Kupte si superschopnosti!

Člověk se dnes zadluží snad kvůli všemu. Jasně: barák si bez hypotéky koupí málokdo, stejně tak i auto. Ale zadlužit se kvůli takovým prkotinám jako je mobil nebo počítač? Nesmysl! Jak by na vás ale působila nabídka zadlužení se kvůli schopnosti létat a ohýbat ocel?

Představte si svět, kde byste si mohli koupit superschopnost. S ručením omezeným, samozřejmě. Vše totiž záleží na aktivaci vašeho "supergenu". Jestli díky němu budete moci ovládat vodu či dominovat silou, to vám bohužel nepovíme. Přesto: Co byste byli ochotni dát za možnost létat vzduchem a být skutečným hrdinou?

Štěpánka Jislová, která napsala scénář k novému českému komiksu Supro, si iluze moc nedělá. Je jí totiž jasné, že kvůli snům a naivním iluzím by se nejeden teenager klidně zadlužil na několik generací. Nenasytná kola kapitalismu se totiž musí stále otáčet. Zvláště v případě, že superschopnost vám může dát jediná firma na světě. Pokud nejste milionáři, nesmutnětě! Stále se můžete přihlásit do naší soutěže "Můžeš to být i ty!" a my vám dáme dostatečnou částku potřebnou k aktivaci vašeho supergenu!

To je kostra nového komiksu Supro. K tomu si přidejte nástavbu romantického vztahu dvou dívek, který tak trochu uvízl na mrtvém bodě a celé to zabalte do alternativního světa, kde nenasytný konglomerát dělá z hrdinů prodejné zboží...

Náš hlavní pár nemůže být rozdílnější: extrovertní Evelína je tváří firmy Supro a skvěle ovládá oheň. Oproti tomu Ida je uzavřená, dělá práci kterou nenávidí a dře v posilovně. Její superschopnost? Veškerá žádná... A to i přes to, že s Evelínou dosáhli na výhru a aktivaci supergenu! Co se stalo pak? Doufám že nečekáte, že vám to prozradím!

Komiks Supro sice působí trochu jednoduše, ale nabízí mnohem víc: Udělali byste velkou chybu, pokud byste se řídili prvním dojmem. Pod fasádou veselých barviček a rozjuchané cartoon-like kresby Viktora Svobody se totiž skrývá příběh nešetřící temnými tóny a místy i beznadějí. Svět, kde se zaprodáte ďáblu pro možnost být "jedinečným" je strašlivým místem k žití... O to horším, že jeho temnou stranu často poznáte až ve chvíli, když je pozdě.

Dějová linka se na první dobrou zdá jako romantická vztahovka, jejímž logickým vyústěním můžebýt pouze rozchod. Jak se ale noříme hlouběji do duší našich hrdinek, rychle zjistímě, že Evelínu a Ivy toho spojuje víc, než jen vítězství v Supro verzi Battle royale. Obě dívky se na svět dívají odlišnou optikou, byť si v nitru přejí to samé... A obě se nám dokážou dostat pod kůži.

A mě se to líbilo! Thriller, který se na první dobrou tváří jako civilní, ale po dočtení vám dojde, že celek má sakra přesah. Pokud bych měl komiksu jako takovému něco vytknout, byla by to snad jen přílišná přímočarost a jednoduchost děje. Osobně bych se rád porochnil v tom temném bahně skrývajícím se za načančaným pozlátkem. Supro má potenciál stát se něčím víc, než jen jedinou komiksovou knihou. Je to rychlé, skvěle se to čte a na koncii vás to donutí trochu si nad tím zapřemýšlet. Prostě paráda! Jsem nesmírně rád, že nakladatelství CREW dalo prostor českým (osvědčeným) tvůrcům a ukázalo nám tak falešný svět běloskvoucích úsměvů a umělých koz. Sociální kritiky totiž není nikdy dost!

KOUPIT KOMIKS SUPRO PŘÍMO U CRWE

Supro

Štěpánka Jislová, Viktor Svoboda