Na obzoru se objevuje nová hrozba. Tajemná společnost Hydra vystrkuje svoje hlavy a snaží se spřádat své děsivé plány. Vžijte se do role komiksových hrdinů a čelte novým výzvám!
O Marvel Champions: Karetní hře, kterou v češtině vydává Blackfire jsem již psali zde. Kooperativní karetní LCG - living card game - kde se hráči ujmou role známých a silných hrdinů z komiksového světa Marvelu a společně se snaží nakopat zad… porazit nepřátele. Základní hra nabízela rovnou pětici hrdinů a trojici padouchů. Nebylo to sice málo, ale nebudeme si nic nalhávat, kdo by nechtěl vyzkoušet něco nového, zvlášť u karetky s hromadou rozšíření a obrovským světem Marvelu okolo, že ano? A tak prosím přivítejte českou verzi větší expanze nesoucí název Vzestup Red Skulla. Samozřejmě stejně jako základ od Blackfiru.
Co je LCG? - pokud neznáte tento deskoherní pojem, pak vězte, že se jedná o zkratku living card games - tedy živá karetní hra. Jedná se o koncept vydavatelství FFG, kdy máte základní sadu hry, ke které v pravidelném rytmu vycházejí různá rozšíření, rozšiřující jednotlivé aspekty hry. V případě Marvel Champions jsou to tři produkty - velké expanze obsahující hrdiny i padouchy, malé packy hrdinů a malé packy padouchů. Výhoda je, že nemusíte kupovat vše, jen to co chcete a zároveň přesně víte, co v každém balíčku najdete, protože obsah je vždy stejný a předem daný.
Vzestup Red Skulla je velké rozšíření. A rovnou říkám, že s největší pravděpodobností i jediné, které v češtině vyjde. Designéři Michale Boggs, Nate French a Caleb Grace si pro hráče připravili takřka 300 karet rozdělených mezi dvojici hrdinů, pětici padouchů a k nim dokonce i příběhovou kampaň. Základ jako takový se ovšem nijak nemění - stále jde o kooperačku pro 1-4 hráče od 14 let s herní dobou okolo 60 min.
Než se vrhneme na rozšíření, zopakujme si základ. V Marvel Champions si každý z hráčů vybere jednoho z dostupných hrdinů, připraví si jeho balíček, který se skládá z karet daného hrdiny, karet jednoho z „aspektů“ a karet neutrálních. Proti hráčům se postaví jeden z padouchů, který kuje své vlastní plány a má opět balík karet, který logicky představuje nepřátelé, různé zrady, zbraně, zkrátka vše co lze proti hrdinům použít. Hrdinové se společně snaží padoucha zabít (udělit mu dostatečný počet zranění) a zmařit jeho plány. Padouch řízený hrou oproti tomu plánuje a dává hrdinům pocítit svou sílu. Vyhrát může samozřejmě jen jeden - buď padouch nebo hráči společně.
Co se mi už na základním boxu líbilo, to byla jednak variabilita a znovuhratelnost, a zároveň skutečně odlišní hrdinové. Za každého z pětice se hrálo jinak - Captain Marvel rozdávala svoje obří zranění, Iron Man skládal zbroj aby získal sílu a Black Panther zase využíval sílu Wakandy. A trochu jsem se obával, zda noví hrdinové budou dostatečně odlišní. Inu pojďme na to.
Lukostřelec a Pavoučí holka
S klidem mohu říct, že odpověď na otázku z předchozího odstavce je ano, jsou odlišní.
V první řadě dostáváme Clint Barton alias Hawkey. Legendární komiksový lukostřelec ve hře využívá, jak jinak, svůj luk. Jeho kartu si může v balíčku najít. Následně k němu hledá a snaží se získat a využít různé šípy. Navíc je postava docela závislá na spojencích, za které se tak trochu schovává, využívá je jako zeď a z dálky likviduje své nepřátele právě svým lukem.
Spider-Woman alias Jessica Drewová to je úplně jiný šálek čaje. Osobně musím říct, že se jedná o jednoho z nejsilnějších hrdinů ve hře. Její schopností je totiž možnost a nutnost využít hned dvojici aspektů ve svém balíčku. Velmi dobře se za ní hraje i sólo a pokud správně namícháte a připravíte balíček, jedná se o opravdu drsnou holku.
Hrdinové jsou jiní, než ti ze základu. Je to rozhodně dobře. Co někoho možná nepotěší, to je fakt, že se jedná o trochu okrajové hrdiny, zvlášť pro ty, kteří svět Marvelu znají hlavně z filmů. Druhým neduhem, nebo chcete-li mínusem, to je nutnost jistého deckbuildingu. Pokud se vám v základu líbilo, že zkrátka smícháte balíčky karet a hrajete, tak tady už nastupuje nutnost před hrou chvíli přemýšlet. Proč? Inu protože logicky a tematicky těžko budete mít na stole dva Spider many nebo dva Iron Many a jakmile tedy někdo hraje za daného hrdinu, jeho kartu spojence už pak nevyužijete. Samozřejmě je to něco, s čím hráč karetních her počítají a co jim přijde normální, na stranu druhou by to někoho méně zkušeného mohlo překvapit.
Padouši spojte se
Vzestup Red Skulla přichází s jednou docela velkou novinkou - kampaní. V pravidlech, respektive v menší brožuře, najdete možnost zahrát si proti pětici padouchů ve hře v jedné propojené kampani, kde na sebe jednotlivé hry navazují v příběhu.
Dobře, nečekejte nic úchvatného nebo převratného. Není to filmová story, která vás usadí do křesla. Ale funguje to skvěle. Každá část kampaně je uvozena krátkým komiksem a následným rozvržením scénáře, který udává jaké karty a jak připravit.
Kampaň je něco, po čem mnoho hráčů Marvel Champions volalo a musím říct, že se povedla. Dokonce jí lze hrát na různou obtížnost a je zde tedy i jistá znovuhratelnost. A ani na jednodušší úroveň není kampaň jednoduchá. Padouši jsou každý jiný, je nutné zvolit jiný postup a přístup a jak už asi víte ze základní hry, tak ani tam mna každého padoucha nefungoval každý hrdina stejně dobře. Aspoň si můžete měnit karty v balíčcích.
Sympatické je, že za vítězství v jednotlivých kolech/částech, můžete získat silné bonusy, které si přidáte do balíčku a máte je po zbytek kampaně k dispozici.
Co se nových padouchů týká, tak i ti jsou odlišní od těch základních. Každý se chová tak jak nejspíš čekáte podle komiksových předloh - Absorbing Man využívá vlastnosti dalších karet, Crossbones hromadí zbraně. Samozřejmě si to s nimi můžete vyříkat v pěstním souboji i mimo kampaň.
Máme radost? Máme!
Asi je jasné, že Vzestup Red Skulla je prostě skvělé rozšíření. Ne, nečekejte zcela něco odlišného od základu, to vás zklamu, protože jádro zůstalo - karetka, kde si to rozdávají hrdinové a padouši.
Kdybych napsal, že se jedná o víc známého, asi bych nebyl úplně daleko od pravdy. Ano, samozřejmě že největší cílovou skupinou jsou fanoušci základní hry. Ti budou u Vzestupu Red Skulla doslova vrnět blahem, protože v menší zelené krabičce s ikonickými postavami dostanou skvělé nové hrdiny, zajímavé padouchy a hlavně vytouženou kampaň, kterou si opravdu užijete, i když se nejedná o žádnou přehnaně sofistikovanou literaturu.
Co se mi na hře Marvel Champions obecně líbí, to je její variabilita způsobená rozličnými hrdiny a padouchy, ale i znovuhratelnost díky různé variaci hrdinů a aspektů a padouchů a sad hrozeb.
Rozšíření má stejně parádní komiksové zpracování jako základ. Karty mají povedené ilustrace odkazující přesně na to, co dělají, ale i na jednotlivé ikonické momenty z příběhů. Čím víc znáte komiksové univerzum, tím více máte radost jednotlivých karet ve hře. Zároveň je fajn, že se všechny karty drží jednotný grafický komiksový styl.
Vzestup Red Skulla? Skvělé rozšíření skvělé hry, které by nemělo žádného nadšence do komiksů minout. A nemělo by minout ani nikoho, komu se líbí základní hra. Jakmile zkombinujete základ a tohle rozšíření, máte vystaráno na opravdu dlouhém hodiny zábavy.
Vzestup Red Skulla
Autoři: Michale Boggs, Nate French a Caleb Grace
Vydavatelství: ADC Blackfire
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 45-60 min
Autor: Adam Vondra Vondris