

 

Pozvedněte meče! Za Avel!

Jak už jsem naznačil výše, jako první při přípravě hry přijde na řadu příprava hrdinů. Jasně, můžete prostě vložit papír do hráčské desky, ale tím se připravíte o část zábavy. Po vytvoření charakteru dostane každý hráč žetony srdíček označující životy, jedno vybavení, minci a sadu označovacích žetonů. Doprostřed stolu se připraví herní plán dle pravidel, vytvoří se zásoby žetonů všech druhů a do losovacího sáčku se vloží všechny žetony vybavení. Následně se na první dílky připraví žetony příšer, určí se první hráč a vzhůru za záchranou.

Hra se skládá z několika kol, která se značí posouváním ukazatele v podobě astrolábu na stupnici. V každém kole se pak hráči střídají v tazích, kdy každý na tahu může vykonat až dvě akce z:

 

- pohyb - přesunutí hráčovi figurky o jedno pole, ať už odkryté či zakryté

- souboj - každá nestvůra řádící v Avelu a jeho okolí musí být eliminována než ohrozí samotný hrad, takže naostřit meče!

- akce dílku - některé dílky herního plánu mají zvláštní možnosti, jako např. postavení obrané zdi kolem hradu nebo možnost prodeje a nákupu vybavení

- odpočinek - každý hrdina si občas musí rozdělat oheň, najíst se a vyléčit svá utržená zranění

 

Jednotlivé jsou poměrně jednoduché. Při pohybu zároveň hráči prozkoumávají mapu, protože jednotlivé dílky jsou na začátku hry otočené lícem dolů a nikdy tak nevíte, co vás čeká. Souboje jsou klasická kostkové řachanda - hrdina a příšera hází proti sobě a jednoduše vyhodnocují symboly na kostkách, přičemž samozřejmě můžete různě přehazovat, modifikovat, upravovat a získávat další kostky do boje. V rámci bojů hrdinové i příšery ztrácí životy. Příšery jejich ultimátní ztráta zabije, hrdinu omráčí, což ho sice nevyřadí úplně ze hry, ale přijde o část vybavení a musí se vrátit až na startovní dílek hradu. Boje jsou zároveň hlavní způsob, jak získat odměny v podobě nového vybavení a předmětů. To je ve hře navíc docela zajímavě řešené – hrdina vždy může být vybaven jednou zbraní, jedním štítem a jednou přilbou. Navíc má svůj batoh, do které střádá další předměty. Jeho velikost je ovšem omezené doslova jeho rozměry a batoh pojme přesně tolik místa, kolik toho naskládáte do výřezu v desce.

Jak už jsem psal, Kroniky Avelu jsou kooperativní hra, kde hráči vyhrávají nebo prohrávají společně. Jakmile dojde ukazatel času na konečné pole, objeví se Bestie a začne útok na hrad. Cílem hráčů je nejen rozdrtit hlavního padoucha, ale také zničit příšery na plánu. Jakmile se to povede, hra je vyhrána a hrdiny čeká nekončící sláva a bohatství. V opačném případě, tedy když se sama Bestie nebo příšery dostanou až do hradu, čeká na hrdiny hořká porážka.

Pokud vám hra přijde moc snadná a chcete větší výzvu, můžete si po dohodě zvýšit sílu Bestie, což dělá hru tužší.

Pokud holdujete sólo hraní, obsahuje hra i tenhle dnes velmi oblíbený mód. Jenže Kroniky Avelu, ač kooperativní hra, si nejvíc užijete ve více hráčích, věřte mi.

 

Hra na hrdiny pro celou rodinu

Kroniky Avelu jsou v mnoha ohledech parádní rodinou hrou. Na druhou stranu nepřináší asi nic, co by oslovilo zkušenější hráče, to je třeba říct hned na úvod. Ne snad, že by se u hry nudili nebo hra nefungovala, ale v podobném žánru existuje pro zkušenější mnoho jiných her. Pokud tedy plánujete hrát s dětmi, pak je to 4,5 z 5, pokud děti nemáte tak by bylo hodnocení pravděpodobně o něco nižší. Pojďme ale postupně.

Hra je moc hezky zpracovaná. Grafický design se povedl na výbornou a hra svým vizuálem zaujme celou rodinu. Nápad s možností si hrdinu připravit a vybarvit je hodně povedený a podporuje celou atmosféru hry.

Po stránce pravidel hře není co vytknout. Jsou sepsána jasně, přehledně a díky množství detailních příkladů je pochopí i méně zkušení hráče nebo rodiny, které do tajů deskovek teprve pronikají.

Pokud něco hru definuje, je to jednoduchost. A teď to vůbec nemyslí ve špatném slova smyslu, ba naopak. Pohyb, souboje, vyhodnocení střetů - vše je jednoduché a snadno vysvětlitelné. Ve hře je množství lehce zapamatovatelných a uchopitelných symbolů na žetonech a mapě, které si po pár tazích snadno zapamatujete a hra krásně plyne. 

Tahy hráčů jsou rychlé a nedochází ke zbytečným dlouhým prostojům, což jistě oceníte hlavně s mladšími spoluhráči, jejichž pozornost je často složité udržet.

Díky náhodnému rozložení mapových dílků, nalosování nepřátel, ale i vybavení je hra dostatečně variabilní. Zároveň si můžete i měnit sílu finálního bosse. Ano, princip je stále stejný, ale k výsledku vedou odlišné cesty.

Bohužel jako každá kooperativní hra, i tady může dojít k nepopulárnímu efektu „alfa“ hráče, který bude řídit tahy ostatních.

Kroniky Avelu budou jistě sloužit jako pěkně udělaná „entry level“ hra pro všechny nadšené hráče do her na hrdiny. Ideální je na hraní asi kombinace rodiče a děti, které díky téhle hře snadno dostanete od televize nebo počítače.

Subjektivně musím říct, že jsou pro mě Kroniky Avelu příjemné překvapení. Hra se mi sice vizuálně líbila, ale vzhledem k cílové skupině jsem od ní nečekal velké zázraky. Z výsledku jsem ale nadšený. Ne, není to hra, kterou si zahraju s partou hráčů, a to nejspíš ani jako filler, ale je to hra, kterou dostanu ke stolu celou rodinu, i když většina jsou nehráči. Hra kterou vezmu na návštěvu ke známým s dětmi, které se u ní budou královsky bavit. Navíc jí zvládnou v podstatě i bez dozoru dospělého, jakmile se jí naučí.

Kroniky Avelu jsou parádním příkladem dobře zpracované, hezky udělané a herně povedené rodinné kooperativní hry pro široké spektrum hráčů. Zkrátka Král je mrtev, ať žije král!

 

P. S. Kromě samolepek a minirozšíření si můžete pořídit i rozšíření, které přináší další nové prvky, jako nové nepřátele, vybavení či zvířecí společníky.

 

Více info u vydavatele ADC Blackfire!

 

Kroniky Avelu

Autor: Przemek Wojtkowiak

Ilustrace: Bartlomiej Kordowski

Vydavatelství: ADC Blackfire

Rok vydání: 2021

Počet hráčů: 1-4

Věk: 8+

Herní doba: 60-90 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři