Liga spravedlnosti versus Sebevražedný oddíl 1

Parta opláštěnkovaných bouráků s čistým srdcem na straně jedné. Parta šílených padouchů se srdcem černým jak inkoustová skvrna na straně druhé. Zkrátka rebirthový crossover ve velkém stylu.

Od DC Rebirthu už tak nějak nic nečekám. Kingův Batman a nový Flash s Aquamanem mě sice relativně dostal a těším se na další pokračování, ale o nic extra převratného se nejedná. Zkrátka hrdinské pláštěnky. Ostatní u nás vydávané řady jsou na tom ale, ruku na srdce, ještě hůř a jedná se spíš o, v lepším případě, průměr nebo podprůměr, nad kterým někteří moji kolegové usedavě brečí, jen ho vidí. Když se mi tedy dostala do ruky kniha Liga spravedlnosti versus Sebevražedný oddíl díl první, slibující velké události a kopec zábavy, nic jsem neočekával a spíš jsem byl dost skeptický. Ale světe div se, ono to docela dobře funguje.

Jak už to u crossoverů bývá, v základu jde zkrátka o to, že se jedna parta hrdinů popere s druhou. Sebevražedný oddíl je tak trochu ilegálně využíván vládou USA pro tajné mise za záchranou světa. Jeho šéfka Amanda Wallerová drží prst na bezpečností spoušti v pohodlí velína a stará se, aby se šílenci nevymkli kontrole. Nějak se to ale neřeklo Lize spravedlnosti, takže ta když zjistí existenci týmu, reaguje jako obvykle ve stylu „jdeme pochytat záporáky“. Jasně, to by bylo hodně prostinké i na rebirth, a proto tohle je jen začátek mnohem větší zápletky. Wallerová má totiž svých vlastních problémů až až a na jejich úklid hodlá využít nejen oddíl, ale i samotnou Ligu. A proti komu? Proti Maxwellu Lordovi, nebezpečnému zločinci, který z přísně střeženého vládního nápravného zařízení osvobodil ještě větší psychopaty, než už nám po světě běhají v čele s Lobem.

Jak jsem už psal, souboj v názvu obsažených týmů je jen úvodní rvačka prvního sešitu. Naštěstí i ta není pouhou bezmyšlenkovou rubačkou, ale kupodivu se snaží být i nápaditá a vtipná a docela jí to jde. Působí tak dosti svěžím větrem v mainstreamu pláštěnkám poslední doby. Hlavní část příběhu je pak ještě lepší. Jasně, stále se jedná o vcelku přímočarou akční zábavu, ale ta se snaží hrát na dospělejší notu, ty tam jsou infantilní vsuvky. Navíc obsahuje dostatečné množství zajímavých zvratů, které vás udrží u čtení, nepustí a donutí vás celý příběh dočíst. Nadto asi nejžárnějším bonusem je chování všech postav – konečně nebude mít chuť vystřelit si mozek z hlavy z jejich chování. Jasně, pár blbostí se najde, ale jde se přes ně přenést.

Kresba je klasická superhrdinská mainstreamovka, nic víc nic míň, vždyť za ní také stojí Tony S. Daniel, známý třeba z dříve vydané rebirth Ligy spravedlnosti. Hezky se na ní kouká, ale nic zásadně převratného se nekoná. Jedinou výjimkou je poslední sešit, kde si vzal obrazovou stránku na starost Riley Rossman, a ten zcela vybočil a závěr se tak tváří, alespoň po grafické stránce, dost infantilně. Škoda. Daniel si to mohl střihnout celé, když už.

Z něčeho, co původně vypadalo zcela hloupě a tuctově se nakonec vyklubal superhrdinský komiksový nadprůměr, který když už nenadchne, rozhodně neurazí a příjemně vám doba strávená s ním uplyne. Jasně, i tady se najdou nějaké ty chybky a škraloupy, ale oproti tomu na co jsme v podobných příbězích zvyklý se jedná opravdu jen o blbosti, které celkový zážitek nepokazí. Takže ano, pokud hledáte nějakou zajímavou týmovku nebo chcete obnovit svou víru v DC rebirth, můžete směle sáhnout po této knize.

Koupit přímo v Comics Pointu

Autor: Tim Seeley, Simon Spurrier, Rob Williams, Joshua Williamson

Kresba: Giuseppe Camuncoli, Tony Daniel S., Christian Duce, Jason Fabok, Jim Lee, Jesús Merino, Riley Rossmo