Liga spravedlnosti 3: Bezčasí

Nejslavnější DC superhrdinský tým musí zachránit svět, zase. Tentokrát ale půjde o krk i samotným superhrdinům, zase. A tak v rámci Znovuzrození do třetice všeho dobrého i zlého společně proti Bezčasí.

V rámci komiksového Znovuzrození DC jsme si měli možnost přečíst už 4 knihy s Ligou spravedlnosti – dvě věnované čistě jí v její řadě a dva crossovery se Sebevražedným oddílem – a i přes to nás zatím tahle banda superhrdinů a hlavně její autor v tomhle runu Bryan Hitch nedokázali přesvědčit. A to má Ligu rád. Sakra všichni by jí měli mít rádi ne? Nejslavnější DC hrdinové na jednom místě, to by měl být splněný sen všech fanoušků nebo snad ne? No bohužel ano i ne.

Co se příběhu Bezčasí týká, dostáváme v kostce řečeno klasickou zápletku. Nový supermocný nepřítel snažící se zničit všechno a všechny a ovládnout svět, kterému musí Liga čelit. Po ukecaném úvodu, který by lépe nenapsala ani Rosamunde Pilcher, a ve kterém si hrdinové budou dokazovat, jak musí stát při sobě (takže to co dělali dvě předchozí knihy) a Batman jim tohle trochu naruší, přichází na řadu akce. Bezčasí, nový originální protivník, je velmi nebezpečný a mocný a Liga mu musí čelit společně, ovšem je rozptýlena v několika časových linkách, do kterých byli její členové uvrženi, aby se nikdy nedali dohromady a nemohli hrozbě čelit. Potud je to zajímavý nápad. Záporák funguje dobře, jednotlivé linky vás zaujmou, ale je tu jeden velký problém.

Tím problémem je bohužel samotný autor Bryan Hitch. Jako by se v Lize a v Bezčasí snažil protlačit všechny své nápady a vize do pár stránek. Jako by se snažil nutně všem dokázat, že on je pan autor, který má plnou hlavu skvělých myšlenek, které musí za každou cenu vyjádřit na pár stránkách a včera už bylo pozdě. Dostáváme se tak do fáze, kdy se z třetí Ligy spravedlnosti stává v zásadě akčňák, který skáče od jedné scény ke druhé, aniž byste cítili nějakou zásadní návaznost. Ano, ono to sice v celkovém kontextu nějaký smysl dává, ale kdyby rozjel autor pomalejší tempo a místo do jedné třeba příběh napsal do dvou knih (tedy do dvojnásobného počtu sešitů) rozhodně by to věci prospělo. Přitom ty nápady opravdu nejsou špatné – zloduch v podobě Bezčasí, Supermanova linka, Aquaman ve stále plující Atlantidě nebo ono i ten Batman hrající si na strážce strážců je super -  vcelku to ale působí asi, jako kdybyste chtěli uběhnout maraton rychlostí sprintu Usaina Bolta. Ale ať se neomezuju jen na negativa, tak co se nedá autorovi upřít je práce s postavami a jejich charaktery. Bohužel tady trochu narážíme na to, že u nás nevychází třeba Superman, ach jo.

Co se kresby týká, tady asi nejde než zopakovat to, co u většiny knih Znovuzrození. Jedná se o klasický barevný mainstream, který vás nijak neurazí, ale většinou ani nijak zvlášť nenadchne. Tak nějak propluje knihou spolu se scénářem bez zvlášť zapamatovatelných okamžiků, vyjma postav, které tentokrát Hitch a Pasarin zvládli umně. Jenže tady zase narážíme na nějakou autorovu nerozhodnost – má to tedy být spíš akční jízda na steroidech kde scéna střídá scénu nebo komornější drama s propracovaným zobrazením emocí?

Ať tak či onak, Bezčasí je zatím to nejlepší co u nás ze Znovuzrozené Ligy spravedlnosti vyšlo a jeho závěr slibuje lepší zítřky a nástin hlubšího a delšího příběhu, který má nejspíš Hitch v hlavě, a který rozpracuje v dalším pokračování. No, nezbývá než si počkat na srpen.

Koupit se slevou u Crwe!

Scénář: Bryan Hitch

Kresba: Bryan Hitch, Fernando Pasarin