Měsíční tvář

Jaká je hlavní stránka tvorby Alejandra Jodorowského? Mám na mysli, podle čeho poznáte, že čtete jeho komiks, že sledujete jeho film? Je to touha šokovat, fascinovat čtenáře či diváka, uvrhnout ho do vnitřního rozporu. Nahrát psychomagii na smeč. A Měsíční tvář? To je dílo psychomagičtější než celý incalovský vesmír dohromady!

Malý totalitní ostrovní stát Damanuestra je řízen lidmi i přírodou: Lidmi v podobě diktátorského páru Oskara a Lili  Lazové. A přírodou v podobě obřích tsunami, které neúnavně bičují ostrov. Život obyčejných lidí je tak vydán napospas politické zlovůli či utopení. Věru není mnoho možností. A v tom (ne)šťastném státě se objevil výjimečný člověk. Muž bez rysů, známý jako Měsíční tvář. Silou tohoto prosťáčka jest to, že rozmary živlů mu pranic nevadí. A taková rebelie proti státu se musí potrestat!

Představení děje komiksu Měsíční tvář máme tedy za sebou. Hned na úvod musím ale dodat, že obsahu jsme se nedobrali ani co by se za nehet vešlo. Měsíční tvář je filozofická až na půdu. Je to Jodo na psychosteroidech. Pokud přemýšlíte, že byste se s tvorbou Alejandra Jodorowského seznámili právě skrze tento komiks, musím vás zarazit dřív, než bude pozdě: nedělejte to! Pro první krůčky myslí mistra psychomagie existují uchopitelnější díla. Měsíční tvář totiž vyžaduje čtenáře, který je na  obskurní nápady A. Jodorowského již uvyklý.  A věřte mi, že i tomu dá dobrodružství na ostrově Damanuestra pořádně zabrat.

"The aim of the egg is not to create a chicken, it i to create a conscience."

Jeden z Jodorowského citátů. A přesně vystihuje jeho fascinaci vejcem. Zní to trochu směšně, ale ovoid nesoucí život lze vystopovat v Jodorowského filmech, jeho manifestech a v neposlední řadě i v jeho komiksech (vzpomeňte např. na Technokněží). Zde se nám představují diktátoři, kteří bylil původně prodavači vajíček a ve vajíčku i bydlí (fakt!). Vejce je nosným symbolem Měsiční tváře, neboť dle Jodorowského ukrývá více symbolů. Jak nad tím přemýšlím začínám mít pocit, že sám zabředám do filozofických dálav a duševních hlubin. Tak to ne! Měsiční stín je velkou alegorií a mistrným symbolickým opusem. Jodorowsky, jehož duše je stále neklidná a rozmáchlá, se úmyslně izoloval na malé ostrůvku, aby zde rozehrál hru významově hlubší než Incal a Bílý láma. Nemusíte mít doktorát z teorie jsoucna abyste rozklíčovali, že Měsíční tvář je alegorií a kritikou náboženství. Nejedná se ovšem o povrchní posměšky nebo přirovnání. Jodorowsky se nebojí neposkvrněného početí skrze zabitou velrybu a mnoha dalších odkazů, které bohužel místy vyvolávají čtenářův neklid a v případě českého čtenáře i nechtěné uchechtnutí (my totiž máme Járu Cimrmana, který nás na některé Jodorowského mindfucky již dávno připravil). Velký Jodo si bere svůj oblíbený mesiášský leitmotiv a využívá ho trochu jiným způsobem než obvykle. Jestli to je lepší nebo horší, to těžko říci. Ale při čtení jsem narazil na pár míst, kde jsem ani já nevěřil svým očím. Zvláště, když přišli do akce racci...

Ale víte vy co? Mě se Měsíční tvář líbí. Líbí se mi, jak bezstarostně a s úsměvem proplouvá vším, co mu technokratická a "civilizovaná" společnost připraví. Líbí se mi, jak se Jodo nebojí zkritizovat hned několik církví najednou, jak i přes mlhavý a stěží uchopitelný závěr přece jen dokáže předat poselství skrze optimistický naturel našeho němého hrdiny. Je to přirozené, podvědomé a v záplavě divokých nápadů, které se míhají na stránkách Měsíční tváře, vlastně i příjemné. Měsíční tvář je malá rozmachem a velká odkazem. Je to jízda, při které budou i staří Jodoharcovníci valit bulvy. Ale rozhodně si to užijou. Když už ne kvůli příběhu jako takovému, tak pro výtvarnou bombu jménem Boucq. Jeho kreslířský projev je zkrátka a dobře fantastický!

Měsíční tvář rozhodně nesedne každému. Mě se vlastně líbí až poté, co jsem jí dočetl a trochu nad ní zapřemýšlel. Být to jako první dílo, které od Jodorowského přečtu, už bych se k tomu autorovi nevrátil. Takhle jsem věděl, že mám očekávat neočekávatelné. A byl jsem připraven. I když jen trochu :)

KOUPIT KOMIKS MĚSÍČNÍ TVÁŘ PŘÍMO U CRWE

Měsíční tvář

Alejandro Jodorowsky, Francois Boucq